بررسی مهم ترین چالش رسانه ها از دید یک خبرنگار مزینانی و سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان

مرتضی مزینانی متولد 1365 دارای 17 سال سابقه خبری:

وی فعالیت خود را از سن 11 سالگی با کار در اخبار  جوانه های رادیو آغاز و در سازمان بسیج دانش آموزی، سازمان دانش اموزی، خبرگزاری پانا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، باشگاه خبرنگاران، واحدمرکزی خبر ادامه فعالیت داده و هم اکنون نیز  به عنوان سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان مشغول به فعالیت است.

هرچند سخنان مرتضی مزینانی در باره ی چالش های رسانه ای استان سمنان است اما در برگیرنده ی بسیاری از مشکلات در حوزه ی خبر کشور می باشد که متأسفانه در بسیاری از رسانه های دیداری ، شنیداری و مکتوب به چشم می خورد .

مزینانی  با بیان اینکه مهم ترین چالش های رسانه ای استان را می توان به دو بخش تقسیم کرد، گفت: برخی از این چالش ها  به اصحاب رسانه و برخی دیگر مربوط به رسانه های استان است.

وی مشکلات حوزه خبرنگاران را به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم کرد و افزود: مشکلات تخصصی بیشترین چالش پیش روی خبرنگاران استان سمنان است.

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان نبود آموزش های مستمر و مدون و دقیق، نبود فیلتر  مناسب برای ورود خبرنگاران در حوزه خبر را از جمله علل ضعف در جامعه خبری استان برشمرد و تصریح کرد: یک خبرنگار برای ورود به عرصه خبر باید حداقل 32 ساعت که برابر یک نیم ترم دانشگاهی است آموزش دیده باشد، ولی متاسفانه ماشاهد چنین امری در استان نیستیم.

مزینانی با بیان اینکه روابط خانوادگی در ورود افراد در حوزه خبر دخیل است، تاکید کرد: در حوزه خبر علاوه بر اینکه آموزش های تخصصی ما فوق العاده ضعیف است، برای ورود خبرنگاران به عرصه خبر  روابط خانوادگی بیشتر دخیل است و  یا علاقه ،و اگر  تصور خوبی داشته باشیم  انگیزه و علاقه است که باعث می شود که خبرنگاران  وارد این حوزه بشوند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگار یا  عضو جامعه رسانه ای که آموزش  لازم را ندیده است در طول فعالیت عملا با مشکلات متعدد ی مواجه خواهد شد، افزود: بعد از چند ماه تمام کسانی که وارد این حوزه می شوند به دلیل همین فشارها و به علت حرفه ای  نبودن  عدم آشنایی با کار از این حوزه می روند.

مزینانی توجه جدی تر به آموزش را راه حل مشکلات رسانه ای در استان عنوان و تصریح کرد: ما اگر بخواهیم مشکلات استان در حوزه رسانه حل شود باید آموزش را  جدی تر بگیریم ، الان خبرنگار های چند سال سابقه ما هم،  نمی دانند از یک جلسه چه چیزهایی را باید بنویسند و چه اهدافی را باید دنبال کنند.

سرپرست خبرگزاری فارس در استان با بیان اینکه سقف  در آمد خبرنگاران در استان از 400هزار تومان تجاوز نمی کند، گفت: این مشکل نیز به  نبودن آموزش های تخصص و وارد نبودن خبرنگار به کا رحرفه ای خودشان برمی گردد.

مزینانی آموزش تخصصی و مستمر را  لازمه کار خبرنگاری دانست و افزود: نبود نیروی متخصص کافی در استان سبب پایین آمدن کیفیت کار خبری هم شده است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر خبرگزاری های استان  یک نفر مسئول ویراستاری اخبار کل استان است، خاطر نشان کرد:وقتی یک خبرنگاری د رخبرگزاری باید کل خبرهای استان را ویراستاری و پوشش بدهد علی القاعده کیفیت کار پایین می آید، نمی شود ادعا کرد یک نفر هم در تیتر ، لید و متن خبر کارش خوب است.

منبع: شاهدان کویر مزینان
 

گفتنی است نام و معرفثی مرتضی مزینانی در فهرست خبرنگاران سبزوار بزرگ که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه جمع آوری می شود، درج شده است:

فهرست اصحاب رسانه و خبرنگاران سبزواربزرگ(کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

رضا قدیریان: خبرنگار اگر منتقد نباشد، مانند جنگجویی است که سلاح ندارد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما