طرز تهیه «کمه جوش» غذای محبوب و سنتی شهر سبزوار

«کمه جوش» یکی از غذاهای محبوب محلی مردم سبزوار و نواحی اطراف آن در غرب خراسان است. علاقه سبزواری ها به کمه جوش در حدی است که حتی هنگام ساکن شدن در دیگر شهرهای کشور و بعد از سال ها دوری از این شهر همچنان هر از گاهی در صورت وجود مواد اولیه لازم به تهیه این غذا می پردازند و حتی بعضی از غیرسبزواری هایی که به این شهر سفر می کنند و مانند دانشجویان مدتی در آن ساکن می شوند، نیز معمولا با این غذا آشنا می شوند و حداقل یک یا چند مرتبه آن را مصرف می کنند.

از همین رو بسیاری از رسانه های کشور به معرفی طرز تهیه این غذای سنتی پرداخته اند.به طور نمونه وبسایت متعلق به روزنامه همشهری در یکی از مطالب خود طرز تهیه کمه جوش و مواد لازم آن را به شرح زیر توضیح داده است:

 آشنایی با روش تهیه کمه جوش- غذای محلی سبزوار


اگر به غذاهای محلی نقاط مختلف علاقه دارید, این غذای محلی سبزواری را هم حتما امتحان کنید ؛این غذا با سبزی خوردن و نان و خوراک بادمجان بسیار لذیذ است.

مواد لازم برای 6 نفر

ماست چکیده و یا
کمه(نوعی فرآورده لبنی که مانند ماست چکیده چرب و سفت است): یک کیلو

گوجه‌فرنگی: 2 کیلو

تره خرد شده: 4 یا 5 قاشق غذاخوری

نعنا: خرد شده 2 قاشق غذاخوری

پیاز: 2 عدد

پودر گردو 5 یا 6 قاشق غذاخوری

کشک: 3 قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: یک یا 2 عدد

کره: 50 گرم

نعنا خشک: یک قاشق غذاخوری

زردچوبه: یک قاشق مرباخوری

فلفل قرمز: به میزان لازم

روغن (حیوانی): به میزان لازم

نمک: به میزان لازم

طرز تهیه

* ابتدا پیازها را ریز خرد کرده و در کره و روغن طلایی می‌کنیم.

* سپس تره خرد شده و نعنا را اضافه کرده می‌گذاریم تا آبش کشیده شود.

* سپس زردچوبه، نعنا خشک و گردو را ریخته باز تفت می‌دهیم در این موقع ماست(ماست چکیده و یا کمه را با کمی آب شل کنید) و کشک و آب گوجه فرنگی و تخم‌مرغ را با مخلوط کن، مخلوط می‌کنیم و به مواد اضافه کرده و در حال هم زدن می‌گذاریم تا بجوشد و به غلظت دلخواه برسد.

* در آخر نمک و فلفل قرمز اضافه کرده و با نعنا خشک و کمی از آب خوراک بادمجان که معمولا با این غذا سرو می‌شود تزیین می‌کنیم و همراه نیمرو و خوراک بادمجان و سبزی خوردن و نان خشک سرو می‌کنیم.

منبع: همشهری

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دستور پخت کلوچه زنجبیلی، سوغات طلایی سبزوار

نظرت را بنویس
comments

نظری

من جونم در میره واسه کمه جوش ولی مدت هاست نتونستم بخورم مخصوصا با این سفره ای که شما اینجا عکسشو گذاشتید دهنم اب افتاد. خودم بلدم کمه جوش درست کنم ولی اینجا توی این شهر غریب کسی رو نمیشناسم بهم کمه برسونه.امان از غریبی.

زهرا

غریبه ای می تونی بگیری یا خودت مواد لازم را تهیه کنی و درست کنی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما