مقایسه حکیم سبزواری با ژان پل سارتر یک توفیق است

 رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:
مقایسه ملاهادی سبزواری با ژان پل سارتر یک توفیق است
تهران - ایرنا - رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: اینکه ملا هادی سبزواری فیلسوف قرن نوزدهم را با ژان پل سارتر یا برتراند راسل مقایسه کنیم برای ما یک توفیق است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا مهدی محقق در نشست پاسداشت و تکریم از سید برهان الدین محقق ترمذی در ساختمان شماره 2 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار کرد: ما آثار دانشمندان خود را در انجمن چاپ کردیم و در برخی موارد هم به یکی از زبان های خارجی ترجمه کردیم. اینکه حاج ملا هادی سبزواری فیلسوف قرن نوزدهم را با ژان پل سارتر یا برتراند راسل مقایسه کنیم برای ما یک توفیق است.
وی افزود: این موضوع خود بیانگر دامنه وسیعی است و عظمت اندیشه و تفکر را در ایران به جهانیان نشان می دهد.
محقق در ادامه به اهداف تاسیس ساختمان شماره 2 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان انقلاب پرداخت و گفت:این آپارتمان را با مقداری صرفه جویی در مخارج به دو منظور خریدیم. نخست اینکه کتاب های انجمن را به این ساختمان که روبروی دانشگاه تهران است، بیاوریم و علاقه مندان و دانشجویان برای تهیه کتاب ها مجبور نباشند به ساختمان اصلی در پل امیربهادر مراجعه کنند؛ دیگر اینکه مجالس اختصاصی برای موضوعات گوناگون برگزار کنیم.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برخی از نشست ها را که تاکنون برگزار شده نام برد؛ از جمله نشست بزرگداشت مرحوم زرین کوب، حاج ملاهادی سبزواری و مرحوم مفتح.
وی با بیان اینکه این نخستین جلسه ای است که درباره محقق ترمذی برگزار شده، توفیق سبحانی، معاون علمی-پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، را به عنوان بهترین فردی معرفی کرد که در این جلسه می تواند درباره محقق ترمذی صحبت کند.
در ادامه نشست سبحانی ضمن تشکر از استاد محقق بخش هایی از زندگی برهان الدین ترمذی و رابطه او با مولانا را توضیح داد.
سید برهان الدین محقق ترمذی، عارف نامی قرن هفتم هجری و از سادات حسینی ترمذ است. مولوی به مدت 9 سال مرید و مصاحب وی بوده است. از جزئیات زندگی او اطلاع دقیقی در دست نیست. زادگاه او ترمذ در 80 کیلومتری بلخ، شهری خرم بر لب جیحون بوده که چنگیز آن را با خاک یکسان کرد. سید در 77 سالگی وفات یافت.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بررسی اندیشه های حکیم سبزواری در شبکه چهار سیما

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما