عدم وجود پارکینگ و مسئله فاضلاب بیمارستان حشمتیه دو چالش مهم مدیریت شهری

معاون فرماندار: بهره برداری از بیمارستان حشمتیه تا زمان رفع مشکلات آن به صلاح سبزوار نیست

 در حالی که پس از سال ها از تخریب و بازسازی مجدد بیمارستان حشمتیه سبزوار، در ماه های اخیر خبر افتتاح از این پروژه در هفته دولت سال جاری در رسانه های خبری شهرستان منتشر شد، معاون فرماندار سبزوار، به تازگی در یک مصاحبه با خبرگزاری فارس، گفته است، تا زمان حل مشکلات ترافیکی و مسئله فاضلاب بیمارستان حشمتیه، بهتر است این بیمارستان افتتاح نشود.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، بعضی از دلسوزان فرهنگی سبزوار معتقد بودند  از آنجایی که بیمارستان حشمتیه با سابقه حدودا 100 ساله، اولین بیمارستان خراسان است که به سبک نوین ساخته شده است و در این زمینه سبزوار حتی از مشهد نیز قدمت بیشتری در بهداشت و درمان نوین دارد (منبع1)، (منبع2)، اصلا بهتر بود از همان ابتدا ساختمان قدیمی این بیمارستان تخریب نمی شد و به موزه ای برای بهداشت و درمان خراسان یا مرکزی تحقیقی و پژوهشی تبدیل می شد و در عوض در نقطه مناسب دیگری از شهر ساختمان جدید بیمارستان حشمتیه احداث می گردید.

عده ای دیگر می گویند از آنجایی که زمین بیمارستان حشمتیه وقفی است، نمی توان جهت هیچ کاربری دیگری جز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از آن استفاده کرد.اما این گروه به این سئوال پاسخ نمی دهند که وقتی در حدود 100 سال قبل سالار حشمت حاکم وقت سبزوار زمین بیمارستان  حشمتیه را در این نقطه از شهر وقف کرده است، خبری از ترافیک سرسام آور شهری به شکل امروز نبوده و اگر واقف آن زمان پیش بینی می کرد که صد سال بعد، اوضا ترافیک سبزوار به شکل امروز در خواهد آمد، آیا باز هم اصرار می کرد که مکان بیمارستان حتما در همان محل مورد نظر وی باقی بماند؟

آری، یقیناً نیت واقف زمین بیمارستان حشمتیه تنها رساندن خدمات بهداشتی و درمانی به مردم بوده است که این نیت را می شود در هر نقطه مناسب دیگری از شهر در زمینی با همان متراژ نیز برآورده ساخت به طوری که نه مشکلات ترافیکی و ... دامنگیر شهر شود و نه نیت اصلی واقف مورد بی اعتنایی قرار گیرد.

با این حال، همه این فکر ها و دوراندیشی هایی که باید در ابتدای کار تخریب و بازسازی مجدد بیمارستان حشمتیه، صورت می گرفت، انجام نشده وحالا دیگر بنای عظیم ساختمان حشمیته در چند طبقه در مرکز شهر سبزوار ساخته شده است.  بیمارستانی که به نظر می رسد، در نوع خود هم به لحاظ خدمات فوق تخصصی که قرار است ارائه دهد و هم به لحاظ وسعت و ارتفاع بنای ساختمان (در مقایسه با بیمارستان های دیگر) در شمال شرق کشور منحصر به فرد باشد و یقیناً پس از افتتاح نه فقط برای مردم سبزوار بلکه خدمات آن نیازهای شهرستان های نیمه غربی خراسان رضوی را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

بنابراین اکنون باید دید مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و نیز اعضای شورای شهر، شهرداری و فرمانداری سبزار برای دو مشکل عمده ترافیک و فاضلاب بیمارستان حشمتیه به عنوان یک چالش مهم که در مسیر مسئولیتشان ایجاد شده، چه تدبیر هوشمندانه و یا سرمایه گذاری خردمندانه ای انجام خواهند داد تا افتتاح این بیمارستان که دیگر ساخته شده و تغییر کاربری آن غیرممکن است، بیشترین استفاده و کمترین ضرر را برای شهرستان داشته باشد.

اسرارنامه در ادامه متن کامل اظهارات محمدکلاته معاون فرماندار سبزوار را درباره بیمارستان حشمیته به نقل از خبرگزاری فارس منتشر می کند:

معضل ترافیکی بیمارستان حشمتیه سبزوار

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار گفت: معضلات ترافیکی مربوط به بیمارستان حشمتیه این شهرستان باید برطرف شود.
به گزارش تابناک خراسان رضوی محمد کلاته در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه موضوع بیمارستان حشمتیه یکی از مهم‌ترین مسائل شهری است که متاسفانه در گذشته پیش‌بینی‌های لازم در مورد آن صورت نگرفته است، اظهار کرد: معضلات ترافیکی مربوط به بیمارستان حشمتیه سبزوار باید حل شود.

معاون فنی و عمرانی فرماندار سبزوار با بیان اینکه متاسفانه مسئولان گذشته در هنگام ساخت این بیمارستان پیش‌بینی‌های لازم در مورد آن را نکرده بودند، تصریح کرد: مهم‌ترین معضل راه‌اندازی این بیمارستان مسئله نبود پارکینگ و افزایش حجم ترددها در خیابان‌های مرکزی شهر است.

کلاته با بیان اینکه در جلسات مختلف حوزه شهری این موضوع همواره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بی‌تدبیری‌های گذشته سبب شده تا امروز هزینه‌های زیادی برای تملک خانه‌های اطراف این بیمارستان برای ساخت پارکینگ صرف شود که با وجود این هنوز بخشی از خانه‌ها تملک نشده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بیمارستان حتی برای پرسنل آن هم پیش‌بینی پارکینگ صورت نگرفته است، گفت: در حال حاضر کلینیک‌های احداث شده توسط دانشگاه علوم پزشکی در محدوده مرکزی شهر هیچکدام دارای پارکینگ نیست که همین مسئله سبب ایجاد مشکلات ترافیکی زیادی شده که قطعا با بهره‌برداری از بیمارستان این مشکلات چند برابر می‌شود.

رئیس شورای ترافیک شهر سبزوار با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از بیمارستان تا زمان رفع مشکلات آن به صلاح شهرستان نیست، ادامه داد: امروز عدم رعایت ضوابط شهرسازی سبب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای شهرستان شده که بیمارستان حشمتیه یکی از آنها است.

کلاته با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات بیمارستان مسئله فاضلاب آن است، گفت: در حال حاضر هنوز پیش‌بینی نشده که چه حجمی از فاضلاب از بیمارستان وارد شبکه اکوی شهری می‌شود که این مسئله سبب شده تا مسئولان دست اندرکار احساس خطر کنند.

وی با بیان اینکه اگر فاضلاب بیمارستان حشمتیه بیش از میزان ظرفیت شبکه شهری باشد در شهرستان با مشکل جدی مواجه هستیم، افزود: انتظار ما از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی پیش‌بینی لازم در زمینه زیرساخت‌های بیمارستان و سپس بهره‌برداری از آن است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزوار قطب سلامت شرق کشور است / افتتاح بیمارستان حشمتیه تا هفته دولت

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما