خبرگزاری فارس: ایجاد ناحیه صنعتی داورزن/ بازشدن LC نیروگاه برق سبزوار

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی از باز شدن LC نیروگاه برق در این شهرستان خبر داد و گفت: ناحیه صنعتی در داورزن ایجاد می‌شود.

محمدرضا محسنی‌ثانی در حاشیه بازدید پروژه‌های عمرانی سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با اشاره به احداث ناحیه صنعتی داورزن در این شهرستان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین درخواست‌ها و مطالبات مردم شهرستان داورزن مسئله احداث شهرک صنعتی در این منطقه بود که با پیگیری‌های صورت گرفته بخش مهمی از شرایط احداث این شهرک فراهم شده است.

وی با بیان اینکه احداث این ناحیه صنعتی در توسعه پایدار این منطقه موثر است، تصریح کرد: داورزن از شهرستان‌های جدا شده از سبزوار است که در حاشیه مسیر بین‌المللی سبزوار - تهران و مشهد قرار گرفته و شرایط خوبی را برای توسعه دارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمینی به میزان 50 هکتار برای اجرای این پروژه جانمایی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این پروژه مسئله فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز آن بود، اعلام کرد: خوشبختانه در این زمینه نیز پیگیری شده و بخش مهمی از زیرساخت‌های پروژه فراهم شده است.

محسنی‌ثانی با بیان اینکه وجود نیروی اشتغال و جوانان تحصیلکرده در منطقه داورزن شرایط خوبی را برای اشتغال پایدار فراهم کرده است، گفت: احداث ناحیه صنعتی و کارخانه‌های متعدد در آن سبب جلوگیری از افزایش بیکاری در منطقه و مهاجرت این نیروی کار به شهرستان‌های دیگر می‌شود.

وی با بیان اینکه منطقه داورزن ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی دارد، ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی مانند کارگاه‌های فرآوری ادویه، ایجاد واحدهای گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، تولید لبنیات و راه‌اندازی کارخانه‌هایی مانند خوراک دام در کنار صنایع دیگر می‌تواند به توسعه این بخش و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کشاورزی کمک کند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه شهرستان داورزن رتبه نخست در تولید برخی از محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی را دارد، گفت: در حال حاضر مشاوری برای طرح احداث ناحیه صنعتی داورزن در نظر گرفته شده تا کار مطالعات روی این بخش را داشته باشد که در حال حاضر در انتظار نظر مشاور طرح هستیم که به زودی ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به پروژه احداث نیروگاه برق سبزوار ادامه داد: مجوز نیروگاه هزار مگاواتی برق سبزوار در گذشته گرفته شده که مدت‌ها در انتظار اختصاص اعتبارات بود.

محسنی‌ثانی با بیان اینکه متاسفانه این پروژه چند سالی متوقف مانده بود، اضافه کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته وزیر نیرو قول داد که از محل اعتبارات سال گذشته سهم این وزارتخانه در صندوق توسعه ملی اعتباری را برای اجرای این پروژه اختصاص دهد.  

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه برق سبزوار توسط شرکت ایمیدرو یادآور شد: با پیگیری‌های صورت گرفته LC این پروژه باز شده و تا چند روز آینده طرح وارد فاز اجرایی می‌شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نیروگاه برق در محدوده 25 کیلومتری سبزوار - داورزن احداث می‌شود، گفت: برق تولید شده از این مجموعه نیاز ضروری کارخانه‌های مستقر در سطح منطقه، شهرک‌های صنعتی سبزوار و صنایع کوچک است.

محسنی‌ثانی به مسئله پروژه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم منطقه احداث منطقه ویژه اقتصادی است که مجوزهای لازم آن از سوی ریاست جمهوری و شورای نگهبان صادر شده است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در زمینی به متراژ یک هزار و 200 هکتار احداث می‌شود، گفت: اجرای این پروژه در توسعه اقتصادی پایدار استان مهم است و مسئولان اجرایی باید برابر با قانون هر چه زودتر شرایط را برای اجرای این پروژه فراهم کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه این منطقه شرایط ویژه‌ای برای صادرات کالا و محصولات استان به کشورهای حوزه CIS و آسیای میانه فراهم می‌کند، گفت: متاسفانه روند اداری این پروژه طولانی شد و یکی از مهم‌ترین مشکلات اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی، بحث مسائل زیست محیطی آن بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مسئله زیست محیطی طرح به خوبی در آن دیده نشده بود، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه، شرکت مشاوره‌ای گرفته و طرح زیست محیطی نوشته شده که قرار شده این طرح را اداره کل محیط زیست استان و استانداری تأیید و با نظر مساعد ابلاغ کنند تا کار احداث منطقه وارد فاز اجرایی شود.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

عملیات ساختمانی نیروگاه سبزوار به زودی آغاز می شود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما