آیین عزاداری محرم در روستای چاه ستاره سبزوار


مجله اینترنتی اسرارنامه افتخار دارد این بار در دنباله انتشار سلسله مطالب مربوط به آداب و رسوم شهرها وروستاهای عزیز خطه سربداران درایام مختلف سال ، به انتشار آداب و رسوم روستایی کمتر شناخته شده در غرب خراسان رضوی بپردازد که این روستا با عشق امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت در ایام سوگواری های دهه اول محرم ، مانند هر روستای دیگری در سرزمین شیعه پرور بیهق حال وهوای خاص خود را پیدا می کند.

"چاه ستاره" هرچند از شهر سبزوار فاصله زیادی دارد ، و به لحاظ برخورداری از امکانات رفاهی جزء مناطق محروم محسوب می شود ، اما مردمانی با صفا و صمیمی و یک دهیاری پرتلاش و فعال دارد که در زمینه اطلاع رسانی اخبار ورویدادهای این روستا و پژوهش در خصوص آداب و رسوم و فرهنگ روستای چاه ستاره تلاش قابل  تقدیری انجام داده است.
همین تلاش خانم احمدی دهیار محترم روستای چاه ستاره والبته همت و همراهی مردم آن روستا باعث شده است ، چاه ستاره ، امروز حداقل در دنیای مجازی اینترنت برای خود صاحب نام ونشان و پایگاهی هرچند مختصر اما سرشار ازصمیمیت باشد.
اگر فقط تعدادی از مطالب وبلاگ روستای چاه ستاره را مطالعه کنید ، به صمیمیت موجود در متن مطالب ، زبان بی پیرایه و البته تلاش آرام اما موثری پی خواهید برد ، که ماه هاست توسط مدیر یا مدیران این وبلاگ ، در جهت شناساندن روستای خود در حاشیه کویر مرکزی ایران در دورترین مناطق خراسان رضوی انجام شده است.
اینک با گوشه ای از حال و هوای مردم روستای چاه ستاره در ماه محرم آشنا خواهید شد .
گفتنی است ، این مطلب در ایام محرم سال گذشته در وبلاگ روستای چاه ستاره منتشر شده است.

حال و هوای خاص محرم در چاه ستاره
چاه ستاره، روستایی با 40 خانوار جمعیت معادل 190 نفر! که در محرم حال و هوای خاصی به منطقه کویری بخش روداب می بخشد.

با این که آخرین روستای منطقه میباشد و 95 کیلومتر تا سبزوار فاصله دارد در مراسم عاشورا تمامی افراد که در مناطق دیگر میباشند به روستای چاه ستاره آمده ومراسم روز ظهر عاشورا را برگزار می کنند.

هریک از مردم روستا به هر طریق که در توان دارند:دادن گوسفند نذری و پول دفتری مراسم باشکوهی انجام می دهند.


هر روز عاشورا از تمامی روستاهای اطراف به روستای ما آمده وبامراسم بسیار زیبا که هر ساله طبق سنت قدیم انجام میگیرد.علم بر دوش میکشند وبانظم خاصی منتظر مردمان روستای مجاور میباشند.دسته دسته از روستاهای اطراف که آنهاهم علم بر دوش داشته در مسافتی 10متری به هم سلامی خاص می دهند.


به این طریق و همگی باهم به صورت نظم خاصی چندین علم را بر دوش کشیده و به قبرستان قدیمی روستا می روند ودر آنجابا نوحه سرایی و اخلاص خواندن و پخش کردن خیرات که آبمیوه وکیک وکلوچه های محلی(روغن جوشی)و ..... میباشد به طرف مسجد روستا می روند که با یاری خداوند وکمک های دوستانه ومردمی این مسجد برپا شده است.


در بیرون از مسجد ماشین ها حلقه زده ومراسم تعزیه خوانی شروع میشود وبعد از تعزیه خوانی نماز ظهر به طور دسته جمعی و ناهار شروع می شود که گاهی به علت جمعیت زیاد تا ساعت 5 الی 6 بعد از ظهر طول می کشد.از تمامی میهمانان به طور احسن پذیرایی میشود.


این روستا قبل از انقلاب.روحانی خود جوش داشته است وبه همین علت هنوز از همان قدیم به دلیل داشتن روحانی و ترویج اسلام.مردمان این دیار فرهنگ بالایی در عزاداری ابا عبداله الحسین(ع)دارند.

اولین روحانی این روستا حاج میزا جعفر احمدی فرزند کربلائی میزا باقر احمدی که اصالتا از طبس گلشن بوده اند میباشدکه با دختر بزرگ روستا ازدواج میکند ودر همان روستا زندگی می کنند.روحش شاد که مرقد ایشان در همان طبس گلشن وهمسر ایشان درروستای چاه ستاره ویکی از نوه های ایشان به نام آزاده شهید خسرو احمدی می باشد
.به شکرانه خد ا وباپیگیری های بخشداری محترم روداب در روستای دور افتاده ها مراسم مذهبی بر گزار میشود واین روستا در ماه محرم وماه مبارک رمضان وسراسر این ماه ها به عزاداری مشغول می باشندودرسراسر سال جلسه قرآن بانوان و دعای توسل توسط خود بانوان برگزار میشود که اولین بار توسط نوه حاج میرزا جعفر احمدی(خانم احمدی)برگزار شد که تاهم اکنون بر قرار میباشد.
منبع : وبلاگ روستای چاه ستاره

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
آداب و رسوم مردم ششتمد در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی
نظرت را بنویس
comments

سیدعلی کرامتی

برگزاری مراسم عاشورای حسینی(ع) در فشتنق روستای فشتنق در کیلومتر35 جاده ی تهران(غرب سبزوار) قرار دارد. این روستا با جمعیتی حدود 25 خانوار در دامنه ی کوه واقع شده است. شغل اهالی آن دامداری و کشاورزی و محصولات عمده ی آن: انار، گردو، انجیر،توت، انگور و... است. از اماکن زیارتی و دیدنی این روستا به امامزاده ی درقدرق(شاهزاده ابوالقاسم)، شملق(سلطان سیدقریش که به علت طولانی بودن مسافت اغلب زائرین غیرمحلی ترجیح می دهند از روستای ساروق به زیارت بروند)، آتشکده ی آذربرزین مهر(که در بین اهالی به خانه ی دیو معروف است)، قنات اصلی روستا و چشمه های زیبای اطراف روستا است. اغلب مردم این روستا سید هستند و بزرگان ده اغلب شال سیاه و کلاه سبز دارند البته کسانی که سید نیستند شال سفید می بندند. با این که بیشتر جوانان برای کاریابی به سبزوار، تهران، مشهد و سایر شهرها رفته اند ولی در ایامی همچون اعیاد ملی و مذهبی از قبیل: نوروز و عیدفطر و مناسبت هایی همچون محرم و به خصوص در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) برای عزاداری و دیدن پدر و مادر و بزرگترها به روستا برمی گردند. مردم روستا متدین و پایبند به حفظ شعائر اسلامی هستند به این جهت عزاداری برای امام حسین و برگزاری مراسم تعزیه خوانی(در اصطلاح محلی شبیه خوانی)و نوحه و ماتم سرایی در ایام محرم حال و هوا و رنگ و بوی خاصی به این روستا می بخشد. میهمانانی که در این ایام به روستا می آیند کمتر فرصت می یابند بر سفره ی میزبان بنشینند و غذایی بخورند چرا که به برکت این ایام هر سه وعده برای تمامی مردم، پیر و جوان، زن و مرد و کودک در حسینیه ی اباعبدالله الحسین روستا سفره ی اطعام امام حسین(ع) پهن می شود. صبحانه اغلب حلیم است و البته ناهار و شام تنوع زیادی دارد هر کس بستگی به نذر و توان خویش غذایی برای حدود 500نفر تهیه می کند یکی چلو مرغ و دیگری چلو خورشت قیمه و آن یکی قورمه سبزی و آن یکی دیگر نیز بنا به نذری که از قدیم داشته عدس پلو. البته بر سر سفره ی عام اباعبدالله الحسین(ع) فرقی نمی کند که چه می خوری و یا چه کسی آن رانذر کرده است مهم آن است که در پایان سفره و دعای خاص آن، از اموات به خصوص تازه درگذشتگان روستا یاد می شود و ثواب سفره و طعام برای اموات به خصوص بانیان خیر نثار می گردد. مردم ،با جمعیتی حدود 500نفر، در روز عاشورا در صحن حیاط یکی از اهالی به نام میرزاحسین جمع می شوند و تعزیه خوانان که از اهالی روستا می باشند به صورت افتخاری به اجرای مراسم می پردازند. زمانی که ظهر فرا می رسد اغلب نماز ظهر عاشورا خوانده می شود و بعد مردم به صورت گروه های 100 نفری برای صرف ناهار به حسینیه می روند وقتی که ناهار و در پی آن مراسم تعزیه تمام می شود در عصر عاشورا بر سر مزار شهدا و اموات گرد هم می آیند و با خواندن فاتحه و پخش نمودن خرما، حلوا و ... برای آن ها طلب مغفرت می نمایند. شب نیز با برگزاری روضه خوانی و صرف شام در حسینیه گرد هم می آیند و بعد از آن عده ای به شهر برمی گردند تا خود را برای کار و فعالیت های روزمرّه آماده نمایند و عده ای نیز برای مراسم روز یازدهم محرم در روستا می مانند. در ضمن اگر ایملتان در صفحه ی اصلی باشد بهتر است و می توان مستند به تصویر مطلب را ارسال نمود. موفق باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما