به قلم جواد دباغی مقدم،

مردم خطاب به مسئولان: بحران آب جدی است، لطفا بیشتر دقت کنید!

پس از ده ساعت هدررفت آب
مردم خطاب به مسئولان: بحران آب جدی است، لطفا بیشتر دقت کنید!

نشریه هفتگی صدای ملت در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت قطعی آب در گرم ترین ماه سال که اتفاقا مصادف شده است با ماه مبارک رمضان، این بی تدبیری مسئولان شهری در نبود ستاد بحران برای شهرستان را از منظری تازه مورد بررسی قرارداده است.

نویسنده در این گزارش از مسئولان می پرسد اگر در زمستان مجددا مشکل گاز و یا مشکل برق و سوخت رسانی برای پمپ بنزین های شهرستان به وجود بیاید، فکری کرده اند!؟ اینکه صرفا اعلام کنند یک سازه برای ستاد بحران دارند، کافی است!؟

کمتر روزی است که درباره ضرورت استفاده از آب مطلب، فیلم، سریال، خبر و حتی آثار هنری مطلبی نبینیم یا نخوانیم. حتی همین سریال ویژه ماه مبارک رمضان با عنوان پایتخت ۴ کار دوست ارجمندم “سیروس مقدم” از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود، تأکید می کند که بحران آب جدی است!

ادارات آب و فاضلاب از این شعار آنقدر تصویر و تصور ساخته اند که تو گویی مظلوم تر از این دوستان بر پهنه خاکی کشورمان نه دیده می شود و نه تاکنون شناخته شده است! یعنی وقتی از مقابل ادارات این عزیزان هم رد می شوی، دلت به قول بروبچه ها یک جوری می شود! می گویی: این بچه ها چطور امرار معاش می کنند با این بی آبی!

اما وقتی بیشتر دقیق می شوی، چیز جالبی نمی بینی! تقریبا ۹۰ درصد تماس های هفته گذشته بر موضوع آب و بحران اخیر ناشی از کم تدبیری برخی دوستان در این حوزه بود که بر سر سبزوار چمبره زده است، داستان با یک اتفاق آغاز می شود! بخشی از لوله انتقال آب در ۲۰ کیلومتری سبزوار (شما فرض کنید داعشی ها آن را ترکانده اند! یا آنطور که خیلی زود در این شهر عجیب و غریب مان می پیچد -لاشه سگی- در لابلای مسیر لوله کشی گیر افتاده است و …!) ناگهان نیروهای واکنش سریع یا همان ستاد (نبوده و ندیده بحران آب شهرمان) در ساعت ۹ یا ۱۰ صبح متوجه می شوند که ساعت یک بامداد این لوله با نشتی وحشتناک روبه رو شده است! یعنی هدررفت بیش از ده ساعت آب با آن حجم و فشار.

تلفن های شرکت به طور خودجوش بجای پاسخگویی و شفاف سازی هم به روی خبرنگاران و هم بر روی مردم قطع می شود! یعنی خداوکیلی گوشی این دوستان، بر روی اشغالی تنظیم می شود! آقای مدیر گرانمایه هم که انگار ماجرا را جدی می بیند، طوری درگیر کار می شود که بیا و ببین! برای ساعتها منتظر می مانیم که چه شده و چه نشده است، سایت های محلی از پیش بینی قطعی آب دو روزه گمانه زنی های خود را اعلام می کنند و بی هیچ توضیحی همه چیز را به بفره نسبت می دهند! راستش اگر بساط شیطان پرستی از کشورمان ریشه کن نشده بود، احتمال می رفت دوستان در این مراکز، این اتفاق را به بلایای طبیعی نیز نسبت می دادند!

خلاصه این کف دست من! شما مو بکن تا من هم آقای رییس و کارشناس مربوطه را برایتان حاضر کنم تا جواب تان را بدهد. الغرض! بعد از ۱۰ ساعت که حسابی حال مخازن کم رمق و سفره های زیرزمینی و تأمین کننده آب شرب سبزوار جا می آید، مسئولان یا همان واحد واکنش سریع به فکر می افتند تا رد یابی کنند کجای مسیر دچار اختلال شده است و احتمالا چشمان تیز بین و نکته سنج ایشان باید از پشت شیشه خودرو از سبزوار تا بفره را کنترل کند تا محل نشت آب را شناسایی می کند! این یعنی آخر تکنولوژی! اصلا سنسور یعنی چه!؟ باور کنید اگر از آگاهان یا کسانی که آغشته آب و فاضلاب شهرمان هستند هم بپرسی، قطعا کمبود منابع مالی را پیش کش تان می کنند…

با یک تحقیق سرانگشتی ناگهان متوجه می شوی، بیشترین سهامدار آب و فاضلاب شهری در اختیار شهرداری است! منتظر می مانی تا شهرداری پاسخگو باشد! شاید وجود شهردار که مدعی است با برنامه ریزی عجین شده است، می تواند گره از این ماجرا باز کند. اما قطعا این چنین مسایلی به شعار و پز و مدرک ختم نمی شود. سبزوار از وجود یک کار پژوهشی گسترده در این خصوص بی بهره است.

مهندس دولت آبادی با طرح این پرسش که اگر اظهار نظر می کند صرفا بخاطر اینکه یک شهروند است می گوید: می خواهم بدانم چه مطالعاتی برای مدیریت و رفع بحران و جلوگیری از هدر رفت آب انجام شده است. برای مثال اگر با آموزش های شهروندی برای هر خانوار یک مخزن ۱ متر مکعبی در پشت بام هر خانه ای نصب بود هم اکنون به اندازه یک مخزن حداقل ۵۰ هزار متر مکعبی آب ذخیره وجود داشت و مخزن شهر در کمتر از ۱۰ ساعت آبگیری می شد. ضمن اینکه مطمئنا بیش از ۲۰ درصد آب شرب از طریق نشتی شبکه هدر می شود و نوسازی لوله ها با پرداخت نه چندان زیاد هر خانوار در طول دو سه سال انجام می شود تا کلا شبکه فرسوده نوسازی شود و این دست موارد برای مدیریت آب از ضروریات بوده که فکر نکنم هیأت مدیره آب و فاضلاب تاکنون اقدام مطالعاتی و آماری انجام داده باشد و نیاز است تا معاونت محترم برنامه ریزی فرمانداری این مطالبات را از شرکت آب و فاضلاب داشته باشد.

اما شهروندان نیز هر کدام از منظری این مورد را دنبال کردند، م.یوسفی یکی از همشهریان ساکن در محله ای که چند روز آب قطع است و با ظرف و بشکه های کوچک آب را به منزل می برد، معتقد است: یعنی خداوکیلی اگر این آقایان (مسئولان آب و فاضلاب یا مقامات عالی شهر) در همسایگی ما بودند، امروز مشکل قطع آب نداشتیم.

اما همانگونه که گفته شد قطعی آب ظاهرا به علت شکسته شدن خط لوله مسیر بفره-سبزوار بوده است که مأموران مجبور شدند برای ترمیم، موتور چاهها را خاموش کنند. اکنون که لوله ترمیم شده است نیز بدلیل زمان پیک مصرف، منبع آب شهر پر نمی شود. و در صورت عدم برداشت حدود ۲۰ ساعت طول می کشد تا منبع کامل آبگیری شود و با این شرایط شاید ۱۰ روز زمان می برد بنابراین مشاهده می شود باید کمی صرفه جویی انجام شود، البته اگر آبی برای مصرف وجود داشته باشد!

در نظر بگیرید با توجه به اینکه قطعی آب، برق، گاز و سایر خدمات دیگری که به شهروندان ارائه می شود، چنانچه با مشکلی از این دست مواجه شوند، برخورد و رفتار ما به عنوان مسئول چگونه خواهد بود! شاید برگزاری مانورهای مختلف، میزان آمادگی مأموران را برای مهار مشکلات نشان دهد، اما آیا همه اینها کافی است!؟ آیا واقعیت دارد که آب، ساعتهای مدید هدر رفته و کسی حتی خبر نداشته که این قطعی آب به خاطر ترکیدگی لوله بوده است؟ به راستی چرا در مسیری با این اهمیت، سنسوری تعبیه نشده است تا حداقل میزان هدررفت آب را کاهش داد!؟

نکند پاسخ آقای مسئول، این باشد که ما همه این کاستی ها را انتقال داده ایم اما کسی گوش نمی دهد!؟ و یا نکند خدای ناکرده کسی اجازه مطالعه و تحقیق به شما را نمی دهد تا امروز با چنین معضلی مواجه نشوید!

این بار این مردم هستند که از مسئولان خواهند خواست:
جناب مسئول! بحران آب جدی است، لطفا بیشتر دقت کن!

منبع: سبزوارنما

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزوار آب دارد، مدیریت آب ندارد

نظرت را بنویس
comments

مریم

سلام آقای دباغی مقدم بالاخره یک مرد تو این شهر پیدا شد که بی حفظ منافع و موقعیت وبه نفع مردم حرف بزنه همیشه پایدار و سلامت باشید مردم شهرمان به وجود راد مردی چون شما مفتخر است
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما