سبزوار قطب مهم تولیدات کشاورزی است

قدس آنلاین – سبزوار : رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار گفت : این شهرستان بادارا بودن۵۶۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت با تولید سالانه در حدود ۳۸۰۰۰۰ تن انواع محصولات زراعی وباغی یکی از قطب های مهم تولیدات کشاورزی  می باشد.

مهندس احمد رحیمی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار افزود : با وجود کارخانجات پنبه پاک کنی وصنایع وفعالیت تجار  وابسته به بخش کشاورزی  می توان اذعان داشت موتور محرکه اقتصاد در شهرستان سبزوار متکی به  کشاورزی می باشد که بی شک هر گونه بی توجهی به این بخش خسارات زیادی به اقتصاد شهرستان وارد می کند .

وی تامین امنیت غذایی وپایداری تولید و تضمین سلامت محصولات کشاورزی رابه عنوان دو سیاست مهم حاکم بر عرصه تولیدات گیاهی یاد کرد و اظهار داشت : در حال حاضر با توجه به رویکرد تغییراتی که در نظام کشاورزی در عرصه جهانی به وجود آمده است در کشور ما نیز

بخش کشاورزی دستخوش تغییرات شده واز نظام کشاورزی تجاری به سوی نظام کشاورزی پایدار در  حال حرکت می باشد .

این مهندس کشاورزی، اجرای برنامه های کارشناسی شده و بومی سازی سیستم های نظام کشاورزی پایدار در سطح شهرستان سبزوار را از مهمترین فعالیت های جهاد کشاورزی دانست و در عین حال گفت : بعد از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها با توجه به تغییر قیمت نهاده های بخش کشاورزی هزینه های تولید به شدت افزایش یافت که اگر چنانچه مدیریت مناسبی بعمل نمی آمد طبعا اثرات مخرب جبران ناپذیری برپیکر تولیدات گیاهی وارد می شد لکن همزمان با اجرایی شدن سیاست های حمایتی که در غالب بسته های حمایتی از ابتدای اجرا شدن طرح هدفمند سازی بعمل آمد بسیاری از این تهدیدات تبدیل به فرصت مناسب جهت اعمال سیاستهای نظام کشاورز پایدار شد و موفقیت های زیادی در این عرصه بدست آمد .

رحیمی خاطر نشان کرد : به عنوان مصداق کاهش 35درصدی مصرف کودهای شیمیایی وسموم شیمیایی که در گذشته به صورت بی رویه مصرف می گردید و خطرات زیادی را برای مصرف کنندگان در برداشت در حال حاضر با اعمال مدیریت تلفیقی تغذیه گیاهی وهمچنین استفاده از روشهای مبارزات تلفیقی با آفات وبیماریها و انواع روشهای مبارزه غیر شیمیایی با آفات وبیماریها بر طرف شده است.

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار افزود :  در عرصه مبارزه با آفات وبیماریها امروزه از واژه کنترل آفت وبیماری اسم برده می شود و در این عرصه اجرای طرحهای مبارزات تلفیقی با آفات وبیماریها را داریم که با بکارگیری ناظرین گیاهپزشکی در عرصه مزارع وباغات ونظارت های مستمر موفقیت های زیادی حاصل شده است .

وی گفت : طی دو سال گذشته نمونه های زیادی از تولیدات کشاورزیسبزوار جهت کنترل کیفی به آزمایشگاههای مرجع مورد تایید سازمان ملی استاندارد ارسال شد که کلیه این آزمایشات انجام شده حاکی از سالم بودن محصولات کشاورزی این شهرستان می باشد که امروز با جرات می توانیم بگوییم محصولات کشاورزی سبزوار کاملا سالم هستند  .

وی در عین حال اظهار داشت :  با توجه به اینکه برخی سیاست های پشتوانه ای در بخش کشاورزی متناسب با اهداف پیش نرفته است  ومعضلات نیز در بخش کشاورزی همچنان وجود دارد ، ضرورت حمایت جدی تر بمنظور تسریع در رفع مشکلات کاملا ضروری به نظر می رسد.

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد : در راستای کاهش معضلات بخش کشاورزی  مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار دو هدف عمده را درامر تولیدات گیاهی پیگیری می نماید که شامل  تغییر در شیوه کاشت وتغییر در الگوی کشت می باشد .

وی بیان کرد : برای نیل به هدف اول توسعه کشت مکانیزه وسیستم کشت مستقیم  از مهمترین برنامه های اجرایی شهرستان می باشد که با ارتقاء ضریب مکانیزاسیون که با صرف دو میلیارد تومان اعتبارات تخصیصی در بخش مکانیزاسیون در طی سال گذشته  و ورود تراکتورهای باقدرت کششی بالا( به تعداد 55 تراکتور) وهمچنین ادوات خاکورزی حفاظتی در حال حاضر شاهد افزایش ضریب مکانیزاسیون شهرستان می باشیم.

رحیمی با بیان اینکه در سال زراعی 93-94 با توجه به ورود ادوات خاک ورزی حفاظتی ودستگاههای کشت مستقیم سطح زیر کشت مستقیم غلات به 1400هکتار افزایش پیدا نموده است تصریح کرد : در همین راستا نیزحدود حداقل 6000هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش طرحهای کشاورزی حفاظتی قرار گرفته که با توجه به اعتبارات تخصیصی مکانیزاسیون در سال جاری ، افزایش حداقل30درصدی سطوح زیر کشت مستقیم وتوسعه کشاورزی حفاظتی را برای سال زراعی 94-95 پیش بینی می کنیم .

وی کاهش مصرف سوخت در نتیجه کاهش ساعت کارکرد تراکتور وکاهش میزان بذر مصرفی وکودهای شیمیایی را از مهمترین ویژگی های کشت مستقیم در کنار سایر فواید این سیستم در حفظ حاصلخیزی خاک ونیل به مدیریت پایدار اراضی یاد کرد و افزود : این امردر  نهایت کاهش هزینه های تولید را در بر دارد.

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوارنیز در بحث تغییر الگوی کاشت اظهار داشت :  با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش شدید کمی وکیفی منابع آبی ضرورت اعمال تغییرات در الگوی کشت امری ضروری می باشد و در همین راستا الگوی کشت برای شهرستان سبزوار با در نظر گرفتن چهار سناریوی مختلف تهیه وتدوین شده است که اجرایی شدن کامل آن مستلزم اجرایی شدن کامل سیاستهای حمایتی ورفع برخی موانع قانونی می باشد.

رحیمی گفت : در رویکرد تعیین الگوی کاشت باتوجه به منابع آبی انتخاب گیاهانی که نیاز آبی کمتر وبازده اقتصادی بالا تری دارند نظیر گیاهان داروی و توسعه باغات پسته در نظر گرفته شده است .

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار یاد آور شد : در همین راستا در طی سال گذشته با شناسایی واستعداد یابی بعمل آمده سطحی بالغ بر 20هکتار گل محمدی در شهرستان سبزوار احداث نموده ایم.

وی همچنین  اظهار امیدواری کرد با توجه به روند افزایش سطح زیر کشت باغات پسته ، شهرستان سبزوار درآینده نه چندان دور یکی از قطب های مهم تولید پسته در کشور باشد .

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما