دستور پخت کلوچه زنجبیلی ، سوغات طلائی سبزوار

یکی از خوراکی های معروف و محبوب سنتی در دارالمومنین سبزوار کلوچه زنجبیلی است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه کلوچه زنجبیلی را بی شک باید سوغات طلائی سبزوار دانست که متأسفانه تا کنون سرمایه گذاری جدی و مناسبی روی این محصول انجام نشده است و نتوانسته است در بازار حرفه ای بِرَند شناخته شده ای در کشور داشته باشد.اما پخت و خرید و فروش این محصول در میان قنادی های سبزوار و نیز در میان خانواده ها و توسط بانوان هنرمند سبزواری به خوبی رواج دارد.

به ویژه در ایام نزدیک به عید نوروز ، خانم هایی که شیرینی عید خود را در خانه می پزند ، معمولا به دلیل نوعی باور به میمنت و شگون ، کلوچه سنتی را نیز طبخ می کنند.

از آنجایی که کلوچه زنجبیلی سبزوار نه فقط بین مردم این شهر بلکه در دیگر نقاط کشور هم در صورتی که معرفی شده و به درستی تهیه گردد ، از محبوبیت بالایی برخور دار است و مناسب اکثر ذائقه های ایرانی است ، روزنامه جام جم چندی قبل دستور پخت این کلوچه را منتشر کرده است.

اسرارنامه نیز در ادامه به انتشار متن کامل طرز تهیه کلوچه سنتی سبزوار می پردازد:



کلوچه سبزوار

مواد لازم: ماست: 300 گرم روغن جامد: 300 گرم آرد: یک کیلو بکینگ‌پودر: یک قاشق چایخوری تخم‌مرغ: 3 عدد پودر قند: 300 گرم زنجبیل: یک قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه: ابتدا روغن را با پودر قند مخلوط و سپس آرد را به آن اضافه کنید و بعد از آن که خوب مخلوط شدند ماست، زنجبیل و بکینگ پودر را هم به مواد بیفزایید. بعد از آن تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه کمی بزنید تا یکدست شوند. زرده و سفیده باید کاملا ترکیب شده باشند.

این ترکیب را به مواد اصلی اضافی کنید و با دست خمیر را ورز دهید. خمیر را به مدت یک ساعت استراحت دهید.

در این مرحله خمیر را با وردنه روی سطحی صاف باز کنید. روی آن چند خط بیندازید تا به صورت چهارخانه روی خمیر شیار ایجاد شود. سپس با قالب های گرد یا دهانه لیوان، خمیر را قالب بزنید و در سینی فر که کف آن را با کاغذ روغنی پوشانده اید، بچینید.

فر را باید از 15 دقیقه قبل روشن کنید. سینی محتوی کلوچه های آماده را درون فر با دمای 150 درجه سانتی گراد بگذارید. زمانی که کلوچه ها به رنگ طلایی درآمدند فر را خاموش و صبر کنید کلوچه ها خنک شوند.

کلوچه ها را در ظرف مناسبی بچینید و با یک فنجان چای یا شیر به عنوان عصرانه نوش جان کنید.
 

منبع: روزنامه جام جم

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کلوچه سنتی سبزوار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آموزش تهیه و پخت قرمه جوش ، غذای محلی سبزوار

نظرت را بنویس
comments

Diba

برای این کار روغن مایع و کره رو نصف به نصف مخلوط کنید یعنی اینکه ۱۵۰ روغن مایع و۱۵۰ کره استفاده کنید

درست کرد ولی سفت مثل سنگ شد

هانیه

سلام دوست عزیز برای اینکه کلوچه ها سفت نشه یک کاسه آب در فر موقع پخت کلوچه ها بزار تابخار کند ودرحین پخت سفت نشود درضمن وقتی خمیر قالب زدی ودرسینی فر با فاصله چیدی بازم یک ربع بزار درفضای آزاد آشپزخانه بماند بعدیک ربع بزار داخل فر کاسه آب فراموش نشه

آذر

سلام ممنون از طرز تهيه كلوچه سبزواري سؤال داشتم از حضور تان من روغن جامد ندارم و اينجا هم نيست أيا ميتو أنم از كره يا روغن مايع استفاده كنم اگر ميشود چقدر بأيد باشد ممنون از لطف شما

یوسفی

سلام دوست عزیز.اگه باشه برانرمی کلوچه بهتره ولی اگه دسترس نیست اشکال نداره
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما