به مناسبت روز بدون پلاستیک / با گفتن «نه» به کیسه های نایلونی از محیط زیستمان حفاظت کنیم

روز گذشته 21 تیرماه ، روز جهانی بدون پلاستیک را پشت سر گذاشتیم. شهناز دیواندری یکی از نویسندگان افتخاری اسرارنامه به همین مناسبت دیروز یادداشتی را به رشته تحریر در آورده و در اختیار اسرارنامه قرار داده است که در ادامه به انتشار آن می پردازیم.

لازم به توضیح است، هرچند این مطلب با یک روز تأخیر منتشر می شود، اما واقعیت این است که ضرورت عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی تنها به یک روز خاص که در جهان به این عنوان نامگذاری شده، محدود نمی شود ، بلکه 21 تیرماه تنها بهانه ای برای یادآوری این موضوع است و شهروندان آگاه و متمدن می بایست در همه ایام سال، این مهم را مد نظر قرار دهند.

در ادامه متن کامل یادداشت شهناز دیواندری را به مناسبت روز بدون پلاستیک مطالعه خواهید کرد:

از ورودی هر شهری که میگذری با صحنه ای رو برو می شوی که گاهی شاید از خود بپرسی این همه پلاستیک که اسیر خارو خاشاک شده اند، از کجا آمده اند؟ همین پلاستیک هایی که چهره ای نازیبا به ورودی شهرها بخشیده اند و به جرأت می توان گفت حاشیه های شهرها را به چیزی شبیه گورستان پلاستیک ها تبدیل کرده اند!

چه به صورت فردی، چه به صورت زوج و یا به صورت گروهی که به خرید می رویم، خوش خیال و با فراق خاطر برای هر چیز کوچک از خوراکی گرفته تا اجناس مختلف، پلاستیک جداگانه ای برای حملش در نظر میگیریم  و وقتی فروشنده می پرسد:" براتون تو پلاستیک جدا بذارم" به راحتی می گوییم" بله، لطفا جدا جدا بذارید!" . به این ترتیب دست آوردِ، حضور ما در بازارهای مختلف حجم زیادی پلاستیک است که با خود به خانه می آوریم و اصلا به فکر این نیستم که با این حجم پلاستیک چه کنیم و چه طور از شر آن خلاص شویم؟!

شاید با خود فکر میکنیم، این که کاری ندارد آنها را دور میریزیم ! غافل از اینکه دور خیلی نزدیکتر از آنچه فکر میکنیم به ما است.

رها شدن پلاستیک ها در طبیعت، خیابان، جوی های آب، و یا در زباله ها باعث می شود به علت سبک بودن کیسه های پلاستیکی توسط باد راحت به رقص در آیند و جابه جا شده و اغلب در ورودی شهرها در خاروخاشک اسیر شوند و همان جا بمانند و طبیعت و ورودی شهرها را زشت و آلوده کنند. به هر حال «دور» برای ما اینچنین معنا می شود!

یادم می آید مادر بزرگم هر وقت به خرید می رفت زنبیل ویا کیسه ی پارچه ای خریدش را همراه خود می برد و همیشه به پلاستیک نه می گفت ولی با گذر ایام، کلاس کاری در این شد که زنبیل منسوخ شده و کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف جای آن را گرفتند. و به اصطلاح، ما در امر خرید "باکلاس" شدیم اما این کلاس و فرهنگ نادرست بسیاری از دارایی ها و ارزش های طبیعی ما را آرام و خاموش، بدون آن که متوجه شویم آلوده کرد و به نابودی کشاند. اما بعد از گذشت سال ها شاید هنوز هم خیلی از ما متوجه این آسیب پنهان، به دامان طبیعت نباشیم ولی می توانیم حتی همین امروز به آگاهی برسیم و این آگاهی را به فعلیت برسانیم.

21 تیر ماه در تمام دنیا روز بدون پلاستیک نامیده شده است. روزی که اگر از آن مطلع شویم می تواند نقطه ی ابتدایی تغییر فرهنگ نادرست استفاده مداوم از کیسه های پلاستیکی باشد.

حراست از محیط زیست وظیفه همگانی جامعه بشری ست. وظیفه ای که شاید امروزه و این روزها بیشتر از پیش برای ما حیاتی است و به عبارتی می توان گفت، انسان های امروزی چیزی از طبیعت باقی نگذاشته اند و آن را مبدل به زباله دان کرده اند.

سخاوت طبیعت برای انسان بی دریغ و خالصانه است و ما تنها از آن سوء استفاده می کنیم. یک راه ساده برای  همه ی ما یک آغاز ساده و کوتاه است.21تیر یاد آور حذف کیسه های پلاستیکی از زندگی روزانه است با جایگزین کردن سبد خرید و یا کیسه های پارچه ای خرید، حتما کمکی بزرگ و گام وسیعی را در آلودگی کمتر محیط زیست و در راستای حفاظت  از آن بر داشته ایم.

به خصوص کشور ما ایران در مصرف سرانه پلاستیک و کیسه های پلاستیکی در دنیا جایگاه بالایی دارد. که این نه تنها باعث افتخار نیست بلکه موجب شرمساری یک ملت در قبال طبیعت است.

اما باید یاد آوری کنیم که شاید بیشتر ما هیچ وقت در برابر محیط زیست درون و برون شهری احساس مسئولیت نکرده ایم. و حتی در برنامه های آتی و امروزی خود نگنجانده ایم که به کودکانمان آموزش داده و فرهنگ سازی کنیم. اما باز، از همین حالا هم می توانیم شروع کنیم و حس مسئولیت خود را بالا ببریم و به حافظان محیط زیست بپیوندیم.

    "همین امروز در روز بدون پلاستیک به پلاستیک نه بگوییم"

نویسنده: شهناز دیواندری

برای مطالعه مطالب بیشتر از همین نویسنده، هم اکنون روی اینجا کلیک کنید

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

در خریدهایمان به کیسه های پلاستیکی نه بگوییم...

نظرت را بنویس
comments

دکتر مهدی دیواندری

گزارش ارزشمندی است. امیدوارم در فعالیت های زیست محیطی خود موفق باشید.

بازقندی

با سلام و خسته نباشید به گزارشگر خوب اسرارنامه. ممنون برای یاداوری این روز و اشاره خوبی که به استفاده از وسیله مثل زنبیل که در گذشته استفاده می شد کردید. امید است همه ما بتوانیم در حفظ محیط زیست کوشا باشیم. سپاس

یکی از طرفداران اسرار نامه

از توجه شون به این قضیه ممنونیم. کاش همه ی ما این توجه رو داشتیم. خوب بود ممنون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما