با حمایت باشگاه ثامن الحجج تیم های باستانی کار سبزوار در رقابت های کشوری حضور جدی دارند/ سبزوار مهد ورزش های باستانی است

جواد پور سخاوت که از پرکارترین خبرنگاران این روزهای سبزوار است، در یکی از جدیدترین مطالب  خود به سراغ محسن گلستانی زاده، جوان افتخارآفرین سبزواری در ورزش های باستانی رفته و مصاحبه مفصلی با او را در روزنامه خراسان رضوی منتشر کرده است.

اسرارنامه در ادامه متن کامل مصاحبه پورسخاوت و گلستانی زاده را در روزنامه خراسان منتشر می کند:

جايگاه مهمي در کشور نداريم

نويسنده: جواد پورسخاوت

"محسن گلستاني زاده" متولد سال 73 شهرستان سبزوار است وبه گفته خودش از سال 87 به ورزش زورخانه‌اي روي آورده و با هدايت و راهنمايي مرحوم استاد حسن نقيب زاده و استاد علي يعقوبي و با تمرين در گود باستاني "ذوالفقار" سبزوار توانسته است مراتب مختلف اين ورزش را طي کند و در نهايت در مسابقات جهاني تاجيکستان به مقام نخست در رشته کباده و تيمي زورخانه‌اي دست يابد.

وي در حال حاضر با 21 سال سن در مقطع کارشناسي در رشته تربيت بدني دانشگاه حکيم سبزواري به تحصيل مي‌پردازد. او در گفت وگو با روزنامه خراسان از انتظارات، گله‌ها و آرزوهايش براي اين رشته سخن مي‌گويد.

قهرماني در سايه مرارت و سختي

"گلستاني زاده" با بيان اينکه علاقه ام به اين ورزش سبب شد تا روزانه بيش از 7 ساعت تمرين کنم، تصريح مي‌کند: سال89 در مسابقات استاني که در مشهد برگزار شد، به عنوان نخستين مسابقه رسمي حضور پيدا کردم و علاقه و تمرين زياد، سبب شد تا بتوانم سال 91 در رشته 3و 4 "ميل بازي" مقام قهرماني کشور را به دست آورم.

گلستاني زاده با بيان اينکه سال 93 در رده سني بزرگسالان، در مسابقات کشوري که در استان فارس برگزار شد، توانستم مقام نخست را در مواد "ميانداري" و "ميل بازي" به دست آورم و در رشته چرخ تيز مقام سوم را کسب کنم، خاطرنشان کرد: اوج قهرماني‌هاي من درهمين سال 93 بود که با حضور در مسابقات جهاني در" تاجيکستان" در رشته کباده و تيمي ورزش‌هاي زورخانه اي، مقام نخست را کسب کردم تا براي نخستين بار در تاريخ ورزش هاي زورخانه‌اي خراسان رضوي و سبزوار ،ورزشکاري از اين استان به اين مقام دست يابد.

وي با بيان اينکه در سال 93 به عضويت تيم ملي زورخانه‌اي بزرگسالان ايران در آمده ام، مي‌افزايد: يکي از اتفاقات جالبي که در مسابقات تاجيکستان رخ داد، اين بود که برخلاف تخصص و رشته ام در رشته "ميل بازي"، مجبور شدم در ماده کباده مسابقه بدهم و نکته مهم اين بود که من تا آن موقع در اين ماده تمرين نداشتم اما توانستم در اين بخش به مقام قهرماني دست يابم. وي مي‌افزايد: اکنون در ماده تخصصي"ميل بازي"به عنوان مربي در حال تربيت بيش از 100 ورزشکار مبتدي و حرفه‌اي هستم.

مشکلات ورزش زورخانه‌اي استان

قهرمان ورزش زورخانه‌اي جهان با اشاره به اينکه امروز بزرگ‌ترين‌ مشکل ما در حوزه ورزش هاي زورخانه‌اي "کمبود حاميان مالي" است، مي‌گويد: کمبود حامي مالي سبب شده است که ورزشکاران از امکانات کافي براي حضور در مسابقات ورزشي برخوردار نباشند.

وي برخي ضعف‌هاي موجود در عملکرد هيئت ورزش هاي زورخانه‌اي استان را يکي از مهم‌ترين‌ دلايل رکود ورزش زورخانه‌اي دانست و افزود: متاسفانه برخي مسئولان هيئت استان آن طور که بايد به موضوع حمايت از ورزشکاران اهميت نمي‌دهند.

اين مسئله سبب شده است امروز جايگاه ورزش زورخانه‌اي خراسان رضوي در بين ديگر استان‌ها متزلزل و پايين باشد.

وي با بيان اينکه امروز خراسان رضوي جايگاه شايسته‌اي در رده بندي ورزش هاي زورخانه‌اي کشور ندارد، گفت: خراسان رضوي و به ويژه شهر سبزوار مهد اين ورزش است و اگر به تاريخ نگاه کنيم، مي‌بينيم که اين سربداران بودند که با اجراي ورزش زورخانه‌اي و مدد گرفتن از مولاعلي (ع) در برابر ظلم وجور مغولان بپاخاستند و پس از پيروزي براين قوم باز از اين ورزش غافل نشدند و ما با اين سابقه‌اي که داريم بايد در اين ورزش سرآمد کشور باشيم؛ اما متاسفانه سياست‌هاي نادرست برخي مسئولان سبب شده است ما از اين وادي عقب بيفتيم.

دارنده مدال طلاي ورزش هاي زورخانه‌اي جهان در رشته کباده با بيان اينکه در استان توجه ويژه‌اي به ورزشکار شهرستاني نمي‌شود، اضافه کرد: عملکرد قابل انتقاد هيئت ورزش هاي زور خانه‌اي استان سبب شده است تا خراسان رضوي با وجود ورزشکاران با استعداد،مقام آور و قهرمان که مي‌توانند در ليگ برتر کشور رتبه‌هاي خوبي را کسب کنند،در ليگ دسته دوم اين ورزش قرار بگيرد.

گلستاني زاده" با تاکيد براينکه امروز حمايت‌هاي باشگاه ثامن الحجج(ع) سبب شده است ورزشکاران ورزش هاي زورخانه‌اي در سبزوار و يا استان بتوانند در برخي مسابقه‌هاي کشوري حضور جدي داشته باشند، گفت:به جرات مي‌گويم که هيئت استان در اين زمينه تنها کاري که کرده است، صدور معرفي نامه براي حضور در مسابقات کشوري بوده اما وقتي مدالي نصيب يک بازيکن و ورزشکار مي‌شود، مسئولان خود را درافتخارات شريک مي‌دانند؛ اين درحالي است که در وقت لازم، قدم هاي مفيدي براي ورزشکاران برنمي دارند.

گلستاني زاده با انتقاد از عملکرد هيئت ورزش هاي زورخانه‌اي خراسان رضوي در معرفي ورزشکاران براي حضور در دوره‌ها و کلاس‌هاي مربيگري هم اضافه مي‌کند:متاسفانه هربار کلاس و دوره‌اي در اين زمينه برگزار مي‌شود، بسياري از ورزشکاران و افرادي که داراي استعداد و شرايط حضور در اين کلاس‌ها هستند، بي‌خبر مي‌مانند و اطلاع رساني درستي انجام نمي‌شود که انتظار ما از فدراسيون، رسيدگي به اين مشکلات است.

ادامه کار با انگيزه‌هاي معنوي

مربي تيم ورزش هاي زورخانه‌اي خراسان رضوي بابيان اينکه ما براي اعتلاي نام خراسان رضوي به عنوان يک استان معنوي تلاش مي‌کنيم، يادآور مي‌شود: همين انگيزه سبب شده است چندين دوره به عنوان مربي، تيم اعزامي از خراسان رضوي را در مسابقات کشوري هدايت کنم که به مقام‌هاي نخست رشته‌هاي ميل بازي، ميانداري و چرخ تيز هم رسيديم اما در هيچ يک از اين دوره‌ها شاهد حضور و حتي همراهي مسئولان استاني نبوديم.

وي مي‌افزايد:متاسفانه سر وکله برخي مسئولان هيئت استان وقتي پيدا مي‌شود که افتخاري کسب کرده ايم و آنها هم خود را دراين افتخار شريک مي‌دانند. مربي تيم ورزش هاي زورخانه‌اي خراسان رضوي با اشاره به اينکه امروز استان‌هاي يزد، مازندران، کرمان و اصفهان در زمينه ورزش‌هاي زورخانه‌اي سرآمد هستند، ادامه مي‌دهد: امروز ورزشکاران اين استان‌ها در مسابقات کشوري و در تربيت ورزشکار حرفه‌اي تر از ما هستند و از مربيان ارزشمندي هم بهره مند مي‌باشند.

وي با بيان اينکه خراسان رضوي نيز داراي ورزشکاران با استعداد وخوبي است، مي‌افزايد:متاسفانه کمبود مربيان حرفه‌اي و حمايت ناکافي هيئت استان از ورزشکاران سبب شد تا استعداد‌ها هدر رود و ورزشکاران استان در سرگرداني به سر ببرند و هيچ گاه نتوانند آن طور که بايد در اين عرصه عرض اندام کنند.

وي افزود: البته در اين زمينه بايد شهرستان سبزوار را مستثنا کرد. چرا که در شهرستان با حمايت‌هاي خوبي که حاميان انجام دادند، در تربيت ورزشکار و کار روي سنين پايه تلاش‌هايي شده که در آينده نتايج اين تلاش‌ها را خواهيم ديد. وي در ادامه صحبت هايش درباره معنويتي که در ابعاد مختلف ورزش پهلواني نهفته است، مي‌گويد: ورزش زورخانه‌اي داراي روحانيت و معنويت خاصي است و ورزشکار در اين ورزش به سطح بالايي از ارزش‌هاي معنوي و افتادگي مي‌رسد و ادب و احترام به بزرگ‌تر مهم‌ترين‌ ارکان و شاخصه هاي اين ورزش است.

مربي ورزش‌هاي زورخانه‌اي باشگاه ثامن الحجج(ع) در پايان حرف هايش از مسئولان شهر سبزوار هم گله مند است و مي‌گويد: تمام تلاش را براي اعتلاي نام استان و شهرستانم مي‌کنم اما مثل استان، متاسفانه اغلب مسئولان سبزواري هم ارزش چنداني در عمل براي کسب اين افتخارات قائل نيستند و موضوع در نهايت فقط با نصب يک يا دو بنر خلاصه مي‌شود که شايسته قهرمانان اين رشته نيست.

منبع: روزنامه خراسان

 

گفتنی است نام ومعرفی محسن گلستانی زاده در فهرست ورزشکاران سبزواربزرگ که توسط مجله اینتنرتی اسرارنامه درحال گردآوری است، درج شده است:

فهرست ورزشکاران سبزواربزرگ(کلیک کنید)

 

برای مشاهده گالری تصاویر محسن گلستانی زاده نیز هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محسن گلستانی جوان باستانی کار سبزواری مقام اول جهان در رشته کباده را کسب کرد

نظرت را بنویس
comments

مفتح

دستمریزاد میرعلی که جوانان سبزواری را با حمایت های همه جانبه خود در دنیا مطرح می کنی دمت گرم امیدوارم همچنان حمایت های ثامن الحجج پشت جوانان و نوجوانان سبزواری در تمام رشته های ورزشی باشد که آینده مملکت و شهر در گرو تربیت روح و جسم می باشد. ممنون میر علی و ثامن الحجج
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما