گفتگو با درگفتگو با علی دلک آبادی عکاس خبری جوان و خوش آتیه سبزوار:

اگر به عکاسی خبری نگاه حرفه ای داشته باشیم، می تواند یک شغل محسوب شود

سبزوار در سال های گذشته تا کنون عکاسان خبری متعددی داشته است که تقریبا تمام آن ها از میان آقایان بوده و می توان به طور مثال به سیدرضا مهری، سیدعلی حسینی فر، موسی الرضا خیراندیش، رضا قدیریان، پوریا  عوضوردی، حامد کوشکی و ... اشاره کرد.

یکی از عکاسان خبری سبزوار در سال های اخیر که علی رغم سن جوان از فعالیت و همکاری خوبی در حوزه عکاسی خبری با رسانه های مختلف برخوردار است، علی دلک آبادی است.

اسرارنامه در آستانه روز خبرنگار به سراغ این هنرمند عکاس دیار سربداران رفته و مصاحبه مختصری انجام داده است که در ادامه از نظر می گذرد.

البته یادآوری این نکته ضروری است که اسرارنامه در انجام مصاحبه هایی که با خبرنگاران و عکاسان خبری سبزوار به مناسبت 17 مرداد انجام می دهد، اولویت بندی خاصی را مد نظر قرار ندارد و سعی بر آن دارد که بتواند همانطور که این روند را از چند سال قبل ضمن مصاحبه با خبرنگاران و روزنامه نگارانی نظیر محمدمهرنیا، زهرا فسنقری، حسین محتشم، جواد دباغی مقدم، غلامحسین ثنایی فر و ... انجام داده است امسال و سال های آینده نیز به سراغ همه همکاران رسانه ای خود برود و جهت معرفی زحمات آن ها گفتگو هایی اختصاصی را ترتیب دهد.

در ادامه مصاحبه کوتاه اسرارنامه با علی دلک آبادی را مطالعه خواهید کرد:

 

  • لطفا یک معرفی کوتاه از خودتان ارائه دهید.

- علی دلک آبادی هستم. متولد 1373 و دانشجوی کارشناسی نرم افزار و مدرس عکاسی در کلاس های فوق برنامه دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار که برای دانشجویان علاقه مند برگزار می شود. هنر عکاسی را از سال 89 آغاز کرده اما از سال 91 به کار عکاسی خبری علاقه مند شده و با رسانه های مختلفی همکاری کردم که خبرگزاری های ایسنا، فارس، خبرگزاری محلی سبزوارنیوز و روزنامه های همشهری و خراسان و تعدادی دیگر از نشریات محلی از جمله تعدادی از رسانه هایی هستند که با آن ها کار کرده ام و البته از دو سال قبل تا کنون نیز عکاس آژانس عکس خبرگزاری بین المللی تسنیم هستم.

 

  • اول از همه کارتان را با کدام رسانه شروع کردید؟

- با سبزوارنیوز شروع کردم و در حال حاضر دبیر عکس این وبسایت هستم.

 

  • استادتان در عکاسی چه کسی بوده است؟

- جناب محمود حیطه همیشه استاد من بوده و هستند. چون ورود من به دنیای عکاسی با کلاس های نقد عکس خانه عکاسان سبزوار بود. اما به طور کل می توانم بگویم، عکاسی خبری را خودم یاد گرفتم و بهترین عکاسان ایران و جهان استادان من هستند زیرا کارهایشان را نگاه می کنم و درس می گیرم.

 

  • شما در همین مدت کوتاه که وارد کار عکاسی خبری در سبزوار شده اید، دیده شده که مراسم های زیادی را با جدیت عکاسی کرده اید. شاید خیلی هم عکاسی هایی از طبعیت و جاهای دیگه هم داشته باشید . آیا تا به حال دراین کار خطرات و سختی هایی هم برایتان پیش آمده است؟ مثلا کسی تهدیدتان کند که از فلان سوژه یا فلان مسئول یا فلان مراسم عکس نگیرید و به رسانه ها نفرستید و ...؟

- برای عکاسای خبری تا دلتان بخواهد این مورد اتفاق می افتد. در اکثر مراسم ها ما این مشکل را داریم.  یادم می آید یک مرتبه در روزهای اول مهر یک گزارش با موضوع کودکان در راه علم داشتم کار می کردم که متاسفانه به مشکل برخوردم و مستقیما سر از دادگستری و اتاق دادستانی وقت در آوردم.

 

  • چه طور؟

- پدر یکی از بچه ها کارمند دادگستری بود و برای او نسبت به کار من سوء تفاهم پیش آمده بود و با من درگیر شد و به زور مرا به دادگستری برد.

 

  • بالاخره به خیر گذشت؟ یا برایتان عواقب داشت؟

- نه - به خیر گذشت و در نهایت از من عذرخواهی کرد به خاطره برخوردی که کرده بود.

 

  • وضعیت سرقت عکس یا به عبارت خودمانی تر عکس دزدی در سبزوار چه طور است؟

- اوه . نه تنها در سبزوار بلکه تا دلتان بخواهد در ایران این مشکل فراوان است.

 

  • جایی هست که از کار شما عکاسان خبری حمایت موثری داشته باشه؟

- نه هیچ جا نیست.

 

  • وضعیت درآمدی این شغل چه طوراست؟ شما به آن به عنوان یک شغل نگاه می کنید یا تفریح؟ و اگر کسی بخواهد به عکاسی خبری به عنوان یک شغل نگاه کند، موقعیت مناسبی محسوب می شود؟

- من از اول به عکاسی به عنوان تفریح و شغل دوم نگاه می کردم ولی خوب شرایط طوری رقم خورد که شغل اصلیم شد. در ابتدا به عنوان عکاس باشگاه ثامن الحجج جذب این باشگاه شدم و الان هم در روابط عمومی این باشگاه مشغول فعالیتم.

اگه به عکاسی خبری به صورت جدی نگاه شده و حرفه ای کار بشود می تواند شغل اصلی یک فرد هم باشد و درآمد نسبتا خوبی هم دارد.

 

  • پس شما برخلاف بسیاری از جوان های هم سن و سال دیگه شانس آوردی و بیکاری رو تجربه نکردید!

- بله درست است. البته قبل از آن هم در آتلیه های عکاسی کار می کردم.اگر اشتباه نکنم عکاسیمو از سال 89 شروع کردم

 

  • نقش دوربین های مجهز امروزی در عکاسی خبری چه قدراست؟

- تجهیزات در عکاسی تاثیر بسزایی دارد ولی خوب مهم تر از  آن  نگاه عکاسانه است. یعنی این طور نیست که اگر دوربین خوبی نداشته باشی نمی توانی عکاس خوبی باشی.

الان ما در خبر گزاری های معروف و بزرگ می بینیم که عکس هایی که با موبایل گرفته شده منتشر می شوند و الان عکاسی با موبایل خیلی پیشرفت زیادی کرده و موبایل جزو ابزار های کاری یک فوتوژورنالیست به حساب می آید و پیشرفت چشمگیری داشته ولی خوب گاهی اوقات هم تجهیزات بیشتر لازمه ارائه کار بهتر است .

 

  •  تا چه زمانی احتمالا به این کار ادامه خواهید داد؟

- مسلما من به عکاسی تا وقتی نفسی بیاید و برود ادامه می دهم و فعلا تمام تمرکزم روی عکاسی خبری است ولی باز هم عکاسی واسه من یک تفریح است نه یک شغل

 

  • حرف پایانی؟

- من هنوز اول راه هستم و خیلی مانده تا واقعا عکاس بشوم.  اما لازم می دانم از دوست خوبم محسن سعیدی مدیرمسئول سبزوارنیوز تشکر کنم به خاطره اینکه باعث ورود بنده به دنیای عکاسی خبری شد.

 

*    *     *

گفتنی است، تصویری که در این مطلب استفاده شده، عکسی سلفی است که علی دلک آبادی همراه دوربینش انداخته و در پروفایل خود در شبکه اجتماعی تلگرام قرار داده است.

 

*     *     *

لازم به توضیح است نام علی دلک آبادی در فهرست خبرنگاران و اصحاب رسانه سبزوار بزرگ که توسط اسرارنامه در حال گردآوری است درج شده است.

فهرست خبرنگاران و اصحاب رسانه سبزواربزرگ(کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مهدی حسین پور خبرنگار محلی ششتمد: حب الوطن را سرلوحه کار رسانه ای خود قرار داده ام

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما