آیا اجماع شهرهای همجوار برای استقرار پایگاه امداد هوایی در نیشابور صحت دارد؟

پروژه راه اندازی اورژانس هوایی در شهرستان های سبزوار و نیشابور در ماه های اخیر یکی ازموضوعات خبرساز در رسانه های محلی این دو شهرستان بزرگ شمال شرق کشور بوده است.

به گزارش مجله اینتنرتی اسرارنامه هرچند طبق آماری که از حوادث جاده ای منتشر می شود، همواره جاده سبزوار به شاهرود پرحادثه ترین و پرتلفات ترین مسیرهای جاده ای کشور بوده است و از همین رو از چند سال قبل بحث احداث پایگاه اورژانس هوایی در محدوده سبزوار مطرح گردیده و در دستور کار قرار گرفته، اما مدتی قبل مسئولان نیشابور نیز مجوز راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی را برای شهرستان خود اخذ کردند.

امروز نیز وبسایت نیشابور نیوز که یکی از رسانه های تازه تاسیس شهرستان نیشابور است ضمن انتشار مطلبی از حوزه دانشکده علوم پزشکی آن شهر، از اجماع شهرستان های اطراف برای استقرار پایگاه امداد هوایی در نیشابور خبر داده و در متن خود نوشته که از مسئولان شهرستان سبزوار و تعدادی دیگر از شهرستان های استان برای مشارکت و همراهی در این زمینه دعوت به عمل آمده است!

البته نیشابورنیوز درباره کم و کیف این اجماع توضیحات بیشتری ارائه نکرده است، اما به هرحال این خبر، نشان دهنده تلاش و پیگیری مستمر مسئولان علوم پزشکی نیشابور برای استقرار هرچه سریعتر پایگاه امداد هوایی در آن شهرستان است.

ناگفته نماند با توجه به اینکه جاده تهران - مشهد یک بزرگراه آسیایی است که شاید بیشترین حجم حمل ونقل جاده ای کشور را به خود اختصاص می دهد احداث پایگاه های امداد و نجات اعم از جاده ای و هوایی در سرتاسر این مسیر لازم و ضروری به نظر می رسد اما  در عین حال با توجه به آنچه در بالا پیرامون وجود بالاترین آمار حوادث جاده ای کشور در محور سبزوار به شاهرود گفته شد، یقیناً مسئولان سبزوار باید همت بیشتری برای استقرار هرچه سریعتر پایگاه امداد هوایی در این شهرستان به خرج دهند.

البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که این یک مسابقه بین دو شهر همجوار نیست. مسئولان، رسانه ها و مردم دو شهرستان نیز نباید چنین موضوعاتی را به مسئله رقابت های دیرینه دو شهر همسایه پیوند بدهند. زیرا فایده استقرار پایگاه های امداد هوایی یا زمینی در مسیرهای مواصلاتی، برای همه مسافرانی است که در آن محور تردد می کنند و اختصاص به شهر و جسن و قومیت خاصی ندارد. اماطبیعتا منطق حکم می کند در جایی که بیشترین میزان حوادث به وقوع می پیوندد امکانات لازم اورژانسی فراهم آید. زیرا چه بسا در برخی از این حوادث جاده ای نه شهروندان سبزواری، بلکه شهروندان نیشابوری، مشهدی، سمنانی، دامغانی یا ازهر نقطه دیگر کشورمان گرفتار مشکل شوند ونیاز به کمک های اولیه و اقدامات اورژانسی داشته باشند.

بنابراین دراینجا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و البته سایر مسئولان دیار سربداارن باید پاسخگوی این دغدغه به حق باشند که با توجه به همه ضرورت های موجود و بعد از این همه مدت، کار استقرار پایگاه امداد هوایی را به کجا رسانده اند؟ توجه به این نکته ضروری است که نیشابور دانشکده علوم پزشکی دارد و سبزوار دانشگاه علوم پزشکی . لذا انتظاری که از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با توجه به سطح بالاتر سازمانی و سابقه طولانی تر این دانشگاه می رود این است که در عمل نیز برش و پویایی بیشتر وموثرتری داشته باشند.

اسرارنامه در ادامه متن کامل خبر وبسایت سبزوارنیوز را در زمینه تلاش های مسئولان آن شهرستان برای استقرار پایگاه اورژانس هوایی منتشر می کند:

اجماع شهرهای همجوار برای تسریع در راه اندازی اورژانس هوایی نیشابور
 
جلسه ای به منظور اجماع نظرات و تدوین راهکارهای مناسب برای تسریع در راه اندازی اورژانس هوایی نیشابور، با دعوت از شهرستانهای همجوار برگزارشد.
۴
به گزارش خبرنگار نیشابور نیوز ،رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در این جلسه در خصوص اهمیت استفاده  از اورژانس هوایی در این شهرستان و شهرستانهای همجوار  مطالبی را عنوان کرد و از زحمات  وزیر بهداشت و مسئولین شهرستان قدردانی نمود.
 
دکتر محسن عظیمی نژاد گفت: سالانه ۲۷ میلیون زائر به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف میشوند که ۸ میلیون نفراز شهرستان نیشابور عبور میکنند از طرف دیگر بدلیل اهمیت ایجاد آرامش در زائرین علی بن موسی الرضا(ع)کارگروه زیارت در استانداری با شعار “زیارت عارفانه،سهل و ارزان” تشکیل شده است.
 
وی افزود: جهت خدمت رسانی سریع به موقع و موثر به این عزیزان، مسئولین شهرستان و دانشکده بر آن شدند تا ایجاد اورژانس هوایی در شهرستان را در اولویت کار خود قرار داده و خوشبختانه با نگاه مدبرانه مقام عالی وزرات تاسیس این مرکز در شهرستان نیشابور مورد تأیید ایشان قرار گرفت و با توجه به پوشش ۱۵۰ کیلومتری شعاع پروازی این مرکز، ارائه خدمات به شهرستان های اطراف نیز مد نظر می باشد.
 
این گزارش می افزاید: از شهرستان های سبزوار، قوچان، کاشمر، بردسکن، خلیل اباد و تربت حیدریه در این جلسه دعوت بعمل آمده تا راه کارهای استفاده بهینه از خدمات اورژانس هوایی دانشکده علوم پزشکی نیشابور را در این جلسه مورد بحث و گفتگو قرار دهند.
 
نمایندگان کارشمر و بردسکن که در این جلسه حضور داشتند ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی اورژانس هوایی در نیشابور اظهار امیدواری کردند با توجه به بعد مسافت آنها با مشهد شهرهای آنان از خدمات به موقع و مناسب اورژانس هوایی نیشابور بهره مند گردند.
 
در ادامه مصطفی افشار نیک کارشناس EOCمرکز درخصوص اندیکاسیون­های استفاده از اورژانس هوایی مطالبی را ارائه کرد.
 
در ادامه جلسه هریک از نمایندگان  شهرستانهای همجوار نظرات خود را در این خصوص بیان کردند.
 
این گزارش می افزاید، دکتر محمد شورورزی مدیر مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی در پایان اظهار امید واری نمود: با تعامل و همکاری شهرستانهای همجوار بتوانیم حداکثر استفاده از ظرفیتهای خدمات اورژانس هوایی را داشته باشیم.
 
بنابراین گزارش: مسئولین شرکت کننده در جلسه درخواست نمودند هماهنگی لازم را با ستاد بحران دانشکده جهت پوشش اورژانس هوایی در محدوده شهرستان خودشان انجام دهند و راهکارهای مد نظر خود را مطرح نمایند.
 
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
 
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments

واقعا هم بعضی از مسائل اصلا رقابت بردار نیست کاش مسئولان محترم علوم پزشکی نیشابور که بلافاصله بعد از اینکه سبزوار مجوز احداث اورژانس هوایی رو گرفت دنبال این طرح نمی افتادن چون وقتی از یک استان از دو تا شهر همسایه همزمان درخواست ها به وزارت خونه بره قطعا برای وزارت خونه مشکل خواهد بود که بودجه و اعتبار هردو رو تامین کنه از طرفی نمی تونه فقط بودجه یکیشونو تامین کنه و اون شهر دیگه رو بیخیال بشه در نتیجه اعتبارات قطره چکانی به هرکدوم از این شهرها خواهد داد اورزانس هوایی نه یک امکان تفریحیه نه خیلی اشتغالزایی داره نه درامدزایی فقط برای کمک به مصدومان حوادثه جاده ایه که ممکنه از هرجایی باشن متاسفم واقعا که سر این موضوع هم رقابت میکنن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما