رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار

مرحوم سرهنگ ناوی از طلایه داران عرصه وقف فرهنگی در سبزوار بود

مسوول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار گفت: خیرمرحوم سرهنگ فرامرز ناوی از طلایه داران وقف فرهنگی در دارالمومنین سبزوار بود.

به گزارش اسرارنامه ، مهدی مقصودی چهارشنبه شب در تماسی تلفنی به مناسبت فرارسیدن سالروز درگذشت مرحوم ناوی به خبرنگار این مجله گفت: مرحوم ناوی از اولین کسانی است که در سبزوار در زمینه وقف فرهنگی ورود پیدا کرده است و یادگار با اهمیت و ماندگار ایشان که همان کتابخانه ناوی است ، سال هاست به محل امن و ارزشمند مطالعه و پژوهش جوانان و اهالی فرهنگ و کتاب خوانی دیار سربداران قرارگرفته است.

 دارنده بیشترین رأی اعتماد مردم سبزوار درانتخابات خرداد92 ، سپس افزود: هرچند خوشبختانه عمل وقف در کشورما و به ویژه در شهر سبزوار به خوبی رواج دارد و نیک اندیشان زیادی وجود دارند که در امور خیریه سرمایه گذاری می کنند ، اما متأسفانه تنوع  فعالیت های وقفی بسیار کم است و بیشتر نذورات مردمی به امور مذهبی از نوع اطعام عمومی در بعضی ایام سال نظیر ایام دهه اول محرم و آخر صفر و یا ساخت بناهای مذهبی نظیر مسجد و حسینیه محدود شده است.

وی سپس تصریح کرد: البته انجام اطعام در مناسبت های مذهبی و یا ساخت بناهایی نظیر حسینیه و مسجد از ارزش های دنیایی و آخرتی خاص خود برخوردار است و کسی نمی تواند اهمیت این امور را انکار کند.اما در کنار چنین اموری ، نیکوست دلسوزان فرهنگی و مذهبی دیار سربداران موضوعات نذورات فرهنگی را که آن هم به شدت موردنیاز جامعه است ، مورد توجه قرار دهند.

مقصودی ادامه داد: در زمینه نذورات فرهنگی کار ارزشمندی که مرحوم فرامرز ناوی انجام داد باید به صورت الگویی مناسب برای جامعه قرار گیرد و بنده خودم در زمانی که مسوولیت اداره فرهنگی و ورزشی سبزوار را برعهده داشتم ، سعی کردم از طریق مطالبی که در نشریه ساسویه منتشر می شد به بیان و معرفی خدمات فرهنگی مرحوم ناوی پرداخته تا آمادگی های لازم برای گسترش نذورات فرهنگی در جامعه فراهم آید.

وی سپس اظهار داشت: از نکات مهمی که در کار مرحوم ناوی وجود داشت ، این بود که نهاد شهرداری را به عنوان متولی کتابخانه وقفی خود قرار داد و این نهایت هوشمندی و دوراندیشی آن مرحوم را می رساند.

رئیس سابقه اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار سپس ابراز عقیده کرد: اگر متولی موقوفات دولت باشد، امکان برخورد سلیقه ای درآن ها افزایش پیدا می کند و ممکن است با تغییر دولت ها و جابه جا شدن مدیران سیاست های مختلفی در رابطه با موقوفات اتخاذ شود و ناهماهنگی هایی به وجودبیاید. اما شهرداری ها نهادهای دولتی نیستند بلکه نهادهای عمومی هستند که با نظارت منتخبین مردم در شورای شهر اداره می شوند.لذا کمتر ممکن است مانند دستگاه های دولتی دچار برخوردهای سیاسی و سلیقه ای بشوند و فراز و فرودهای کمتری را تجربه می کنند.

وی سپس در پاسخ به این سئوال اسرارنامه که کمیسیون فرهنگی شورای شهر برای تشویق شهروندان به گسترش نذر فرهنگی دارد گفت: ما ان شاءالله سعی می کنیم الگو ساز و تسهیل کننده این گونه فعالیت ها باشیم. اما در کنار شورای شهر اصحاب رسانه نیز می توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند تا نذر فرهنگی را تبدیل به خواسته و فرهنگ  عمومی جامعه کنند.

مقصودی که در دوران حضورش در اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوارمنشأ بعضی از مهمترین رویدادهای فرهنگی دیار سربداران نظیر راه اندازی اولین جمعه بازارهفتگی کتاب برای اولین بار در سبزار ، چاپ نشریه داخلی ساسویه با رویکرد فرهنگی ، چاپ مجموعه نشریات و ویژه نامه های معرفی دیار سربداران در ایام نوروز 92 ، برگزاری مراسم های بزرگداشت برخی بزرگان دیار سربداران نظیر ملاحسین واعظ کاشفی مولف کتاب مشهور روضه الشهدا و ... بوده است ، در پایان این گفتگو از عموم شهروندان سبزواری به ویژه علاقه مندان به عرصه فرهنگ دیار سربداران دعوت کرد صبح و بعد  از ظهر پنجشنبه 15 اسفند در مراسم سالروز درگذشت مرحوم ناوی که در محل آرامگاه ایشان در کتابخانه ناوی و با حضور خانواده آن مرحوم برگزار می شود ، شرکت نمایند.

وی سپس به تعدادی از موفقیت های ارزشمند کتابخانه ناوی اشاره کرد وگفت این کتابخانه در حال حاضر بیشترین تعداد عضو ، بیشترین تعداد کتاب و بیشترین ساعات کار را در میان کتابخانه های غرب خراسان رضوی دارد که به خوبی نشان دهنده به بار نشستن نیت مثبت فرهنگی سرهنگ ناوی و خانواده فرهیخته ایشان است که ادامه دهنده راه آن مرحوم هستند.

آخرین تأکید مقصودی این بود که باید به مرور این فرهنگ در میان جامعه ترویج شود که مردم و بخش خصوصی از طریق نذورات فرهنگی به سرمایه گذاری در امور عام المنفعه ای نظیر ساخت کتابخانه ها ، مجتمع های فرهنگی و هنری و حتی پارک های فضای سبز و سایر مراکز تفریحی سالم ورود پیدا کنندزیرا تجربه نشان داده است هرجا مردم خود مستقیما وارد امور شده اند نتیجه بهتری حاصل شده است و به عنوان مثال با اینکه دولت ها در ایران هیچ هزینه ای برای ساخت مساجد و حسینیه ها نکرده اند ، اما تقریبا درهمه شهرها و روستاهای کشور با همت مردم مساجد و حسینیه های زیادی ساخته شده است که تقریبا نیاز بعضی مناطق اشباع شده است. بدین ترتیب اگر نذورات مردم به سمت امور خیریه فرهنگی نیز هدایت شود  و مردم فقط دولت ها رامسوول سرمایه گذاری دراین پروژه ها ندانند ، قطعا در مدت زمان کوتاهی شاهد مرتفع شدن بخشی از نیاز جامعه به زیرساخت های فرهنگی خواهیم بود.

 

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این مطالبی در ارتباط با معرفی کتابخانه ناوی و نیز شخص مرحوم سرهنگ فرامرز ناوی منتشر کرده است که شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه این مطالب به پیوندهای زیر مراجعه کنید:

آشنایی با کتابخانه عمومی فرامرز ناوی درسبزوار

آشنایی با مرحوم فرامرز ناوی موسس کتابخانه ناوی در سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

یک ابتکار ارزشمند توسط هیئت مذهبی محبان المهدی سبزوار / اشاعه نذر فرهنگی

نظرت را بنویس
comments

سلام فرامرز ناوی یک ..... به مملکت بود او هرگز به فکر مردم نبود بلکه افکار عمومی را منحرف کند و بس

پرنده

خوب شما که خبر شدی برو بقیه رم خبر کن نه عمو محبوبیت مقصودی از روی مثبت و منفی های سایت ها معلوم نمیشه از روی بیشترین رای اعتماد مردم به نامزد مورد حمایتش تو انتخابات معلوم میشه که بیشترین رای رو اورد

استخدام قبل از سال 90

ای بابا می بینم طرفدارای کم تعداد مقصودی خوب یک حیاط خلوت گیرآوردن اومدن اینجا هی دارن برای خودشون لاو می ترکونن یعنی خبر ندارن بقیه مردم سبزوار اگرنه اینجا خراب می شدن رو سرتون می دیدید چه قدر رای منفی و نظر منفی می فرستن

فندق

امیدوارم راه حسین مقصودی نیز شما ادامه بدین تا به امروز که همه چیز سکوت همه جارو گرفته فقط از ملت پول گرفتن اینقد اوضاع اسفناکه حاضر شده شهرداری ، مردم عوارضاشونو قسطی پرداخت کنن....!! وای به حال ما از بی تدبیری آقایون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما