آجار گیاه دارویی و خوراکی معطر دشت های اطراف سبزوار

آجار، یک نوع سبزی است شبیه برگ های تره کمی باریک تر وتیره تر که به صورت خود رو، در زمینهای کشاورزی،مراتع وباغها سبز می شود. زمان رویش این گیاه دراسفندماه واوایل فصل بهار است.
خاصیت این سبزی گرم بوده ومانند سیر، ضدعفونی کننده دستگاه گوارش است.
کسانیکه این سبزی را می شناسند واز خاصیت آن اطلاع دارند دراین فصل سال، این گیاه راجمع آوری می کنند.

 درقدیم بیشتر، زنان سبزواری برای شب 4شنبه سوری وبرای تعطیلات عید وسیزده بدر، از این سبزی استفاده می کردند.

 این گیاه را می توان بعداز پاک کردن وشستن ،خرد کرده واز آن کوکوسبزی ، نان آجار و از سبزی آن برای درست کردن آش جوش باره یا آش میان پر،استفاده کرد.
برای کوکو هم می توان این سبزی را به تنهایی استفاده کرد وهم با سبزی های دیگر مخلوط نمود.

برای تهیه آش میان پر خمیری که از نانوایی گرفته ایم و یا خودمان در خانه با آرد درست کرده ایم را با، وردنه پهن ونازک کرده وبا قیچی یا چاقو به تکه های کوچک برش میزنیم واز این سبزی داخل آن گذاشته لبه های خمیر را به هم فشار داده سپس هم می توان همان زمان که خمیر را درست می کنیم مانند آش های دیگر داخل آب جوش ریخته وبعد از چند دقیقه از روی اجاق گاز برداشته وپس از سرد شدن با ماست مخلوط کرده واستفاده کنیم وهم می توان این خمیر راخشک کرد وخشک شده آن را برای آش استفاده کرد.
درقدیم، بانوان سبزواری آجار راخشک می کردند وبرای فصولی که این سبزی نبود ،خشک شده آن را با ماست مخلوط کرده، و یا استفاده های دیگر می کردند .
برای پخت نان آجار، در قدیم، فقط آجار را خرد کرده، باخمیر مخلوط وپخت می کردند، اما به خاطر عطرخاصی که این گیاه دارد، شاید بعضی از کودکان تمایل زیادی به خوردن آن نداشتند، برای همین می توان به همراه آجار از پیاز وگوجه فرنگی سرخ شده به همراه گردوی خردشده، سیاه دانه، کنجد، کره، سرشیر وزردچوبه استفاده کرد که هم نان حاصل بسیار خوش طعم می شود وهم خاصیت غذایی آن بالا رفته وکودکان تمایل بیشتری به خوردن آن پیدا می کنند.
درکل آجار را بیشتر از آنکه به خاطر عطروبوی آن باشد، به دلیل بهره مندی از فواید فراوان آن مورد استفاده قرار می دهند.

نویسنده: هستی اسلام نژاد

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دستور پخت کلوچه زنجبیلی سوغات طلایی سبزوار

نظرت را بنویس
comments

الهه

من بختیاری ساکن خوزستانم.توشهرما گیاه کوهی وپرخواصی به اسم اندش هست ک ظاهرش شبیه اجاره‌.چون اجاررومزه نکردم وفقط ازیه دوست سبزواری عکسشودیدم خواستم بپرسم ایا این گیاها هردو یکی ان؟

رضا

با درود فراوان خدمت شما لطفا اگر اطلاع دارید که نام علمی این گیاه ( آجار ) چیست لطف میکنید اگر به بنده اطلاع بدید..

نواب لعل

بسيار عالي

بالش آبادی

با تشکر لطفاٌ نام این گیاه را در سایر مناطق به ویژه تهران, هم بفرمایید.

بالش آبادی

هفته گذشته که به منطقه فشم رفته بودم متوجه شدم که به این گیاه تره کوهی می گویند.

مجید

سلام باتشکر از زحمات شما. مشکل این گونه مطالب عدم ارائه نام علمی و رفرنس معتبر میباشد. لطف کنید برای ارتقائ مطالبتان که بسیار ویژه ومنحصر به فردند این کمبودها را مرتفع سازید... مجید دهقان (سبزوار) کارشناس ارشد گیاهان دارویی

بسیار جالب بود از گیاهان دارویی سبزوار هم مطلب بگذارید

بهمن آباد خبر

سلام من تا بحال فکر می کردم فقط ما بهمن آبادی هابه این سبزی آجار می گوییم اتفاقا" چند روز پیش که رفتم بهمن آباد بادرست کردن آش مخصوصی که شما از آن نام برده اید (و ما می گوییم آشد دِکِرده )برام سنگ تموم گذاشتن جای شما خالی اآشی برام درست کردن که نه یک وجب که کلی روغن داشت حتی قسمتی از آش آماده و خشک کرده را با خودمان آوردیم تا غایبین مثل حاضرین نوش جان کنند. میزبان وقت نداشت برامون نانِ آجاری درست کند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما