بخشی از جنگل های حارث آباد سبزوار در آتش سوخت / با میراث سبزمان چه می کنیم؟

خبرگزاری  ایرنا امروز از سوختن بخشی از جنگل های حارث آباد سبزوار خبر داده است.حادثه ای که حتی اگر منجر به سوختن  تنها چند درختچه کوچک شده باشد، می تواند برای شهرستانی  درحاشیه کویر به منزله یک فاجعه زیست محیطی بزرگ باشد.

به گزارش  مجله اینترنتی اسرارنامه حدود 5 دهه قبل شهر سبزوار با طوفان  های شن شدیدی مواجه بود که شبیه آنچه این  روزها اهوازی  ها با آن  مواجه هستند، زندگی مردم شهر از شدت باد و خاک مختل می شد و خسارات فراوانی  به بار می آورد.

محمود دولت آبادی نویسنده بزرگ سبزواری  و آقای رمان  ایران نیز در برخی آثار خود از جمله کلیدر و روزگار سپری شده مردم سالخورده از وقوع طوفان های شن سبزوار در آن سال ها تصاویر ملموسی را به دست داده است.

 اما در آن زمان طرح کاشت درختان تاغ به عنوان گونه گیاهی مقاوم در برابر خشکی، به عنوان  اولین جنگل های دست کاشت کشور درمحدوده روستای حارث آباد انجام شد و به مرور با رشد درختان تاغ و تبدیل شدن آن ها به یک جنگل زیبای کویری، از شدت طوفان های شن تا حد زیادی در سبزوار و شهر و روستاهای اطراف کاسته شد.

میراث حدوداً 50 ساله جنگل های تاغ سبزواردر حالی که می توانست علاوه بر جلوگیری از تشکیل طوفان های شن، به یکی از جاذبه های زیبای طبیعت  گردی در غرب خراسان تبدیل  شود، متأسفانه در یک دهه اخیر مورد بی مهری های متعددی  قرار گرفته است که ازجمله مهمترین این بی مهری ها قطع این درختان بوده که توسط قاچاقچیان چوب و یا توسط برخی مردم محلی روستاهای اطراف برای مصارف  سوخت یا فروش انبوه این چوب ها به قصد کسب سود اقتصادی انجام شده است. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)

خشکسالی های چند ساله اخیر را نیز باید یک عامل  مهم دیگر که به نابودی جنگل های تاغ سبزوار کمک کرده است، بدانیم و در این بین آنچه به قول معروف قوز بالا قوز این ماجرا است، وقوع حوادثی نظیر آتش سوزی است که به هردلیلی به وقوع بپیوندد در مدتی کوتاه می تواند این میراث ارزشمند 50 ساله غرب خراسان رضوی را به سرعت نابود کند.

بنابر آنچه گفته شد، امید می رود مسئولان منابع طبیعی ، جهادکشاورزی و نیز فعالان دوستدار محیط زیست سبزوار و البته سایر شهروندان دلسوز و آگاه سبزواری بتوانند هرچه سریعتر تدابیری بیاندیشند تا نه تنها جلوی تخریب بییشتر جنگل های تاغ را بگیرند، بلکه نسبت به احیای آن نیز اقدام نمایند. اگر 50 سال قبل دولتمردان وقت (که اتفاقا در زمان طاغوت هم بوده است) و مردم محلی توانسته اند این میراث ارزشمند را برای امروز  ما ایجاد کرده و بر جای بگذارند، امروز نیز یقیناً در دوران حکومت اسلامی که بزرگان آن تأکید زیادی بر حفظ طبیعت ومهربانی  نسبت به آن دارند، وظیفه دولتمردان و مردم نه تنها حفظ ، بلکه گسترش این  میراث گرانبها و رسانیدنش به دست نسل های بعدی است.

اسرارنامه در ادامه متن خبر ایرنا را که حکایت از مهار آتش سوزی جنگل های تاغ سبزوار دارد، را منتشر می کند:

آتش سوزی در جنگل حارث آباد سبزوار مهار شد

 سبزوار - ایرنا - معاون فنی و عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار از مهار آتش سوزی در نیزارها و جنگل حارث آباد این شهرستان خبر داد.

عباس معصومی صدر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این آتش سوزی ساعت هشت و 30 دقیقه امروز شنبه در حاشیه جنگل روستای حارث آباد سبزوار رخ داد و در آن بخشی از نیزارها و جنگل این منطقه طعمه حریق شد.

وی افزود: بعد از وقوع این حادثه 10 نفر از نیروهای آتش نشان به همراه چهار دستگاه خودرو سنگین و تجهیزات مورد نیاز از ایستگاه های این سازمان برای اطفاء حریق به محل آتش سوزی اعزام شدند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار با اشاره به تلاش 4 ساعته ماموران برای اطفا حریق، گفت: وزش باد شدید کار مهار آتش را در این منطقه سخت کرده بود.

معصومی صدر افزود: با تلاش ماموران آتش نشانی عملیات اطفاء حریق انجام و از گسترش آتش سوزی به دیگر مناطق جلوگیری شد.

وی گفت : علت بروز این حادثه توسط کارشناسان ذیربط در حال بررسی است .

حارث آباد از روستاهای پر جمعیت بخش مرکزی سبزوار است که در هفت کیلومتری جنوب شهر سبزوار قرار دارد و در سالهای بسیار قدیم برای تثبیت شن های روان این منطقه درخت کاشته شده که امروز تبدیل به جنگل شده است.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

چه زمانی  قدر جنگل های تاغ سبزوار را خواهیم دانست؟

نظرت را بنویس
comments

حسین

وب جالبی دارین خسته نباشین مرسی از مطالب خوب تون.

سیدیوسف ازاد

دریغ از گوهری کز دست ما رفت - به سختی می توان بازش بیابیم جنگل های منطقه حارث اباد گوهری گرانمایه است که اگر قدرش را ندانیم خیلی زود از دستش خواهیم داد جنگل های حارث آباد سبزوار بزرگ یکی از زیباترین دست سازهای انسان در طبیعت و به عنوان اولین جنگل های انبوه ساخت بشر در منطقه خاور میانه محسوب می شود. طرح ایجاد این عرصه سبز بیابانی از سال ۱۳۴۴ به طور رسمي تحت عنوان طرح‌هاي احيا مراتع بيابانی در منطقه حارث آباد سبزوار بزرگ به صورت گسترده و با هدف محافظت از منابع طبیعی عرصه های بیابانی به اجرا درآمد. و پس از مدت کوتاهی به عنوان یکی از معتبرترین مراکز پژوهشی و آموزشی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی، تثبیت شن و کویرزدایی منطقه خاورمیانه تبدیل شد. بیش از یک دهه قرارگاه کارشناسان و محققان سراسرجهان بوده و در اکثر گزارشات داخلی و بین المللی به کارهای تحقیقی انجام شده دراین عرصه تحقیقاتی - عملیاتی اشاره شده است.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما