گزارش تصویری از :

آتشکده آذربرزین مهر سبزوار ، نمادی از تاریخ و تمدن کهن خراسان

 آتشکده آذربرزین مهر سبزوار بی شک یکی از نشانه های اصلی دیرینگی تمدن و فرهنگ در سرزمین پهناور خراسان است.

این آتشکده که یکی از 3 عبادتگاه اصلی ایرانیان دین دار در دوران پیش از ظهور اسلام بوده است ، در کوهپایه های ریوند و اطراف روستای فشتنق در 35 کیلومتری غرب سبزوار به سمت شاهرود واقع شده و در حوزه سیاسی شهرستان تازه تأسیس داورزن قرار گرفته است .

با توجه به برخورداری منطقه سبزوار بزرگ  از تاریخی طولانی که پیشینه آن حداقل به 6 هزارسال قبل و حتی براساس برخی منابع به 12 هزارسال قبل باز می گردد (منبع) ، و همچنین با توجه به کشف تمدن چندهزارساله ای متعلق به عصر مفرغ در منطقه سبزوار که یکی از قدیمی تمدن های کشف شده در خراسان است (منبع1) ، (منبع2) و نیز با توجه به اینکه قدمت فرهنگی و تمدنی سبزوار به حدی است که بسیاری از ماجراهای شاهنامه فردوسی به عنوان مهمترین منبع شناخت تاریخ ایران باستان در منطقه سبزوار رخ داده است (منبع1) ، (منبع2) ، وجود این آتشکده باستانی در خطه سربداران ، با قطعیت بیشتری مورد تأیید قرار می گیرد.

علاوه بر این مکان این آتشکده با اسامی روستاها و موقعیت جغرافیایی خاصی که در منابع تاریخی برای برزین مهر عنوان شده است ، تطابق کامل دارد.

به گونه ای که این آتشکده در کوه پایه های موسوم به ریوند در حد فاصل شهرهای سبزوار و داورزن قرار گرفته است و منابع تاریخی نیز تأسیس آن را بر فراز کوهپایه های ریوند خراسان ذکر کرده اند.

 

 

همچنین وجود روستای تاریخی دیگری به نام مهر در نزدیکی این آتشکده ، این احتمال را تقویت می کند که نام آتشکده آذربرزین مهر از نام این روستا برداشته شده باشد و یا برعکس  ممکن است نام این روستا از روی آذربرزین مهر انتخاب شده باشد.

با این حال آتشکده آذربرزین مهر  بر خلاف نام زیبای خود ، در سالهای اخیر مورد بی مهری زیادی از جانب مسوولان میراث فرهنگی شهرستان ، استان و کشور واقع شده است و دائما خبرهای ناگواری از روند تخریب این مهمترین عبادتگاه کشاورزان و دهقانان ایرانی پیش از اسلام ، در رسانه ها منتشر می شود.

در ادامه به انتشار گزارشی تصویری از آتشکده آذربرزین مهر سبزوار می پردازیم که توسط یکی از هنرمندان عکاس خراسانی آقای خلیل خسروانی یکی از هنرمندان عکاس خراسانی ، تهیه شده و پیش از این در خبرگزاری فارس منتشر گردیده است :

 

 

 

 

 

 

منبع : خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دلبری از گردشگران با تفرجگاه دلبر در غرب خراسان رضوی

نظرت را بنویس
comments

داورزنی

طبیعت بسیار زیبا و دلنشینی دارد اما متاسفانه مسیرش بسیار سخت است و بیشتر آقایان می توانند به آنجا بروند و خانم ها و بچه ها برایشان خیلی سخت است رفتن به آنجا و ای کاش مسولین گردشگری سبزوار و داورزن تدبیری بریا این امر می اندیشیدیند

محمدرضا فشتنقی

این اتشکده در روستای فشتنق است نه در ریوند

خیلی جالب وباشکوه است
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما