محمود برآبادی: دولت تدبیر و امید نقش کمرنگ‌تری در اعمال سلیقه خود بر ادبیات کودک ایفا می کند

نقش نهادهای دولتی بر روند ادبیات کودک
محمود برآبادی: نگاه نهادهای دولتی به ادبیات کودک صرفاً تربیتی است/ نقش نهادهای غیردولتی را جدی بگیریم

محمود برآبادی، نویسنده و منتقد ادبی، نگاه نهادهای دولتی به ادبیات کودک را نگاهی تربیتی عنوان کرد و گفت: این نهادها معتقدند که کودک درست و نادرست را از هم تشخیص نمی‌دهد و ممکن است دچار اشتباه شود و کتاب و ادبیات را وسیله و ابزاری برای تربیت کودک می‌دانند.

 محمود برآبادی گفت: ادبیات کودک در طول تاریخ همواره درحال تغییر و تحول بوده است و نهادها و موسسات دولتی بر روند این تغییرات تاثیر زیادی داشته‌اند.
 
این نویسنده و منتقد ادبیات کودک ادامه داد: همواره نگاه نهادهای دولتی به ادبیات کودک، نگاهی تربیتی بوده است. این نهادها معتقدند که کودک درست و نادرست را از هم تشخیص نمی‌دهد و ممکن است دچار اشتباه شود بنابراین باید آموزش ببیند و تربیت شود در حالی که این‌طور نیست و کودک و خانواده قدرت تشخیص دارند.
 
دولت، کتاب و ادبیات را ابزاری برای تربیت کودک می‌دانند
نویسنده «آتش زیر خاکستر» بیان کرد: در طول سالیان گذشته نهادها و موسسات دولتی، کتاب و ادبیات کودک را وسیله و ابزاری برای تربیت کودک می‌دانستند و با هر طرز فکری که برخلاف آن بود مخالفت می‌کردند و دولت با امکانات بسیار وسیعی که از طریق نهادهایی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما و غیره در اختیار داشت، این طرز فکر را به جامعه القاء می‌کرد.
 
نایب رئیس انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان افزود: در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد در حال حرکت به سوی تغییر نگاه دولتی نسبت به ادبیات کودک هستیم و تا حدودی هم این نگاه دولتی تغییر کرده است؛ چراکه می‌بینیم در این سال‌ها نهادهای مستقل ادبیات کودک و نوجوان مجال بالیدن یافته‌اند و توانسته‌اند به تدریج بخشی از وظایف دولت مانند برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برعهده بگیرند.
 
نویسنده «حماسه کوچی» اضافه کرد: البته دولت تدبیر و امید هم که در حال حاضر در رأس امور است، مدعی است که می‌خواهد تا آنجا که ممکن است نقش کمرنگ‌تری در اعمال سلیقه خود بر ادبیات کودک داشته باشد و این مسئولیت را بیشتر به نهادهای غیردولتی واگذار کند.

 
وی یادآوری کرد: اما این نکته را هم باید درنظر داشت که نهادهای غیردولتی ادبیات کودک به دلیل سابقه کم و کم‌توجهی‌ای که در طول سال‌های گذشته به آنها شده است چندان قوی و پرقدرت نیستند و نباید در ابتدای کار توقع بیش از اندازه از آنها داشت، مطمئنا اگر به آنها میدان داده شود، به تدریج رشد خواهند کرد.
 
محمود برآبادی، نویسنده پیشکسوت و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، در سال 1331 در سبزوار به دنیا آمد. وی تا به حال آثار زیادی را برای کودکان و نوجوانان تالیف و بازنویسی کرده است. از جمله آثار برآبادی می‌توان به «آغاز»، «داستان گل سرخ»، «آبنبات چوبی»، «بهاری دیگر»، «یادهای کودکی»، «مشهدی حسن آسیابان ماست»، «راز باغ متروک»، «آن کس که حقیقت را می‌داند»، «فرفره کاغذی»، «کاسه چینی مادربزرگ»، «کیف احمد»، «دوچرخه‌سواری در خیابان»، «بازی خطرناک»،‌ »آبگیر و مرغابی‌ها» و «دنیای کوچک جوجه تنبل» اشاره کرد. وی در حال حاضر نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محمود برآبادی از جزئیات برگزاری جایزه لاک پشت پرنده می گوید

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما