رفتار زیبای چند شهروند سبزواری برای استفاده بهینه از آب / آبیاری درختان کنار خیابان با روشی ساده

در روزهای اخیر مشکل کم آبی و یا قطعی آب گریبان شمار زیادی  شهروندان سبزواری را گرفت. این اتفاق با اینکه در گرم ترین روزهای سال و آن هم ایام ماه مبارک رمضان، باعث رنجش و زحمت بسیار زیاد همشهریان شد، اما یک فایده کوچک هم داشت و آن اینکه به صورت جدی خطری را که در کمین بسیاری از مناطق ایران از جمله سبزوار است را یادآوری کرد.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه سال هاست کارشناسان حوزه آب جدا هشدار می دهند که در نتیجه کاهش بارندگی ها، افزایش جمعیت و استفاده ناصحیح از منابع موجود، پایین افتادن سطح آب های زیرزمینی و ... بسیاری از مناطق کشور به ویژه مناطقی مانند سبزوار که در حاشیه کویر واقع شده اند، در معرض بحران آب قرار گرفته اند.

با این حال مسئولان معمولا به جهت برخی ملاحظات امنیتی شدت بحران را به مردم اطلاع نمی دهند. اما فهمیدن این موضوع چندان سخت نیست که وقتی بارندگی ها در چند سال اخیر نسبت به دو سه دهه قبل واقعا کاهش چشمگیری داشته و به خصوص از بارش برف در منطقه ای مانند سبزوار در اکثر سال ها تقریبا خبری نیست، و از طرفی هوا دائما گرم تر می شود و افزایش جمعیت نیز میزان مصرف را بالا برده است، بنابراین بحران آب واقعیت دارد و اگر بخواهیم در مقابل آن اقدامات مناسبی را انجام دهیم، نه فقط مسئولان بلکه مردم نیز وظیفه دارند صرفه جویی در مصرف آب بکوشند و مصارفشان را تا  حد امکان بهینه نمایند.

بر اساس آنچه در این تصاویر مشاهده می کنید، چند تن از همشهریان با فرهنگ و متعهد سبزواری، در یکی از مناطق این شهر کمر همت بسته اند تا با مهار آب هایی که از جوی خیابان می گذرد، فضای سبز کنار خیابان را آبیاری کنند.

شاید بسیاری از ما در یک باور عامیانه، افرادی را به عنوان انسان های با کلاس می شناسیم که سوار ماشین شاستی بلند بشوند، منزلی آنچنانی در بهترین نقطه شهر داشته باشند، لباس مارک بپوشند و از موبایل آخرین سیستم استفاده کنتد ، به رستوران های شیک بروند و میهمانی های مجلل برگزار کنند. اما غافل از اینکه بخش مهمی از کلاس و شخصیت واقعی افراد را باید در رفتار شهروندی آنان، در برخوردشان با محیط زیست، در تعهدشان به رعایت قوانین رانندگی و سایر قوانین اجتماعی مشاهده کرد.

بنابراین آنچه این شهروندان سبزواری انجام می دهند به عنوان تلاشی مسئولانه برای استفاده بهینه از آب، آن هم آبی که به عنوان فاضلاب شهری دیگر از چرخه مصرف خارج شده و قرار است به بیابان های جنوب شهر هدایت شود، مصداق بارزی از یک رفتار با کلاس شهروندی است که جای تقدیر دارد و باید امیدوار بود  این فرهنگ حساسیت نسبت به آب و سایر منابع طبیعی و صرفه جویی در مصرف منابع، آن هم در این شرایط سخت بحرانی کشور به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

اسرارنامه، در ادامه عکس هایی که از این فعالیت در یک گروه تلگرامی مخصوص شهروندان سبزواری منتشر شده است را به همراه متن توضیحی همراه آن، منتشر می کند:

مفتح:
به عکس های این صفحه دقت کنید. دو شهروند سبزواری در چهارراه دادگستری با هزینه شخصی و وقت گذاشتن در هوای گرم بدون هیچگونه چشم داشتی به دنبال آب یاری گل های هستند که به تازگی شهرداری در مسیر کاشفی کاشته اما متاسفانه قبل از کاشت گلها برای آب آن فکری نکرده و این دو شهروند برای جلوگیری از خشک شدن گلها ورق آهنی را تهیه کردند تا جلو آب جوی را به داخل گلها هدایت کنند . حال خود بخوانید حدیث مفصل از این کار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

علت دو روز قطعی آب شرب سبزوار چه بود؟

نظرت را بنویس
comments

باشکوه

کارهای بزرگ از عمل کوچک شروع می شود شاید این کار چند شهروند از دید برخی کار شاقی نباشد ولی مهم در نفس کاره

علی

اتفاقا کار بزرگی هم هست. یعنی کاریه که از دست این همشهریا برمیاد مطمئن باشید این اقایون که اینجا اینطوری به فکر آبن توی بقیه عرصه های زندگیشونم رعایت میکنن و به خانواده هاشون میگن که رعایت کنن وجود چنین همشریانی ادمو امیدوار میکنه وباعث افتخاره. هنوز کسایی هستند که دل می سوزونن

باید همه تلاش کنیم از این منابع به نحو احسن استفاده کنیم.قدر آب را بیشتر بدانیم .صرفه جویی در همه ی بخش ها.بخش کشاورزی که آب زیادی مصرف می کند باید هم خود کشاورزان و هم مسولین فکر جدی و اقدام اساسی برای استفاده مفید و بهینه از آب بردارند و ما مردم هم از کشاورزان و مسولین بخواهیم این کار را در زمین های کشاورزی که اقدامی در جهت استفاده درست از آب در آن صورت نگرفته است انجام دهند.البته بخشی از صرفه جویی را باید در خانه هایمان محل کارمان و درواقع دربخش مصرف خانگی باید انجام دهیم.و همچنین بخش صنعت هم باید فکر بیشتری برای صرفه جویی و درست مصرف کردن در شرکت ها و کارخانه های بزرگ و کوچک بردارد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما