وبلاگ نیشابور ، سرزمین بینالود تعطیل شد / اندر مصائب وبلاگ نویسی ...


وبلاگ نیشابور که از آن به عنوان مجله نیشابور، سرزمین بینالود هم یاد می شد ، در هفته های اخیر پس از حدود 4 سال فعالیت تعطیل شد و این موضوع از آنجایی که با خبر دستگیری یک نویسنده وبلاگ در نیشابور همزمان شد ، شک و شبهه هایی را در میان مخاطبان سایت های محلی نیشابور برانگیخت که احتمالا وبلاگ نویس دستگیر شده ، همان مدیر وبلاگ نیشابور ، سرزمین بینالود بوده است.
متن خبری که ایسنا چند روز بعد از تعطیلی وبلاگ نام برده ، در این زمینه منتشر کرد ، به شرح زیر است :

 


دستگیری عامل نشر اکاذیب علیه یکی از مسئولان  

رئیس پلیس فتای استان خراسان‌رضوی از دستگیری فردی که اقدام به نشر اکاذیب علیه یکی از مسئولان ادارات دولتی شهرستان نیشابور کرده بود، خبر داد.
به گزارش سرویس «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرهنگ سید محسن عرفانی در تشریح این خبر گفت: ماموران پلیس فتا شهرستان نیشابور در پی وصول پرونده‌ای مبنی بر انتشار مطالب کذب علیه یکی از مسئولان این شهرستان در فضای مجازی اقدامات خود را در این باره آغاز کردند.
وی افزود: کارشناسان در رصد و پایش فضای مجازی و با انجام تحقیقات عامل انتشار این اکاذیب را شناسایی و پس از هماهنگی لازم با مقامات قضایی متهم را دستگیر کردند.
عرفانی تصریح‌کرد: متهم که پسری 27 ساله بود به دلیل خصومت شخصی با شاکی و به منظور تشویش اذهان عمومی و تخریب چهره این مسئول اقدام به انتشار این مطالب کرده بود و در حالی که گمان نمی‌کرد توسط پلیس دستگیر شود با ندامت به جرم خود اعتراف کرد.
وی به منظور آگاهی شهروندان از قانون مجازات جرایم رایانه‌ای گفت: طبق قانون مجازات جرایم رایانه‌ای و اینترنتی، هرکس به منظور تشویش اذهان عمومی مطالب کذبی را منتشر کند بسته به تشخیص مقام قضایی از شش ماه تا سه سال حبس در انتظار وی خواهد بود.

منبع : ایسنا

با این حال ، در همان روزها که این خبر در میان کاربران اینترنت نیشابور منتشر می شد ، یکی دیگر از سایت های محلی با نام روزنه نیشابور ، اقدام به انتشار بیانیه ای از طرف مدیریت وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود کرد که ، اعلام کرده بود ، خبر دستگیری عامل نشر اکاذیب هیچ ربطی به مدیریت وبلاگ نام برده ندارد.



بیانیه مجله نیشابور سرزمین بینالود


با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری محرم و صفر.
پیروی انتشار خبری تحت عنوان بازداشت یک نویسنده وبلاگ در نیشابور به اطلاع همشهریان عزیز و کاربران گرامی میرساند ،این خبر به هیچ عنوان مربوط به تعطیلی اخیر وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود نبوده و هر گونه از اخبار یا برداشت های نادرست احتمالی در این زمینه تکذیب میشود. و لذا تعطیلی تقریبا همزمان این مجله صرفا یک تصمیم اختصاصی با توجه به برخی مشکلات داخلی صورت گرفت. شایان ذکر است مجله نیشابور سرزمین بینالود در عرصه اطلاع رسانی و انتشار اخبار و مقالات توسعه درباره نیشابور بعد از 52 ماه فعالیت به کار خود پایان داد.

به امید ایرانی آباد و نیشابوری سرفراز. الهم عجل لولیک الفرج

منبع : روزنه نیشابور


در گیر و دار انتشار این خبرها و تکذیب یا تأیید آنها در ارتباط با مدیر وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود ، یکی دیگر از وبلاگ های محلی با نام "یادداشت هایی برای نیشابور" اقدام به انتشار مطلب دیگری کرد که تیتر و محتوای مطلب خود را به دشواری های وبلاگ نویسی اختصاص داد و در متن مطلب خود خبر از دستگیری یک وبلاگ نویس سبزواری هم داد که ظاهرا روزنامه خراسان در روزهای اخیر به انتشار آن پرداخته است ، اما بررسی آرشیو مطالب روزنامه خراسان در هفته های اخیر ،  وجود چنین خبری را درباره بازداشت یک وبلاگ نویس سبزواری تأیید نمی کند.
به هرحال گذشته از صحت یا عدم صحت ادعای دستگیری یک وبلاگ نویس سبزواری که در وبلاگ یادداشت هایی برای نیشابور درج شده است ، متن آخرین مطلبی که این وبلاگ به انتشار آن پرداخته ، به شرح زیر است:

 

اندر مصائب وبلاگ نویسی

مدتهاست که بدلیل اشتغال به خدمت سربازی دسترسی درستی به اینترنت ندارم و به همین دلیل به روز نیستم اما دیدن یکی از تیترهای نشریه فر سیمرغ مبنی بر بازداشت یک وبلاگ نویس بدلیل نشر اکاذیب در نیشابور و چند روز بعد خبری در روزنامه خراسان مبنی بر بازداشت یک وبلاگ نویس سبزواری بدلیل نشر اکاذیب علیه یکی از مسئولین اون شهر چیزی نبود که بشه به راحتی از کنارشون گذشت.
اگر با وبهای خبری که در زمینه نیشابور فعالیت می کنند آشنایی داشته باشید حتما از تعطیل شدن وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود با بیش از ۴ سال سابقه فعالیت آگاه شدین.گرچه مدیر وبلاگ علت تعطیلی وبلاگ را این برخوردها عنوان نکرده اما بی تردید مشاهده چنین رفتاری در کنار دیگر دلایل شخصی باعث شدند تا این نویسنده عطای این کار را به لغایش ببخشد.
در مورد برچسب”نشر اکاذیب” این را فراموش نمیکنم که در یکی از همین نشریات محلی خودمان یک بار هم وبلاگ ما را بر سر قضیه جداشدن ۴ روستا از نیشابور و الحاق اونها به خوشاب به نشر اکاذیب متهم کردند در حالی که تمامی اون مطلب ما بر اساس واقعیت بود.
 متاسفانه با وجود اینکه اغلب وبلاگ نویسان در زمینه ی نیشابور بدون هیچ چشم داشت و انگیزه اقتصادی و تنها از سر دلسوزی و برای اعتلای نیشابور وارد این عرصه شدند اما مشاهده چنین برخوردهای قهر آمیزی باعث کشیده شدن ترمز این فعالیت ها خواهد شد.
بیم از برخوردهای قهرآمیز مسئولینی که تاب انتقادات را ندارند باعث شده که خیلی ها قید فعالیت در این عرصه را بزنند چون در این راه هیچ حامی ای ندارند و اگر مطلبی هم نوشته می شود مبادا که در آن از کار هیچ مسئولی خورده گرفته شود.
شاید بهتر باشد که ما هم بعد از این جز نوشتن مطلب در مدح و ثنای مسئولین شهر مطلب دیگری منتشر نکنیم تا مبادا به “نشر اکاذیب” متهم شویم و کرکره وبلاگمان را پایین بکشند!

منبع : یادداشت هایی برای نیشابور


لازم به توضیح است ، چنان که در سطرهای بالا اشاره شد ، وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود یکی از رسانه های محلی شهرستان نیشابور بود که از سابقه فعالیتی حدوداً 4 ساله برخوردار بود.
این وبلاگ در مدت نسبتاً طولانی فعالیت خود  مطالب متعددی پیرامون موضوعات محلی نیشابور منتشر کرده بود ، که در بعضی از موارد نگاهی هم به مسائل شهر سبزوار داشت.
یکی از آخرین مطالب این وبلاگ نیشابوری ، درخواست هایی بود که در جهت ساخت فرودگاه در نیشابور، جدا شدن تعدادی از روستاهای شهرستان خوشاب و پیوستن این روستاها شهرستان فیروزه ، ارتقاء بخش های نیشابور به شهرستان ، عبور راه آهن شمال به جنوب از مسیر نیشابور ، تأسیس دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معتبر در نیشابور ،  و .... از رئیس جمهور ایران مطرح شده بود.
و بعد از انتشار این مطلب در وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود ، تعدادی دیگر از رسانه های محلی از جمله روزنه و نیز مجله اینترنتی اسرارنامه به انتشار آن پرداختند که شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه انعکاس مطالبات این وبلاگ نویس نیشابوری در اسرارنامه به پیوند زیر مراجعه کنید:
مطالبات یک نویسنده نیشابوری از دولت یازدهم


نمونه دیگیری از مطالب وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود ، که در ارتباط با سبزوار و با نگاه مستقیم به مسائل این شهر منتشر شده است ، را می توانید در پیوند زیر مشاهده نمایید :
داشته ها و نداشته های سبزوار از نگاه نیشابوری ها

 اسرارنامه در پایان با تأکید بر این نکته که بازنشر هیچ یک از مطالب فوق در مجله اینترنتی اسرارنامه از سایت ها و وبلاگ های محلی شهر عزیز نیشابور به معنای موافقت یا مخالفت این مجله با دیدگاه های مطرح شده در آن ها نیست ، امیدوار است ، روز به روز شاهد گسترش فعالیت های سالم و اثربخش رسانه ای در همه نقاط کشور و به ویژه استان تاریخی خراسان باشیم که از دیرباز یکی از مهدهای فرهنگی ، مذهبی و سیاسی و علمی ایران بوده است.


این مجله همچنین ضمن عرض احترام به همکار گرامی خود در مدیریت وبلاگ  نیشابور ، سرزمین بینالود ، امیدوار است ، در آینده مجددا شاهد از سر گیری فعالیت این نویسنده پرتلاش نیشابوری باشیم.
 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نوشته یک وبلاگ نویس خراسانی در حاشیه بلاتکلیفی های تعیین استاندار جدید

نظرت را بنویس
comments

رضا زرگرانی

اینک در اولین سالگرد درگذشت هنرمند مرحوم مهندس احمد زرگرانی برآنیم تا مراسم یادبودی در روز پنجشنبه یکم خرداد راس ساعت 6 بعد از ظهر در محل آرامگاه ابدیش (قطعه هنرمندان بهشت فضل) برگزار نماییم... شادی روحش صلوات http://sharhehal.blogfa.com/

یادداشت هایی برای نیشابور

با سلام احتراما با عنایت به انعکاس مطلب "اندر مصائب وبلاگ نویسی" از سری مطالب این وبلاگ؛ در مورد خبر دستگیری وبلاگ نویس سبزواری می توانید به لینک زیر که آرشیو روزنامه خراسان-ویژه نامه خراسان رضوی می باشد مراجعه نمایید. http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=2&year=1392&month=9&day=11&id=5444115 این خبر یک روز پس از انتشار خبر دستگیرسی وبلاگ نویس نیشابوری منتشر شده است. *** ابوالفضل بيهقي: تاریخی که می کنم سخنی نرانم که آن به تعصبی و تربُّدی کشد، و خوانندگان این تصنیف گویند:«شرم باد این پیر را!» بلکه آن گویم که تا خوانندگان با من اندر این موافقت کنند و طعنی نزنند؛ با تشکر مدیریت وبلاگ "یادداشتهایی برای نیشابور"
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما