لزوم توجه به بخش طبیعت گردی در سبزوار بزرگ

استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های طبیعی موجود از گامهای اساسی توسعه در هرکشور است. اگرچه صادرات منابع نفتی و معدنی تاکنون جوابگوی نیازهای جاری در کشور بوده ولی تا چند صباح دیگر اثری از آن نیز برای فرزندان این مرز و بوم به یادگار نخواهد ماند.

به دلیل محدودیت زراعی و منابع ارضی در شهرستان سبزوار پدیدۀ مهاجرت بخصوص در مناطق روستایی افزایش چشمگیری یافته است. مهاجرت بی وقفه نیروی جوان و جویای کار به دلیل کاهش فرصتهای شغلی، نیاز به یک راهکارجدید، جهت اشتغال با کمترین فشار ممکن به منابع حساس و شکننده (آب و خاک) را اجتناب ناپذیر ساخته است. با توجه به وسعت زیاد شهرستان و به تبع آن وجود جاذبه های متنوع طبیعی از جمله رخساره های متعدد ژئومورفولوژیکی و تنوع زیستی (گیاهی و جانوری) انتظار می رود با توسعه بخش اکوتوریسم یا طبیعت گردی و سرمایه گذاری در طرحهای مختلف گردشگری زمینة اشتغال و محرومیت زدایی فراهم شود.

با توجه به ظرفیتهای اکوتوریستی مناطق کوهستانی لازم است تا مطالعاتی در زمینۀ زیرساختهای ژئومورفولوژیکی، قابلیتها و تنگناهای طبیعی موجود انجام شود تا نتایج حاصل از این امکان سنجی به شناسایی مکانهای مناسب جغرافیایی جهت اجرای طرحهای گردشگری و انجام سرمایه گذاریهای لازم منجرگردد.

اکوتوریسم را به تعبیری می توان ملتقای مفاهیم موجود در باب طبیعت، محیط زیست و جغرافیا نامید. از طبیعت به طور معمول در مقابل محیط مسکون یاد می شود و از آن به عنوان سرچشمه های زیبایی، هنر و حتی حیات نام می برند .

شهرستان سبزوار دارای محیط های طبیعی بکر و دست نخورده ای می باشد که چشم اندازهای طبیعی خود را حفظ کرده و صرفا توسط عوامل طبیعی مانند زلزله، آتشفشان و سیل تغییر شکل یافته اند.

عرصه هایی که کمتر کسی به آنجا راه یاقته مانند مناطق بکر ودست نخورده گل گیوه و پاقلعه در عمق ارتفاعات شمالی روستای صدخرو و ریوند که تاکنون هیچگونه تغییرات مورفولوژیکی توسط انسان در آنجا به عمل نیامده است.این گونه محیط ها با توجه به ویژگیهای خاص هر منطقه در سطح شهرستان از تنوع زیادی برخوردار بوده و چشم اندازهای مختلف اکوتوریستی را بوجود آورده اند.

نویسنده سید یوسف آزاد مدیر وبلاگ اکوتوریسم سبزواربزرگ

برای مطالعه نوشته های بیشتر از سید یوسف آزاد هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها:

کلیک کنید:

توسعه گردشگری فرهنگی و تاریخی از اولویت های توسعه سبزوار است

نظرت را بنویس
comments

رامشینی

درود به همت استاد عزیز آقای یوسف آزاد با وبلاگ عالی که بسیار غنی و ارزنده است امیدوارم همیشه پیروز باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما