استاد غلامحسین امیرخانی:آثار ارسال شده به سیزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی کیفیت بسیار بالایی دارد

هنر خوشنويسي به عنوان هنری ایرانی اسلامی  شناخته می شود که از جایگاه والایی در بین هنرهای اصیل ایرانی برخوردار است و تا کنون اساتید و هنرمندان فاخری و ارزشمندی در این زمینه به جامعه هنری معرفی شده اند که در بین این اساتید بی شک استاد امیرخانی از جایگاه رفیع و والایی برخوردار است. ریاست هیات داوران این دوره از  جشنواره رضوی بهانه ای شد برای مصاحبت با این چهره ماندگار هنر خوشنویسی کشور، استادی که معتقد است: «هنرها به موازات نیازهای اجتماعي و فرهنگي جامعه حركت مي‌كنند و هنري كه نتواند نيازهاي زمانش را برآورده كند نخواهد ماند.» و در مورد خوشنويسي اعتقادش بر اين است كه به دليل همخواني اين هنر با دین، ادبيات و فرهنگ در خون مردم ايران جاري است، خوشبختانه در گذر تاريخ به فراموشي سپرده نشده. در اين گفت‌وگو با استاد درباره تاثیر جشنواره های فرهنگی هنری در رشد و بالندگی هنر به ویژه هنر خوشنویسی  صحبت كرده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد:
 

 با سلام، استاد شما اهمیت برگزاری جشنواره های خوشنویسی در کیفیت خوشنویسی ایرانی را چگونه می بینید؟
 
با سلام، نظر بنده این است که جشنواره های فرهنگی و هنری به واقع می تواند نقش نمایشگاه و موزه های در گردش را برای هنردوستان و هنرجویان و مخصوصا جوانانی که به تازگی وارد عرصه ی هنر شده اند را ایفاء کند، هنرجو و جوان ما بنا به سن و سال خود نیاز دارد هرچه بیشتر به این فضاها و به این مقوله نزدیک شود، که این جشنواره ها می تواند این نیاز را مرتفع کند.
 

به نظر شما دلیل ماندگاری و پویایی هنرهای اصیل ایرانی از جمله هنر خوشنویسی چیست؟
 
حقیقت این است که در طول زمان هنرهایی زنده و پویا می مانند که بتوانند نیازهای جامعه خود را برطرف کند و هنری که به موازات نیاز جامعه خود حرکت نکند به دست فراموشی سپرده خواهد شد در این بین هنر خوشنویسی به دليل همخواني با دین ،ادبيات و فرهنگ در خون مردم ايران جاري است،و خوشبختانه در گذر تاريخ به فراموشي سپرده نشده است.
 
از دید شما جشنواره خوشنویسی رضوی چه جایگاهی در جشنواره های هنری دارد و این برنامه را چگونه می بینید؟

 
باید بگوییم از آن جهت که مقوله هنر دینی در کشور ما به عنوان یک پشتوانه ی قوی برای آشنا شدن مردم با زمینه ها و داشته های تاریخی و فرهنگی این دیار است و جشنواره رضوی نیز نگاهی به هنر دینی و موضوعاتی در این زمینه دارد همچنین آن جهت که با پدیده و اثر هنری مانند هنر خوشنویسی می تواند منشاء تحولی روحی در روان انسان شود، برگزاری این جشنواره را در راستای پرورش و رشد هنر خوشنویسی مثبت می بینم و با توجه به تعداد شرکت کنندگان و کیفیت آثار جایگاه بالایی در بین جشنواره و برنامه های هنر خوشنویسی در ایران دارد.
 
استاد امیرخانی شما به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره سیزدهم سطح آثار رسیده را چگونه دیدید؟
 
باید اذعان کنم سطح کیفی آثار فوق العاده بود و این کیفیت واقعا نه برای من بلکه برای دیگر اعضای هیئت نیز حیرت آور بود به طوری که من عیار بسیاری از کارها را در حد بالایی دیدم و واقعا این آثار در جایگاهی هستند که در موزه های هنری نگهداری شوند و از طرفی ازدیاد آثار خوب باعث شد انتخاب نفرات برتر برای ما  واقعا سخت باشد و جای افسوس داشت که برگزیده های این جشنواره نسبت به آثار خوب و عالی موجود بسیار اندک بود.
 
شما چه پیشنهاداتی برای بالا رفتن سطح این جشنواره دارید؟
 
در اینجا باید به این موضوع اشاره کنم که هنرمند خوشنویس برای قوام دادن به هنرش و خلق آثار هنری با عیار بالا باید ممارست و تلاشی  چندین ساله داشته باشد و این بدین معنی است که برای نگارش  هر اثر چندین ماه صرف کرده و هزینه های زیادی را متحمل می شود پس واقعا جای دارد از این تلاش قدردانی به جا و مناسبی صورت گیرد یعنی با بالا بردن بودجه این جشنواره ها و زیاد کردن مبلغ جوایز یا خرید آثار برتر از طرف آستان قدس رضوی و بنیاد امام رضا می توان انگیزه ی بسیار خوبی باشد برای بالا بردن سطح کیفی آثار که باعث بالا رفتن سطح هنری و ارتقاء جایگاه جشنواره رضوی در سطح کشور خواهد شد.
 با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

مصاحبه: الهه رامشینی

مبنع: وبسایت جشنواره خوشنویسی رضوی در سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما