خطری که در کمین دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار است / هشداری برای مسئولان و نمایندگان دیار سربداران

مجله اینترنتی سبزواریان به عنوان یکی از رسانه های تحلیلی و نزدیک به جریان اعتدال در سبزوار، طی انتشار یادداشتی که به عنوان حرف مردم برای تحریریه آن مجله ارسال شده است، از خطری خبر داده که در کمین یکی از دانشگاه های مهم سبزوار قرارگرفته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند دانشگاه فناوری های نوین مدت کوتاهی است که راه اندازی شده اما طبق آنچه در این متن نوشته شده است در زمره یکی ازمهمترین واحدهای دانشگاهی سبزوارو شاید حتی استان خراسان رضوی باشد که با ویژگی هایی منحصر به فردی فعالیت خود را در شهر سبزوار به عنوان دومین قطب دانشگاهی شمال شرق کشور اغاز کرده است.

اینک اگر آنطور که مطلب منتشر شده در سبزواریان هشدار داده است، چنین خطری در کمین دانشگاه فناوریهای نوین باشد، می طلبد که اصحاب رسانه ومسئولان دیار سربداران دقت و هوشیاری بیشتری به خرج دهند تا جلو از دست رفتن یک فرصت عالی  برای توسعه دانشگاهی سبزوار گرفته شود.

گفتنی است پس از اعلام انتصاب دکتر حسین جلیلوند که اصالتاً نیز سبزواری نیست، به عنوان مسئول جدید دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار، بعضی از سایت های شهرستان وی را از دوستان نزدیک رمضانعلی سبحانی فر یکی از نمایندگان سبزوار عنوان کردند و جنبه سیاسی به این انتصاب دادند.

اینک به نظر می رسد، سبحانی فر که اتفاقا در این مدت تلاش ها و پیگیری های زیادی هم در امور مربوط به شهرستان های غرب خراسان رضوی ازخود نشان داده است، باید بیش از سایرین مراقب این هشداری باشد که در رسانه های محلی  مطرح شده است و ممکن است مستقیما ارزیابی های مردمی از عملکرد وی را تحت الشعاع قرار دهد:


حرف مردم: خطری که دانشگاه فناوری‌های نوین را تهدید می‌کند

سبزواریان: این مطلب صرفاً پیامی برای علاقه‌مندان و دلسوزان توسعه سبزوار است و هرچند نگارنده از میزان صحت آن مطمئن نیستم اما حداقل ارزش آن را دارد که از سوی کسانی که با جدیت و دلسوزی مسائل توسعه سبزوار را پیگیری می‌کنند موردبررسی قرار بگیرد.

شاید واقعاً خطری در کمین یکی از واحدهای دانشگاهی مهم شهرمان باشد که بتوانیم جلو آن را بگیریم.

از مهر ۹۲ که دانشگاه فناوری‌های نوین در سبزوار نخستین دانشجویان خود را گرفت زمان زیادی نمی‌گذرد.

این دانشگاه از مدت‌ها قبل (یعنی از حدود سال ۹۰ که مجوز اولیه آن گرفته شد) قرار بود تک جنسیتی و با نام دانشگاه فنّاوری حضرت زینب در سبزوار راه‌اندازی شود؛ که فقط به خواهران اختصاص داشت و مشابه آن در بجنورد و چند شهر دیگر کشور نیز تأسیس شد؛ اما با پیگیری‌هایی که شد به دوجنسیتی ارتقا پیدا کرد و هرچند تأسیس آن کمی به تأخیر افتاد ما در عوض با نام دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار راه‌اندازی شد؛ اما باز از سال گذشته مجدداً این دانشگاه با حفظ نام فناوری‌های نوین و با حفظ همان رشته‌های سابق به دانشگاه تک جنسیتی ویژه دختران تبدیل شده است.

این تبدیل شدن به دانشگاه تک جنسیتی نیز طبق منویات مقام معظم رهبری بود که تأکید کرده بودند، باید در هر شهر و منطقه‌ای دانشگاه‌های تک جنسیتی وجود داشته باشند تا خانواده‌هایی که نسبت به فرزندان دختر خود حساسیت بیشتری دارند، با خیال راحت دخترانشان را به دانشگاه تک جنسیتی بفرستند.

اما صرف‌نظر از تک جنسیتی یا دوجنسیتی بودن، حتماً مستحضر هستید که گرفتن امتیاز راه‌اندازی یک دانشگاه کار آسانی نیست و در بسیاری از شهرهای کشور و حتی خود سبزوارمان تا یک دانشگاه ایجاد می‌شود چندین سال طول می‌کشد و اول امتیاز مجتمع آموزش عالی، یا دانشکده را به یک شهر می‌دهند و بعد به‌تدریج آن مجتمع یا دانشکده رشد می‌کند و طی مراحلی به دانشگاه ارتقاء می‌یابد.

درست مثل دانشگاه علوم پزشکی یا حکیم سبزواری (تربیت‌معلم سابق) که اوایل دانشکده بودند و کم‌کم دانشگاه شدند.

اما دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار از همان ابتدا با عنوان دانشگاه دولتی راه‌اندازی شد و نامش در دفترچه‌های انتخاب رشته کنکور سراسری و در سایت وزارت علوم و در تمام فهرست‌ها و لیست‌های وزارتخانه با عنوان دانشگاه آن‌هم یک دانشگاه دولتی شبیه به همین دانشگاه حکیم سبزواری یا فردوسی یا تهران و غیره درج می‌شود و از آنجایی هم که رشته‌هایی خاص و جدید داشت از همان اول مثل بمب در استان و کشور صدا کرد و باوجوداینکه هنوز خیلی اول راه است امتیاز دانشگاهی خاصی برای سبزوار ایجاد کرد.

یعنی درواقع، این از آن دانشگاه‌هاست که یک موردش به ده‌ها مورد دیگر از مراکز و واحدهای دانشگاهی عمدتاً پولی که در چند سال قبل در همه کشور مثل قارچ راه‌اندازی شده‌اند، می‌ارزد.

اما درنتیجه سیاست‌هایی که جدیداً وزارت علوم در پیش گرفته که عمدتاً هم از وضع ضعیف مالی دولت نشأت می‌گیرد، دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار درخطر تجمیع شدن با دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفته است.

طبق اطلاعاتی که از یک منبع آگاه به دست آمده است وزارت علوم اخیراً با اصرار یکی از نمایندگان سبزوار فردی را به‌عنوان مسئول راه‌اندازی (و نه رئیس یا سرپرست دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار) معرفی کرده است که قبلاً از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری بوده ولی اصالتاً سبزواری نیست و بسیار جای تعجب داشت که چرا از بین این‌همه نیروی بومی تحصیل‌کرده باید یک فرد غیر سبزواری به ریاست یکی از دانشگاه‌های مهم شهرمان انتخاب شود؟

مسئله وقتی حساس‌تر می‌شود که بدانیم ایشان، هرچند به‌جای خود مدیری محترم و باسابقه هستند؛ اما نه رشته و مدرک تحصیلی‌شان (که علوم تربیتی و روانشناسی است) ربطی به رشته‌های دانشگاه فناوری‌های نوین دارد؛ که همه مهندسی هستند و از گروه‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی دانشجو می‌پذیرد؛ و نه رتبه علمی‌شان اساساً به آن اندازه است که ریاست یک دانشگاه را بر عهده بگیرند.

اینجاست که کم‌کم جای شک و شبهه فراوانی در این انتصاب سیاسی، باز می‌شود.

طبق آنچه این‌جانب از یک منبع آگاه شنیده‌ام و تحقیق درباره صحت‌وسقم آن را به شما همشهریان عزیز می‌سپارم، وزارت علوم در وضعیت کنونی کشور؛ که دولت در فشارهای اقتصادی قرار دارد، معتقد است در شهری مثل سبزوار وجود یک دانشگاه تمام دولتی کافی است و از همان اول دادن مجوز دانشگاه فناوری‌های نوین که در دولت قبلی انجام گرفته، اشتباه بوده است و باعث اعتراض بعضی شهرهای دیگر شده است؛ که چرا شهر سبزوار مانند مراکز استان‌ها دارای ۳ دانشگاه ملی (حکیم سبزواری، علوم پزشکی و فناوری‌های نوین) باشد؟

از همین رو قرار است با یک ترفند زیرکانه مسئولان سبزواری را فریب بدهند که ابتدا امتیاز تک جنسیتی دانشگاه فناوری‌های نوین را به دوجنسیتی ارتقاء دهند. این در نگاه اول یک موفقیت به نظر می‌رسد و رضایت آن‌ها را به دست می‌آورد اما بعد برای اینکه حکم دکتر جلیلوند (که مهره مورد تأکید یکی از نمایندگان کنونی سبزوار است) را از مسئول راه‌اندازی به سرپرست یا رئیس ارتقاء دهند این شرط را مطرح کنند که دانشگاه فناوری‌های نوین به‌عنوان یک دانشکده از مجموع دانشکده‌های دانشگاه حکیم سبزواری در بیاید؛ زیرا ضرورتی ندارد که در یک شهر غیر مرکز استان دو دانشگاه دولتی کاملاً مشابهِ هم، که هر دو زیر نظر وزارت علوم هستند وجود داشته باشد! (البته در اینجا دانشگاه علوم پزشکی سبزوار عملش فرق می‌کند چون زیر نظر وزارت بهداشت است و به وزارت علوم مربوط نمی‌شود)

اگر این اتفاق بیافتد خسارتی عمده به ما وارد می‌شود؛ چراکه یکی از دانشگاه‌های شهرمان (که در سال‌های گذشته به‌سختی امتیاز آن گرفته شده است) به‌راحتی از دست می‌رود و با یک دانشگاه دیگر تجمیع می‌شود.

ظاهراً در حال حاضر تنها راه حفظ دانشگاه فناوری‌های نوین در مقابل بهانه‌جویی‌های وزارت علوم، حفظ ساختار تک جنسیتی آن است تا در مقابل این بهانه وزارتخانه و سنگ‌اندازی‌هایی که از سوی برخی شهرها می‌شود، این توجیه منطقی وجود داشته باشد که ساختار این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه تک جنسیتی به‌گونه‌ای است که اساساً امکان ادغام با دانشگاهی دیگر نظیر حکیم سبزواری را نمی‌دهد.

لذا با توجه به اینکه سبزوار سال‌هاست از سیاسی‌کاری‌ها و سیاسی‌بازی‌های برخی آقایان مسئول و نمایندگان، خسته شده و آسیب‌های زیادی دیده است و تجربه از دست دادن امتیاز راه‌آهن، امتیاز دانشکده‌های دندانپزشکی و داروسازی و … را هم در نتیجه همین تفکرات منفعت‌طلبانه‌ی شخصی و مهره چینی‌های سیاسی داشته‌ایم، این بار بیایید خواهشاً کاری کنیم که اگر آنچه این حقیر از منبعی آگاه شنیده‌ام، صحت دارد همین اولِ راه، جلوی آن را بگیریم و اجازه ندهیم بار دیگر در حق سبزوار ظلم شود و اگر حقیقت نداشته باشد هم حداقل خیالمان راحت می‌شود.

همشهریان عزیز خواهش من این است که این زنگ خطر را جدی بگیرید؛ زیرا اکنون در موقعیتی هستیم که اگر جلو ضرر را بگیریم عین پیروزی است وگرنه در آینده باز افسوس خواهیم خورد که فلان موقع هوشیاری و آگاهی کافی را به خرج ندادیم و به خاطر سیاسی بازی‌های بعضی‌ها امتیاز مهمی از دستمان رفت.

منبع: سبزواریان

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار یک دانشگاه دولتی کارآفرین است

نظرت را بنویس
comments

Samii

سلام من الان میخام بدونم دانشگاه فناوری های نوین با حضرت زینب و حکیم سبزواری فرق میکنه یا این صرفا یک دانشگاس ک نام کلیه فناوری های نوین رو گرفته یا چی... ببخشید گیج شدم من امسال دانشگاه حضرت زینب قبول شدم و برای ثیت نام باید تو چه سایتی برم؟؟؟ و اینکه بلأخره نام دانشگاه چیست؟؟؟ ممنون میشم جداب بدید

سما

روزانه هم باید شهریه بدیم?

دانشجو نوین

ای بابا امید وارم حد اقل ایشون ب داد ما برسن. فقط دانشجو های نوین میفهمن ک من چی میگم چ سختی هایی ک ما از زمانی ک وارد این دانشگاه شدیم نکشیدیم . الان هم ک دوباره بحث تک جنسیتیش پیش کشیده شده بعد از ی طرف هم انتقالی نمیدن ما موندیم ک دانشگاهمون دخترونست یا مختلط .امیدمون بعد خدا به دکتر جلیلونده ببینیم چه میکنن ایشون ولی دانشگاه جدا کنید جامعه چی.....

پاسخهایی که می نویسن چاپ کنید بخاطرسیاسی بازی گزینشی ارسال نکنید دراخرت باید پاسخگوباشید

اززمانی ریاست علوم پزشکی دکترمسلم به عهدگرفته یکی ازبهترین دانشگاههای استان خراسان ارتقائ پیداکرده انشالله خواهیم دیدکه دکترجلیلوندبه دورازباندبازی چه تحولی دردانشگاه فناوری ایجادخواهدکردمردم فهیم ترازان چیزی هستندکه شمافکرمی کنی شماها بخاطرمنافع خودتان دسپاچه شدیدکه به خودتان اجازه دادید این چنین قضاوت بکنیدانشاالله زمان همه چیزرامشخص می کند

حامی

مسلم!!! بهترین!!! ارتقااا!!! مگه میشه؟؟مگه داریم؟؟ پاچه خواری یا خود مسلمی دوست عزیز قطعاغیر بومی؟؟؟

باشکوه

آقای سبحانی و تمام نیروهای که در مدیریتهای شهرستان سبزوار بزرگ چیده رفتنیند

حمید

انشالله

sorosh

همه رفتنی اند...من و شما هم رفتنی هستیم. ادب و نزاکت حکم می کنه به آرای مردم و طرفداران نماینده های مردم احترام بگذارید. من به ایشان رای داده ام و اگر شما مشکلی دارید بجای حب و بغض های غیر منطقی و نگارش چنین مطالبی راه کار های منطقی و پیشنهادات خودتان را در راه اعتلای شهر عزیزمان ارائه فرمایید.

حمید

اینم جزو دهها دانشگاهی بوده که احمدی نژاد کیلویی تقسیم کرده! دانشگاههایی که بدون هیچ گونه زیرساختی و فقط با یه ساختمان تاسیس شده اند و هیچ شباهتی به دانشگاه ندارند..

حامی

نه برادر جان این اشتباه میکنی درسته که در دولت احمدی نزاد کارهای کیلویی خیلی انجام میشد ولی دادن امتیاز دانشگاه فناوریهای نوین به سبزوار چندان هم کیلویی نبود چون زیرساختهای لازمش در سبزوار هست. اتفاقا برخلاف تصور شما این دانشگاه مکان و ساختمان نداره والان به صورت اجاره ای کلاس ها و سازمان مرکزیش رو در بعضی ساختمونهای مناسب در سبزوار مستقر کرده ولی زیرساختهای دیگه اش فراهمه از جمله نیروهای متخصص علمی، وجود دانشگاه های بزرگ دیگه مثل دانشگاه حکیم سبزواری که این دانشگاه تازه تاسیس رو حمایت میکنن و به طورکل وجهه شهر سبزوار که به عنوان قطب دانشگاهی شرق کشوره خودش یک عامل مهم دیگه برای تاسیس این دانشگاه بوده و الانم چه به حق چه به ناحق به هرحال امتیازی که دیگه داده شده و توی سبزوار براش تا الان هزینه شده نباید به راحتی از شهر پس گرفته بشه

سام

مگه علوم پزشکی غیر از اینه؟؟؟؟ سبحانی گند زده به همه جا. همه چیز این دانشگاه ها شده رانت و باند، اونم واسه نیروهای غیربومی. واقعا یه راهی بدید تا سبزواری ها خودشون به کارهای خودشون مسلط بشن. فقط متاسفم واسه سبزوار .....!!!!

رضا

کاملا موافقم. ممنون از پیگیری شما دوست عزیز سبزوار شایسته بهترین هاست.

واقعادکترجلیلوندازبهترین مدیران است مسئولین فکری هم برای علوم قرانی بکنندتاازاین باندبازیها نجات پیدا کند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما