سطح تولید آثار ادبی دفاع مقدس تا سه سال آینده به ۳۰ برابر می رسد

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مدیر کل بنیاد  حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت:  هدف و آرزوی دیرینه رهبر معظم انقلاب تحقق صد درصدی  تولید آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس است که مطابق این طرح  ظرف سه سال آینده  تولید آثار  ادبی در حوزه دفاع مقدس در سطح استان به ۳۰ برابر افزایش می رسد و هر سال درصدی به آن اضافه می شود تا به تراز واقعی برسد.
 
سردار حسینعلی یوسفعلی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه سبزوار که در محل حسینیه هنر برگزار شد افزود: استان خراسان رضوی در حوزه تولید آثار ادبی ، فرهنگی و هنری تاکنون تلاش نسبی و حداقلی  داشته است که امیدواریم با  تاسیس دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر در شهرستان ها  علاوه بر افزایش ظرفیت تولیدات، رتبه استان نیز ارتقاء پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه از ابتدا تاکنون ۲ هزار کتاب در سطح استان در حوزه دفاع مقدس چاپ و منتشر شده، افزود: تالیفات بیش از این رقم است که هنوز برای انتشار تولیدات کاری انجام نشده است.
 
سردار یوسفعلی زاده در پاسخ به سوالی در رابطه با صفر بودن اعتبارات فرهنگی حوزه دفاع مقدس که مورد انتقاد روسای برخی ادارت از جمله  بنیاد شهید، سپاه و جهاد کشاورزی است، بیان کرد: انتقاد از بودجه فرهنگی بهانه است.  مدیر اگر تصمیم به کار بگیرد نا ممکن ها، ممکن می گردد. اگر رزمندگان در اوایل انقلاب امید به بودجه  مملکت داشتند که اوضاع آن دوران بسیار سخت تر از الان بود اما با وجود همه نبودن ها جنگیدند و پیروز شدند.
 
وی گفت: مدیر یک مملکت می تواند بگوید خزانه خالی است اما در سخت ترین شرایط کشور را اداره می کند. نبود بودجه مستقل فرهنگی بهانه است اما دلیل کافی نیست؛ باید  در حوزه دفاع مقدس  جهادی کار کرد حتی با نبودن اعتبار.
 
مدیر کل بنیاد  حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در رابطه با ایجاد باغ موزه دفاع مقدس سبزوار نیز گفت: اولویت بنیاد مرکز، تاسیس باغ موزه در شهرستان های استان نیست اما به شهرستان ها این اختیار  داده شده چنانچه صفر تا صد کار را با تکیه بر ظرفیت های بومی  و محلی انجام دهند؛ بنیاد موافقت  بر ایجاد باغ موزه را دارد.
 
وی یادآور شد:  پیشنهاد ایجاد باغ موزه دفاع مقدس چندین سال است که در سبزوار داده شده اما به دلیل عدم منابع پشتیبانی محقق نشده است. اولویت چیزهای دیگر است. شهرستان نمی تواند اعتبار مناسب برای موزه دفاع مقدس اختصاص دهد. ایجاد موزه یک پروژه بسیار هزینه بر است حدود ۷ هکتار زمین در ورودی توحید شهر برای باغ موزه در نظر گرفته شده است برای اینکه این زمین جنبه موزه ای پیدا کند باید زیر ساخت، المان سازی، ساخت نماد و انواع اقدامات جانبی انجام شود تا بیننده در بازدید احساس خوبی از جبهه و جنگ در او شکل گیرد.
 
 وی با بیان اینکه ایجاد باغ موزه در سبزوار  نیازمند همت محلی است اظهار کرد: در جلسه ای اعلام شد شهرداری امسال ردیف بودجه  احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس را از برنامه حذف کرده، لازم است این ردیف بودجه مجدد  از یک نقطه ای ایجاد شود تا موضوع موزه دفاع مقدس در این شهرستان عملیاتی شود.
 
وی  گفت: مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس مشهد در ۱۳ هکتار با جدیت بیشتری نسبت به دیگر نقاط در حال پیگیری است که فاز یک این مرکز در بنای ۳۰ هزار متر مربعی تا بهمن‌ماه آماده بهره برداری است.
 
سردار یوسفعلی زاده در بخش دیگر صحبت هایش با اشاره به اینکه برای تدوام راه شهدا چه کارهایی باید انجام شود،  افزود:  طبیعتا هر کار کنیم کار شهدا جبران نمی شود مگر اینکه ما هم‌ به شهادت برسیم. کار ما در تراز کار شهدا نیست. لذا تا زمانی که باشیم  در صحنه به عنوان یک کارآفرینی تلاش گر هستیم اما پرچم دار راه شهدا به معنای واقعی کلمه نیستیم. هر چه کار کردیم قابل اعتناست اما کافی نیست و باید کار شود.
 
وی همچنین در ارتباط با تولید آثار فاخر برای شهدا گفت: تولید دانشنامه، تولید آثار فاخر ادبی،  تولید آثار هنری و تبلیغات محیطی در حوزه دفاع مقدس یک پکیج کامل است که مکمل همدیگر هستند و با تکیه به این چند تکنیک می توانیم بگوئیم که در حوزه شهید و شهادت و دفاع مقدس کار می شود. مجموعه اداره کل آثار در همه این موضوعات مشغول تولید اثر است چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی.
 
وی سپس اظهار کرد: اداره کل در تمام شهرستان های استان در حال حاضر برای دانشنامه ها مدخل تهیه می کند و در سبزوار ۱۰۰ مدخل از اشخاص و اماکن و موضوعات خاص اجتماعی تعریف می شود که برای هر یک از مداخل می توان پرونده علمی، مقاله علمی  و کار هنری انجام داد و به نوعی در مورد هر یک از این‌ مداخل باب انجام فعالیت های هنری، ادبی، فرهنگی باز است و هنرمندان، فیلم سازان، مستند سازان می توانند از این منبع تولید اثر داشته باشند و استان نیز از این موضوع حمایت می کند.
 
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به تاسیس  دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر در تمام شهرستان های استان در سال جاری،  اظهار کرد:  این دفاتر برای پیگیری ماموریت های بنیاد مرکزی  تشکیل شده که ساخت یادمان شهدای گمنام، تدوین دانشنامه، تولید آثار فاخر ادبی و هنری، تولید مستندات دفاع مقدس، حضور در فضای مجازی و تقویت نشر ارزش ها، تبلیغات محیطی و برگزاری برنامه های ویژه دفاع مقدس نمونه ای از ۲۴ وظیفه تعیین شده است که  دفاتر نمایندگی موظف به پیگیری آن در سطح شهرستان ها هستند.
 
وی در ادامه به برنامه های بنیاد برای شهدای گمنام نیز اشاره کرد و گفت: یکی از ماموریت های بنیاد تکریم و تجلیل از شهدای گمنام و تبدیل یادمان های شهدا به قطب های فرهنگی دفاع مقدس در محل تدفین است. در یک چشم انداز دراز مدت معتقد هستیم مزار شهدای گمنام باید تبدیل به امام زادگان عشق شوند چرا که در گمنامی نام و نشان گرفته اند.
 
سردار یوسفعلی زاده افزود:  تاکنون ۹۸ نقطه در سطح استان خراسان برای تدفین شهدای گمنام ایجاد شده که از این رقم  سه مورد مربوط به سبزوار است.
 
گفتنی است در پایان این نشست آقای شم آبادی به عنوان مسئول دفتر حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سبزوار  انتخاب شد. 
 
 
 
 برای مطالعه مطالب بیشتر از الهام شبانی مقدم هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما