ایجاد گردشگری فرهنگی و تاریخی از اولویت های توسعه سبزوار است

گردشگری امروزه از مهمترين راههای توسعه و رشد اقتصادی در جهان به شمار می رود، ولی در ايران به دلايل فراوان هنوز جايگاه واقعی خود را پيدا نکرده است.

در اين ميان، سبزوار بزرگ عليرغم شرايط جغرافيايی و تاريخی مناسب و برخورداری از معماری اصيل ايرانی، خانه های تاريخی، مساجد، بازار، تپه های باستانی، صنايع دستی، آيين ها و مراسم تعزیه خوانی - قالی بافی و بسياری جاذبه های تاريخی، فرهنگی و طبيعی ديگر، نتوانسته است هماهنگ با اين قابليت های بسيار بالا، صنعت گردشگری خود را متحول سازد.

اهمیت حفظ، مرمت و بازسازی بافت تاریخی – فرهنگی با قدمت چندین هزار ساله از یک سو و نیاز به انجام فعالیتهای عمرانی و تولیدی از سوی دیگر باید مورد توجه مسئولینی قرار بگیرد که پرچم دار مدیریت در دیار سربداران هستند.

سبزوار بزرگ علی رغم برخورداری از ظرفيت تبديل شدن به يک منطقه نمونه گردشگری در سطح ملی و بین المللی، به دلیل ضعف در تصميم گیری و فقدان ثبات در مديريت و همچنين نامناسب بودن زيرساخت های محيطی و کالبدی با موانع اساسی در جهت رسيدن به اين هدف ارمانی روبرو می باشد.

در عين حال، اولويت بندی استراتژی های موجود بيانگر آن است که استراتژی تأکيد بر توسعه گردشگری فرهنگی- تاريخی به دليل وجود مزيت های نسبی اين نوع گردشگری در سبزوار بزرگ، نسبت به سایر استراتژی ها از اولويت بالايی برخوردار می باشد.

در زمینه سرمایه انسانی که به عنوان یکی از پیش شرط های اساسی توسعه با تاثیر گذاری 74 درصدی محسوب می شود سبزوار بزرگ، بالاترین درصد سنین بین 20 تا 50 سال را به خود اختصاص داده است که سرمایه بزرگی محسوب می شود و 80 درصد این جمعیت عظیم دارای تخصص و مدارک علمی لیسانس و بالاتر هستند که جهت اطلاع مسئولین به خواب خرگوشی رفته سبزوار جای تامل دارد.

در اینجا لازم می دانم پیشنهاد کنم تا سازمانی مستقل از شهرداری با نام سازمان عمران و بهسازی سبزوار بزرگ تاسیس گردد تا در بخش عمران ، احیاء و مرمت بافت تاریخی – فرهنگی فعالیت خود را اغاز کند.

با توجه به این مهم که اصل ترقی و توسعه و آبادانی هر شهر را مشارکت مردمی امکان پذیر می سازد همه دست به دست هم دهیم به مهر تا دیار خویش را کنیم آباد.

نویسنده: ابرسفید / مدیر وبلاگ سبزوارزیبا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

6 موزه در شهر سبزوار آماده بازدید مسافران تابستانی است

نظرت را بنویس
comments

سلام بابا ميراث فرهنگي سبزوار سبزوار يک سايت خيلي ساده براي معرفي شهرستان و ميراث فرهنگي و گردشگري ندارد ما از توسعه و رونق گردشگري صحبت مي کنيم. باورتان مي شود!!!! واقعا تعجب آور و مضحک است. يک سايت ساده مگر چقدر کار دارد آن هم در دنياي امروز. الان هر بچه اي مي تواند سايت بزند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما