در منطقه چهل متری اول و دوم:

ضرورت ایجاد فضای سبز شهری درمنطقه شرق سبزوار / انبار قند و شکر به پارک محله تبدیل شود

 نیاز جدی فضای سبز شهری در منطقه شرق سبزوار (چهل متری اول و دوم ) و ضرورت تبدیل انبار قند وشکر به پارک محله بزرگ چمران

با افزایش جمعیت نیاز به افزایش فضای سبزشهری ضرورت می یابد چرا که ایجاد فضای سبز از یک سو برای اوقات فراغت قشرهای مختلف مناسب بوده و از سوی دیگر بهترین راهکار برای ایجاد آرامش روحی و سلامت جامعه می‌باشد.

فراهم نبودن زیرساخت های لازم و نبود نگرش علمی و تخصصی پیرامون توسعه فضای سبز در سبزوار بزرگ یک معظل جدی محسوب می شود که باید هرچه سریعتر راهکاری برای آن بیندیشیم.

برای رسیدن به حداقلی از فضای سبز مورد نیاز باید زیرساخت ها را فراهم کرده و داشته های خود را با توجه به انبوه جمعیت جوان و کهنسال که نیازمند شور و نشاط فرح بخش می باشند سبک سنگین نماییم.

نیاز مبرم به فضای سبز با توجه به مسئله ترافیک و آلودگی هوا در شلوغ ترین منطقه سبزوار یعنی بلوار شهید چمران یا همان چهل متری اول و دوم تلنگریست برای خادمین شهرمان .

سرانه فضای سبز مورد نیاز به ازای هر شهروند20 تا 25 مترمربع است، در حالی که هم اکنون این میزان در درون شهرسبزوار کمتر از 6 مترمربع و در منطقه چهل متری اول و دوم به 3 مترمربع تنزل یافته است .

شرایط موجود از چالش های اساسی فضای سبز شهر ما محسوب می شود به خصوص که با توسعه غیرکارشناسی فضاهای مسکونی در چهل متری اول - دوم و کال عیدگاه با کاهش میانگین سهم خانوار از فضای سبز محلی نیز روبرو هستیم.

مسئولین محترم ممکن است مشکلاتی را در زمینه ایجاد زیر ساخت ها ی لازم به منظور ایجاد این پارک محله بیان کند که جسارتا راهکار هایی پیشاپیش ارائه می گردد.

1- کمبود منابع آبی برای توسعه فضای سبز مدیریت مطلوب منابع آب بخصوص استفاده از فاضلاب های تصفیه شده را می طلبد که در دنیای مدرن به عنوان یکی از منابع ارزشمند در سیکل بازچرخانی آب مورد توجه قرار گرفته است.

2- با توجه به محدوديت آب و بحرانهاي خشكسالي در سالهاي اخير و تغییرات شدید آب و هوایی شناسايي گونه هاي گياهي مقاوم و سازگار به خشكي كه نياز به آبیاری كمتري داشته باشند در کنار مديريت آبياري تحت فشار و قطره ای باید مورد توجه قرار گیرد.

3- استفاده از دانش به روز دنیا در خصوص طراحی مناسب پارک‌ها و پرهیز از سنتی کار کردن، و جذب نیروی متخصص و کاردان، تنوع در کاشت درختان و گل‌ها – طراحی مناسب مبلمان شهری و مراقبت از آن‌ها می‌تواند ضمن زیبا سازی شهر در روحیه و نشاط اجتماعی همشهریان سبزواری تأثیر بسزایی داشته باشد.

نویسنده: سید یوسف آزاد / کارشناس ارشد جغرافیا

مدیر وبلاگ اکوتوریسم سبزوار

برای مطالعه نوشته های بیشتر از این نویسنده، هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

80 هکتار به فضای سبز شهری سبزوار افزوده شد 

 

نظرت را بنویس
comments

سلام - به نظرم اگر اين زمين به يک مرکز فرهنگي هنري بزرگ و آبرومند مثل فرهنگسرا يا کتابخانه شود بهتر است. چون در منطقه شرق شهر هيچ مرکز فرهنگي نداريم. همه مراکز فرهنگي در غرب ساخته شده است و اين توازن شهري را به هم زده است. ضمن اين که اطراف اين مرکز فرهنگي را هم مي شود فضاي سبز خوب و زيبايي ساخت.

یک فرهنگی

همکار ارجمند آزاد عزیز بسیاری از پارک‌های سبزوار تنها نام پارک را یدک می کشند و در محلات محروم شهر امکانات رفاهی به خصوص فضای سبز یا اصلا وجود ندارد یا درحداقل ممکن است . فایده ایجاد فضای سبز جدید انشالله در محل انبار قند وشکر سابق و در حاشیه دوخیابان پرتردد و پرترافیک که روزانه کامیون های ترانزیت متعددی از ان عبور می کنند فقط مختص به این منطقه نیست و در صورت احداث و بهره بردای در بهبود کیفیت هوای کل سبزوار موثرخواهد بود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما