در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار

مصاحبه با مهدی حسین پور خبرنگار رسانه های محلی ششتمد

مقدمه: همه می دانیم که هر شغل و حرفه ای دشواری های خاص خود را دارد، اما در این بین تقریبا برای هیچ کس قابل انکار نیست که خبرنگاری و به طور کلی تر فعالیت رسانه ای همواره از دشواری ها و مخاطرات ویژه خود برخوردار است تا آن حد که قانون به صراحت شغل خبرنگاری را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور دسته بندی کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، اما سختی حرفه خبرنگاری درهمه جا و برای همه کسانی که شامل این عنوان می شوند، به یک اندازه نیست. بلکه به نظر می رسد خبرنگاران هرچه در شهرها و محیط های کوچک تری فعالیت کنند با آسیب ها و مشکلات بیشتری مواجهند. هرچه افراد بیشتر یکدیگر را بشناسند، روابط خانوادگی و فامیلی و سنتی بر جامعه شان حاکم باشد،  و در بین خود رودربایستی و تعارف و انتظارات بیشتری داشته باشند کار برای خبرنگاری که بخواهد در چنین جامعه ای به حکم وظیفه اش و به قصد اصلاح، قلم به نقد بعضی اقدامات و رفتارهای مسئولان یا حتی نقد بعضی رفتارهای اشتباه مردم بکشد، سخت تر می شود و آن گاه است که خود آماج انواع انتقادات و بعضا اتهامات و حاشیه های مختلفی قرار می گیرد و بی گمان اگر بخواهد این حرفه را با رعایت اصول واقعیش ادامه دهد نیازمند ایثار و جهد و صبر فراوان است.

آنچه دشواری کار را بیشتر می کند این است که درمحیط های کوچک خبرنگاری کمتر می تواند به عنوان یک شغل رسمی و منبع درآمد خبرنگاران محسوب شود، زیرا آنقدر رسانه های قوی و متعدد وجود ندارند که بازارکاری برای خبرنگاران ایجاد شود و اگر کسی در این عرصه وارد می شود و می خواهد اصول حرفه ای را نیز رعایت کند، معمولا باید با عشق و انگیزه درونی به کار ادامه دهد و شاید نه تنها هرگز خبری از هیچ حقوق یا پاداشی نباشد بلکه برعکس باید انواع تهدید و ارعاب و اتهام و ...را نیز به جان بخرد.

در این بین کمبود امکانات هم خود مشکل دیگری است که شاید هیچ گاه خبرنگاران شهرهای بزرگتر و به ویژه آن هایی که در پایتخت و یا مراکز بزرگ استان ها فعالیت می کنند عمق این مشکلات را درک نکرده باشند.

با این حال داشتن دل بزرگ معمولا یکی از ویژگی های خبرنگاران واقعی است که درد مردم و دغدغه اصلاح جامعه را دارند. (نه آن دسته از به ظاهر خبرنگاران که فقط به دنبال دغدغه نام و نان هستند)

 همین دل بزرگ هم باعث می شود که خبرنگاران به خصوص درشهرها و روستاهای کوچک تر همه استرس های و ریسک های نوشتن یا ننوشتن، نام بردن یا نبردن، عکس گرفتن یا نگرفتن، نقد کردن یا نکردن، تحسین کردن یا نکردن از برخی مسئولان مسئول، از مردم یا از مشکلات و پدیده های اجتماعی را به جان بخرند و مسئولیت خود را انجام دهند.

شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی به عنوان یکی از گرانیگاه های مهم و همیشگی تاریخ و فرهنگ ایران زمین، در طول چند دهه اخیر نیز که فعالیت های رسانه ای به شکل روزنامه نگاری یا به شکل فعالیت های سایبری رونق گرفته است از جمله شهرها و مناطقی بوده است که همواره چه درمرکز شهرستان و چه در شهر و روستاهای اطراف یکی از کانون های مهم تولید خبر و گزارش در رسانه های خراسان و یا رسانه های ملی کشور بوده است و همواره خبرنگاران متعددی را به خود دیده که با دلسوزی تمام پیگیر مسائل و سوژه های خبری شهرستان بوده و هستند.

یکی از خبرنگاران پرتلاش سبزواری که حیطه فعالیت خود را عمدتاً در منطقه زادگاهش ششتمد قرار داده است، مهدی حسین پور است که با حدود 16 سال سابقه کار خبری، جزء اولین های حوزه رسانه ای ششتمد محسوب می شود. کسی که در طول نزدیک به دو دهه فعالیت کمک کرده است تا فرهنگ فعالیت رسانه ای و پذیرش آن در میان مردم و مسئولان محلی شکل بگیرد و به خوبی تغییر تدریجی نگاه مردم به خبرنگاران را از افرادی فضول و مفتش به افرادی فرهیخته و دلسوز که پرچمدار آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در جامعه هستند، حس کرده است.

حالا ششتمد از چندین رسانه که عمدتاً در عرصه سایبری فعالیت دارند، برخوردار است و برخی نیروهای جوان و تازه نفسی به این  عرصه وارد شده اند که حضورشان نویدبخش گسترش هرچه بیشتر فعالیت های رسانه ای برای آینده دیار فرید خراسان است. اما در این بین کسانی که از سال ها قبل سختی هایش را به جان خریده و یا به قول معروف کتک هایش را خورده و این جاده را صاف کرده و اولین سنگ بنای فعالیت های مستمر و متمرکز رسانه ای را در ششتمد گذاشته اند قطعا جایگاه احترام آمیز خاص خود را دارند.

از همین رو اسرارنامه در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار به سراغ مهدی حسین پور رفته است تا پای 16 سال خاطره و تجربه این همکاری ششتمدی بنشیند تا در کنار اینکه خبرنگاران و فعالان رسانه ای شهر سبزوار همواره مورد توجه ما بوده اند، به شهرها و بخش های دیگر دیار سربداران نیز توجه کرده باشیم و در بخش چای داغ اسرارنامه پای حرف دل این عزیزان نیز نشسته باشیم.

متن کامل مصاحبه با مهدی حسین پور را هم اکنون در پیوند زیر مطالعه کنید:

مهدی حسین پور: حب الوطن را سرلوحه کار رسانه ای خود قرار داده ام

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما