آیین استقبال از کاروان امام رضا (ع) با حضور مدیرعامل بنیاد بین المللی رضوی در نیشابور برگزار شد

شهرستان نیشابور دیروز برای چندمین سال متوالی میزبان برگزاری آیین نمادین استقبال از کاروان امام رضا (ع) بود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، نیشابوری ها تقریبا از همان ابتدای بنیانگذاری این آین در شهرشان در تلاش هستند تا روز ورود امام رضا(ع) به نیشابور را با نام روز ملی خراسان یا روز ملی امام رضا در تقویم رسمی کشور به ثبت برسانند. ایده جالبی که می تواند برای سبزوار نیز که در دو سال اخیر اولین جمعه بعد از نیمه شعبان را به احیای آیین 700 ساله سربداران در استقبال نمادین ازامام زمان (عج) اختصاص داده ، پیگیری شود و البته مدت ها قبل مردمان اردهال کاشان در رابطه با آیین سنتی قالی شویان مشابه آن را انجام داده اند.(منبع)

گفتنی است نیشابور همین حالا دو روز ملی عطار و خیام را در متن تقویم کشور دارد و اگر بتواند روز ورود امام رضا (ع) به آن شهر را نیز در تقویم ملی ثبت کند، این سومین روزی خواهد بود که به نام نیشابور اختصاص یافته است تا بدین ترتیب بیش از پیش تبعیض گذاری آشکار مسئولان فرهنگی استان و کشور و نیز کم کاری دست اندرکاران فرهنگی سبزوار در رابطه با ثبت روزهایی به نام این کهن شهر شیعه و پایتخت سربداران به عنوان اولین حکومت 12 امامی شیعه در ایران و همچنین به عنوان شهری که به واسطه بزرگان ادبی فراوان به عنوان پایتخت نثر فارسی شهرت یافته است، نمایان شود که هنوز نتوانسته اند حتی یک روز را در متن تقویم (و نه ضمیمه تقویم مانند حکیم سبزواری) به نام سبزوار و بزرگان این شهر اختصاص دهند.

نیشابوری ها همچنین معمولا هرسال در مراسم آیین استقبال از امام رضا(ع) از میهمانان برجسته ای دعوت می کنند که امسال سیدجوادجعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) میهمان این مراسم در نیشابور بوده است. اقدامی که باز مشابه آن می تواند در سبزوار نیز اتفاق بیافتد و هنگام برگزاری مراسم سالانه استقبال از امام زمان(عج) از مقامات فرهنگی و مذهبی کشور و استان دعوت نمایند.

گفتنی است سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی رضوی که دیروز برای شرکت در مراسم آیین استقبال از امام رضا(ع) به نیشابور سفر کرده است طرح برگزاری جشنواره 10 روزه سلسله الذهب را در نیشابور را مطرح کرده و گفته همه ساله در این 10 روز هنرمندان از سراسر کشور فراخوانده شوند و در این جشنواره حضور یابند.

در ادامه اسرارنامه، گزارش برگزاری آیین استقبال از امام رضا(ع) در نیشابور را به نقل از خبرگزاری صدا و سیما منتشر می کند:

آیین استقبال از کاروان نمادین امام رضا (ع) دیشب در نیشابور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در این مراسم و در اجتماع پرشور مردم ولایت‌مدار نیشابور مقابل مسجد جامع این شهرستان افزود: در سال 200 هجری قمری، عزتی به مردم نیشابور اعطا شد که امام رضا (ع) در طول سفر خود حدیث معروف، ارزشمند و گران‌ بهای سلسله‌ الذهب را در این شهر بیان کردند که سبب تابش نوری بر سرزمین نیشابور شد.

سید جواد جعفری افزود: روزی که مردم نیشابور سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور را جشن گرفتند هیچ وقت فکر نمی‌کردند به تاسی از شما عاشقان ولایت این حرکت در جاده ولایت آغاز شود و این جای تشکر از مردم نیشابور دارد که همواره در طول تاریخ چند هزار ساله خود، بنیانگذار حرکت‌ هایی بوده اند که یک جریان را در تاریخ کهن این کشور به ثبت رسانده است.

جعفری از مسئولان شهرستان نیشابور خواست؛ همزمان با دهم تیرسالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور جشنواره سلسله‌ الذهب در شهرستان راه‌ اندازی شود و در این جشنواره در یک دوره 10 روزه هنرمندان از سراسر کشور فراخوانده شوند و در زمینه‌ های مختلف هنری آثار گرانبهای امام رضا(ع) را برای جهانیان به تصویر بکشند.

فرماندار نیشابور هم گفت: گذر تاریخی امام هشتم، حضرت علی‌ بن موسی‌الرضا (ع) و به قولی اقامت ایشان در نیشابور کهن نیز یکی از برگ‌ های زرین کارنامه درخشان نیشابور و بالطبع مایه افتخار مردم نیشابور است و بی‌ شک نیشابور دارای ویژگی‌ های خاصی بود که امام رضا (ع) نیشابور را برای توقف انتخاب کردند.

غلامحسین مظفری افزود: همان گونه که نیشابوریان با هزاران قلم سخن امام خویش را برای همیشه تاریخ ثبت کردند، امروز هم ما وظیفه داریم میزبان شایسته‌ای در مسیر زیارت برای زائران این امام غریب باشیم.

همزمان با دهم تیر سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور، آیین بزرگداشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور و استقبال از کاروان نمادین رضوی به رسم همه ساله به همت مردم نیشابور و دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی این شهرستان و با حضور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد.

این کاروان با همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیشابور، تیپ مستقل زرهی 21 امام رضا(ع)، تعزیه‌ خوانان و هنرمندان تئاتر، به طور نمادین از میدان امام(ره) به سمت مسجد جامع نیشابور حرکت کرد و در پایان این مراسم جمعی از خادمان امام رضا(ع) صلوات خاصه امام‌ رضا (ع) را اجرا کردند.

به همین مناسبت استادان خوشنویس عاشق اهل بیت(ع) در نیشابور پس از هزار و 236 سال از تاریخ ورود امام رضا(ع) به این شهر بار دیگر با آفرینش صحنه های باشکوهی از دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت(ع) تاریخ را تکرار و در حرکتی نمادین حدیث سلسله الذهب و احادیث رضوی را که تداوم ولایت و حصار امن توحید، نبوت، امامت و ولایت از آغاز تا ظهور دولت حضرت مهدی(عج) است با حضور پرشور مردم ثبت کردند.

حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در جریان سفر به مرو و خراسان به سال 200 هجری قمری هنگام عبور از چهارسوق شهر نیشابور بنا به درخواست علمای حافظ قرآن و احادیث نبوی در این شهر حدیث «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها» را از پدران معصوم خود و از پیغمبر نقل فرمودند که یادگاری از سفر آن حضرت به خراسان باقی بماند.

در برخی تواریخ آمده است که در آن روز بیش از بیست و چهار هزار نفر در این مکان حدیث سلسله الذهب را کتابت کردند. این حدیث به علت مسلسل بودن آن از ائمه اطهار(ع) تا حضرت رسول(ص) به سلسلة الذهب معروف شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

باید ها و نبایدهای احیای آیین سربداران در استقبال از امام زمان(عج) در سبزوار

نظرت را بنویس
comments

باشکوه

جالبه در زمان امام رضا نیشابور پایگاه سنی حنفی بوده و سبزوار پایگاه تشیع علوی و امروز سینه چاکتر شدند . چون امروز نون تو اینه

هموطن

با شکوه عزیز ، از استقبال مردم در آن زمان و 24000 قلمدان مرصع که در بالا ذکر آن رفته است ، مشخص است که آن زمان هم سینه چاک بوده اند

مفتح

جالب اینجاست که مسئولین نیشابوری بیشتر ایده هاشونو از روی طرح های مسئولین سبزواری الگو می گیرند!!!! ولی ولی با یک هدفمندی منسجم و برنامه ریزی شده که بتوانند برنامه الگو گرفته را به نقطه ای که از یک طرح به یگ الگو تبدیل شود قدم بر می دارند و یک کار دیگه مسئولین نیشابوریها اینه که همیشه از مشهد مایه می گذارند یکی همین مورد که در بالا آمده و یا در گرفتن دانشگاه آمدند رشته ای از دانشگاه مشهد را به نام دانشکده هنر راه انداختند تا در نهایت توانستند در فرصت مقتضی به دانشگاه تبدیل کنند و در خبرها در چند روز پیش نیز همین برنامه را دانشکده علوم پزشکی این شهر قراردادی با بیمارستان رضوی مشهد بسته و....
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما