آشنایی مراسم پُلوار کشی گوسفندان در روستای کراب سبزوار

کراب یکی از روستاهای تاریخی غرب خراسان رضوی است که در 25 کیلومتری شمال غرب دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان در منطقه ای کوه پایه ای و خوش آب و هوا واقع شده است.

روستای کراب که به ویژه در زمان برقراری نهضت سربداران به پایتختی سبزوار که اولین حکومت مردمی شیعه در شرق ایران را تشکیل دادند ، به عنوان یکی از مراکز مهم سربداریه محسوب می شده و چندتن از امرای سربداران از جمله خواجه یحیی کرابی وخواجه ظهیر کرابی از اهالی این روستا بوده اند ، از شهرت و سابقه تاریخی خوبی در میان روستاهای خراسان برخوردار است.

ساکنان این روستای کهن از گذشته های دور در ایام مختلف سال و مناسبت های مختلف سبک و سیاق خاص زندگی خود را داشته اند. یکی از آداب خاص در زندگی کرابی ها ، مراسم پُلوار کشی گوسفندان در اواخر فصل پاییز است که یک فعالیت اقتصادی و مرتبط با معیشت روستائیان است.

 

یکی از همشهریان عزیز و مخاطبان گرامی اسرارنامه که خود از اهالی روستای تاریخی کراب است ، مراسم پُلوارکشی کرابی ها را برای انتشار در مجله اینترنتی اسرارنامه توضیح داده که اسرارنامه در ادامه پس از کمی ویرایش به انتشار این مطلب می پردازد .

لازم به ذکر است از ویژگی های ارزشمند متن ارسالی از جانب این همشهری عزیز استفاده از واژه ها و اصطلاحات زیبای لهجه محلی است که خود می تواند ما را با بخش دیگری از فرهنگ عامیانه این روستا آشنا کند :


پُلوار1 کُشی(پُلوارکِشی)، مراسمی کهن است که ریشه در تاریخ وفرهنگ ومناسبات اقتصادی دیرینه مردم کراب دارد.

 

در ابتدای هرسال هرخانواده ای به نسبت توانایی خود تعدادی بره  راخریداری کرده ودر فصل بهار و تابستان که مراتع سرسبزبوده وعلوفه برای دام فراهم است این بره راتغذیه می دهند ، تاروزهای پایانی پاییز(به گویش محلی:إخِرمیزو). نهایتاً این بره یا بره ها را که به وزن مناسب خود رسیده اند ، ذبح می کنند.

سپس در این مراسم که معمولا همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر جمع هستند ، بعد از کشتن گوسفند گوشت وچربی آنرا قطعه قطعه کرده( گوشت رِزکِردن) و بعد گوشتهای ریزشده را دردیگ مسی قدیمی بزرگ روی بار(آتش) قُرمه2 می کنند. و سپس قرمه ها را به درون شگمبه ی گوسفند که از قبل تمیز شده است می ریزند که اعضای خانواده از این شگمبه ی قرمه تا سال بعد استفاده می کنند.

 

 

به دلیل طولانی بودن این مراسم سعی کردم تنها بخش قورمه کردن گوشت خالص گوسفند رابرایتان توضیح دهم

از صبر و حوصله که به خرج دادید سپاسگذارم.

از دیگر عزیزان کرابی ای که مایلند این مراسم خوب و به یادماندنی را تکمیل کنند بسم الله ... یاعلی... خدانگه دار

نویسنده : امین



توضیحات :

1- پُلوار : پَروار ، چاق

2- قُرمه : تَفت دادن

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با استاد میرزا احمد کرابی ، معلم فرهیخته و خادم پیش کسوت قرآنی در دیار سربداران

نظرت را بنویس
comments

عمو یادگار

با تشکر از شما سرور گرامی از اهتمام به جمع آوری مطالب و نوشته ها در خصوص کراب عزیز
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما