دانه جوش غذای محلی سبزوار

دانه جوش یکی از غذاهای محلی سبزوار است که بانوان سبزواری با مواد اولیه ای ساده که دسترسی به آن ها نیز آسان است، به زیبایی و با مزه ای دلچسب اقدام به طبخ آن می کنند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، البته دانه جوش هم از آن دسته غذاهای محلی است که شاید بانوان نسل جدید سبزوار کمتر طرز تهیه آن را بدانند و یا حتی تا کنون نام این غذا را شنیده باشند، اما بسیاری از زنان با تجربه تری که در سال های نه چندان دور، هنوز ذائقه خود و خانواده شان به غذاهای فست فودی عادت نکرده بود و مهارت استفاده بهینه از همه مواد و امکانات در دسترس خود را داشتند، به طرز ماهرانه ای این غذا را طبخ می کنند.

دانه جوش با وجود اینکه غذای نسبتاً ساده و ارزانی است، اما به خاطر دانه روغنی خربزه که از مواد اصلی آن است، غذایی گرم و مقوی محسوب می شود و برای کسانی که سنگ کلیه و سنگ مثانه دارند، مفید است.

در ادامه دستور پخت دانه جوش را مطالعه خواهید کرد:

مواد لازم :

  1.  پیاز یک عدد
  2. زردچوبه ونمک ونعناع به مقدار لازم
  3.  کمه یا ماست چکیده
  4.  4قاشق غذا خوری دانه خربزه
  5.  یک پیاله آب

دانه های خربزه را بعد از تمیز کردن روی حرارت تفت داده  تا به رنگ طلایی در بیاید ،زیر حرارت را خاموش می کنیم ،سپس دانه های خربزه رابا پوست  در هاون  می کوبیم ،تا بصورت پودر در آید .

 آب را به تعداد نفرات به مواد اضافه میکنیم که دراینجا دو پیاله کافی است خوب بهم زده وبعد از الک یا صافی رد می کنیم .ماست چکیده یا کمه را به مخلوط اضافه کرده وروی اجاق با حرارت ملایم می گذاریم تا جوش بیاید ، پیاز را جدا گانه با دو قاشق روغن کره سرخ کرده وبه آن زردچوبه ونعناع وکمی نمک اضافه می کنیم .زیر گاز را خاموش کرده وبه مواد اولیه اضافه می کنیم .وبعد آن را سرو میکنیم .

تهیه شده توسط : هستی اسلام نژاد

برای مطالعه مطالب بیشتر از این نویسنده، هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

روش تهیه آش ماستی سبزوار، غذای محلی مردم غرب خراسان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما