نگاهی به

ویژه نامه محمود دولت آبادی تلاش فرهنگی درخور ستایشی از نشریه ستاره صبح در سبزوار

جدیدترین شماره نشریه ستاره صبح ویژه سبزوار که اختصاصی محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزوای و آقای رمان ایران است، به تازگی منتشر شده تا یکی از موفق ترین نمونه های فعالیت نشریات مکتوب محلی سبزوار در سال های اخیر باشد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، اهمیت ویژه نامه جدید نشریه ستاره صبح در سبزوار، نه فقط از آن جهت است که علی رغم همه تندروی های چند سال گذشته از سوی یک جناح سیاسی خاص، به صورتی جرأتمندانه به موضوع محمود دولت آبادی پیدا کرده است، بلکه از لحاظ حرفه ای نیز نشریه ای وزین ، پرصفحه و پرتیراژ است که انتشار چنین ویژه نامه ای در 16 صفحه تمام رنگی با مطالب غنی و صفحه آرایی چشم نواز تقریبا در طول تمام مدت فعالیت نشریات مکتوب در سبزوار بی سابقه بوده است.

گفتنی است نشریه ستاره صبح ویژه سبزوار به سرپرستی ابوالفضل لعل بهادر یکی از چهره های ادبی جوان و نویسنده چندین کتاب کاریکلماتور منتشر می شود و تا کنون با انتشار چند  ویژه نامه موضوعی نظیر ویژه نامه دکتر علی شریعتی، محمود دولت آبادی و کم آبی و همچنین با ارائه خلاقیت هایی نظیر انتشار فایل های صوتی و تصویری در داخل نشریه کاغذی (از طریق فناوری بارکدخوانی) و نیز با بهره گیری ازنویسندگان زبده، طراحان حرفه ای و ... نشان داده است که از هدفمندی در فعالیت رسانه ای و توان حرکت تیمی برخوردار است.

یکی از ویژگی های مهم ویژه نامه جدید نشریه ستاره صبح این است که استاد محمود دولت آبادی در پیامی کوتاه که در صفحه اول ستاره صبح به چاپ رسیده است با لحنی صمیمی از جوانان همشهری خودش در سبزوار که این نشریه را تدارک می بینند، با عنوان جوانان ولایت یاد کرده و خواستار توفیق آنان شده است:

دانم چنین کاری چه میزان دردسر و دشواری ها دارد؛ با وجود این دردسرها قبول زحمت کرده اید و می کوشید کاری را به سرانجام برسانید. پس در این مرحله سخنی ندارم جز این که توفیق برایتان آرزو کنم، زیرا کاری که دارد انجام می گیرد عملا بر عهده ی شما و با مسئولیت سما صورت می پذیرد، ضمن اینکه سلیقه شما ملاک داوریِ اهل نظر خواهد بود.

باز هم آرزومند توفیق شما جوانان شهر و ولایت

محمود دولت آبادی، تهران، تیرماه یک هزار و سیصد و نود چهار

 

از نکات بارز دیگر در این شماره از نشریه ستاره صبح ویژه نامه محمود دولت آبادی وجود یادداشت هایی به قلم برخی چهره های برجسته فرهنگی ، هنری و رسانه ای غرب خراسان رضوی نظیر حاج علی فتاحی پدر دو شهید بزرگوار دفاع مقدس و هنرمند پیشکسوت تئاتر سبزوار، علی نورآبادی خبرنگار صدا و سیمای ایران و تحلیلگر رسانه ای مسائل سبزوار که پیش از این یادداشت های فراوانی از او در سایت های محلی سلام سربدار، اسرارنامه، رصد و ... منتشر شده است، حسین خسروجردی رمان نویس برجسته معاصر خراسان، فرهاد ترابی تحلیل گر سینمایی و از نویسندگان مجله اینترنتی سبزواریان و نویسندگان دیگری نظیر ابوالفضل لعل بهادر، الهه رامشینی، امیرحسین وزیریان، علی شایسته و ... است.

بعضی از تیترهای جالب توجه، در ویژه نامه محموددولت آبادی نشریه ستاره صبح عبارتند از:

جرأت به خرج دهیم قدر بزرگانمان را بدانیم،

محمود دولت آبادی حذف شدنی نیست،

دولت محمود عشق،

زنی که مردش را گم کرده بود

مصاحبه معصومه طرفه با قربان بلوچ(یکی از شخصیت های رمان کلیدر)

رقصی چنین!..( مطلبی پیرامون عکسی کمتر دیده شده از رقص چوب بازی سبزواری محمود دولت آبادی به قلم اصغر رستگار)

به محمود دولت آبادی و داغی که در سینه دارد (شعری از علی شادان شاعر جوان و پراستعداد سبزواری)   

خاطره ای از پدر شهیدان فتاحی،

مصاحبه با علیرضا فیروزی مدیر انتشارات فیروزی (پیرامون چاپ یکی از کتاب های دولت آبادی که بسیار پر فروش شد)

محمود دولت آبادی نویسنده ای معلوم الحال است ...! (هرچند تیتر این مطلب که به قلم علی نورآبادی نوشته شده است، در نگاه اول منفی به نظر می رسد، اما در واقع این تحلیلگر چیره دست سبزواری به خوبی در متن مفصلی که به رشته تحریر درآورده است و با استناد مو به مو به آثار خود محمود دولت آبادی به همه تهمت های اغراق گونه ای که عده ای به آقای رمان ایران نسبت می دهند، پاسخ داده و در نهایت با کنایه ای زیبا بار منفی عبارت معلوم الحال را که معمولا به گونه ای سرزنش آمیز از سوی منتقدان برای دولت آبادی به کار برده می شود به بار مثبت تغییر داده و به این نتیجه گیری رسیده است که: « او [محمود دولت آبادی] کار خودش را کرده و در نبردش پیروز شده است؛ اما کسانی که از نظر هنری و ادبی هنوز "مجهول الحال" هستند ابتدا باید خود را "معلوم" و "ثابت" کنند.»

در مجموع به نظر می رسد نشریه 16 صفحه ای ستاره صبح ویژه محمود دولت آبادی که با تیراژ 10000نسخه (تیراژ واقعی و نه تیراژ اسمی نظیر برخی نشریات کنونی سبزوار) منتشر شده است، با بهره گیری از  قلم نویسندگان توانمند و تحلیل های عمیق و گرافیک و صفحه آرایی قوی، حرکت فرهنگی درخور ستایشی است که هم به ایجاد شناخت هرچه بهتر سبزواری ها از نویسنده بزرگ همشهریشان منجر خواهد شد و هم تلنگری قوی برای آن دسته از عیب جویانی است – عیب جویان و نه منتقدان- که سال های سال است با استناد به تشخیص شخصی و دلایل سلیقه ای خود در پی آنند که یکی از مفاخر شایسته دیار سربداران را در شهر زادگاه خود منکوب کنند تا سبزوار بیش از پیش در منجلاب خود بدی ها و نخبه کشی ها و محرومیت از فرصت های بومی رشد واعتلا در ابعاد مختلف فرو برود.

اما اینک امید می رود با استمرار چنین تلاش های فرهنگی حقیقت جویانه و سازنده ای نظیر انتشار ویژه نامه جدید نشریه ستاره صبح، به تدریج زمینه برای شناخت همه جانبه، اصلاح و تلطیف نگاه های افراط گرایانه و بهره برداری هرچه بیشتر و بهتر از برکت وجود و برند پرآوازه نام نخبگان کم نظیر دیار سربداران در شهر زادگاهشان فراهم آید.

 

 

نظرت را بنویس
comments

نویدی

آفـــــــــــــــــــــــــــرین هزار بارک الله همان طور که خودتان هم نوشته اید : جرأت به خرج دهیم قدر بزرگانمان را بدانیم،

دلبری

عالی بود واقعا لذت بردم هم کمیتش هم کیفیتش خیلی عالی بود فقط پوستر استاد دولت ابادی کمی بد چاپ شده بودتوصفحه وسطی

مرتضی

کشتین خودتونو شما هم

من خوندمش خیلی عالی بود دست همه عزیزانی که زحمت کشیدند درد نکنه امیدوارم اقای دولت ابادی هم رضایت داشته باشن

بازقندی

سلام. خسته نباشید می گم به همه فرهیختگانی که در تهیه این نشریه مخصوصا این شماره که به محمود دولت آبادی نویسنده خوب شهرمان اختصاص داره زحمت کشیدن.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما