ساخت زائرسرای ویژه سبزواری ها در کربلا در حال پیگیری است / سهم سبزوار برای ساخت صحن حضرت زینب در کربلا سالانه 336 میلیون تومان

محمود امیر احمدی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
رئیس ستاد سبزوار در امور بازسازی عتبات عالیات گفت: این ستاد در حال پیگیری ساخت یک زائرسرا برای همشهریان سبزواری در شهر مقدس کربلاست.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه علی اکبر دلبری روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان سبزوار افزود: در این راستای ساخت زائرسرای ویژه سبزواری ها به تازگی همکاران ما سفری به عراق داشتند و کارهای مقدماتیش را پیگیری کردند که احتمالا زمینی به مساحت 570 متر در اختیارمان قرار می گیرد و جزء اهدافمان است که اگر عراقی ها نیز حاضر باشند، این پروژه را به صورت اشتراکی ایجاد کنیم.
 
وی در بخش دیگری از این جلسه گفت: مأموریت های ستاد بازسازی عتبات عالیات در سه محور بازسازی اعتاب مقدسه در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا، برپایی موکب های پیاده روی اربعین و نیز [در برخی موارد با اعلام قبلی به نیکوکاران،] کمک رسانی به هموطنان آسیب دیده از قبیل سیل ، زلزله و حوادث غیر مترقبه و ... 
 
دلبری افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات سبزوار در بازسازی اعتاب مقدسه در پروژه هایی که از ستاد مرکز اعلام می شود مشارکت دارد به طور مثال هم اکنون پروژه صحن  حضرت زهرا (س) در نجف با ابعاد 230 هزارمتر مربع رو به اتمام است که روزانه 5 هزارنفر را به ظرفیت زائران حرم افزوده است. و یا پروژه دیگر که از دو سال گذشته آغاز شده پروژه صحن حضرت زینب(س) در کربلای معلی است که در واقع خیمه گاه ابی عبدالله را به تل زینبیه حرم متصل می کند.
 
وی توضیح داد: پروژه صحن حضرت زینب (س) در کربلای معلی 166هزارمتر مربع است که سهم خراسان رضوی در این پروژه 14 هزارمتر تعیین گردیده که از این سهم سالانه 84 متر معادل سالانه 336 میلیون تومان سهم سبزوار است که در سال 97 مردم سبزوار 240 میلیون تومان به این پروژه کمک کرده اند و امسال در 4 ماهه اول مردم سبزوار تا کنون 80 میلیون تومان کمک نقدی به ساخت صحن حضرت زینب (س) داشته اند که البته این ها فقط مبالغی است که تا کنون واریز شده است.
 
وی همچنین گفت: در راستای پرداخت سهم سبزوار برای ساخت صحن حضرت زینب (س) طی تفاهم نامه ای که با بانک رسالت امضا کرده ایم، تا کنون بیش از 35 نفر از خیرین سبزواری جهت دریافت تسهیلات به این بانک معرفی شده اند تا بتوانند به این پروژه کمک مالی کنند و خودشان به صورت ماهانه اقساط این تسهیلات را بپردازند، اما این مبالغ فعلا در آمار ما محاسبه نگردیده است. 
 
رئیس ستاد سبزوار در امور بازسازی عتبات عالیات در بخش دیگری از این جلسه گفت: در فروردین ماه سال جاری که 4 استان ما از سیل آسیب دیدند، سرلشگر سلیمانی فرمانده سپاه قدس که هماهنگی امور بازسازی عتبات عالیت در خارج از کشور بر عهده وی است، به موکب های اربعین در داخل کشور دستور داد که کمک به مردم آسیب دیده از ضروریات است و الحمدالله مردم سبزوار هم 400 میلیون تومان فقط از طریق ستاد بازسازی عتبات عالیات برای سیل زدگان کشور جمع اوری کردند. البته بنده فقط آمار فقط مربوط به این ستاد را اعلام می کنم که شامل کمک های مردمی به کمیته امداد و هلال احمر و ... نمی شود.
 
وی توضیح داد: در راستای کمک سبزواری ها به سیل زدگان کشور از طریق ستاد بازسازی عتبات عالیات، یک موکب در خرم آباد لرستان دایر شد که روزانه 3 هزار غذای گرم برای مردم آسیب طبخ و به روستاهای صعب العبور فرستاده می شد. همچنین در استان گلستان نیز ما حدود 70 نفر نیروی جهادی برای کمک به لایروبی منازل مردم اعزام کرده و به طور کل این ستاد در 3 استان سیل زده، کمک رسانی داشت.
دلبری افزود: مأموریت سوم ما برپایی مواکب در ایام اربعین است که خوشبختانه شهرستان سبزوار دو سه سال است که این مأموریت را انجام می دهد و مردم سبزوار سال گذشته 900 میلیون تومان کمک های نقدی و غیر نقدی به اربعین داشتند که در قالب 4 موکب در شهر کربلا، یک موکب در ورودی مرز مهران به طرف عراق بود  و نیز مدت 12 روز هم در سوریه در صحن حضرت زینب(س) برای 2 هزارنفر پخت غذا داشتیم. البته رقم 900 میلیون تومان کمک های مردم سبزوار فقط صرف عراق شده است و سوریه و مرز مهران را در این رقم محاسبه نکرده ایم، چون از سایر جاها نیز کمک گرفته شد. 
 
وی ادامه داد: در سال جاری هم ما در واقع 4 موکب در شهر مقدس کربلا داریم. دو موکب خواهران و برادران علی بن موسی الرضا در خود کربلا، موکب محبان الحسین اصناف در کربلا، موکب قمر بنی هاشم در کربلا و موکب امام الحجه در مرز ورودی به خاک عراق در گمرک که این موکب نیمی از ماموریتش را امسال در سوریه خواهد داشت.
 
دلبری اضافه کرد: تعهد سبزوار در اربعین امسال 210 هزارنفر وعده غذایی و 40 هزارنفر هم اسکان در کربلا است. که در 10 روز هر شبی 4 هزارنفر از زائران ابرعین را به نمایندگی از مردم سبزوار اسکان دهیم. 
 
رئیس ستاد سبزوار در ادامه گفت: این ستاد وظیفه خود می داند که به نیت های خیران کاملا وفادار باقی بماند. به طور مثال اگر خیری بخواهد طلا یا مبلغی اهدایی خود را در محل مشخصی در پروژه های بازسازی هزینه کند، ما نیز دقیقا مراتب امانت داری را به جا می آوریم. به طور نمونه خانمی که نیت کرده بود، گردنبند طلای خود را فقط در گنبد امام حسین مورد استفاده قرار دهد، ما نیز آن گردنبد را در پاکتی جداگانه و به همراه یک یادداشت فقط برای استفاده در گنبد حرم مطهر ارسال کردیم.
 
وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات یک ستاد مردمی است، اظهار داشت: اعضایی که در اینجا خدمت می کنند همه خدام صلواتی هستند و حتی هزینه های روزمره دفتر را نیز خودمان تامین می کنیم و هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی گردد و سیاست هم بر همین است که این ستاد مردمی بماند. همچنین در پروژه های بازسازی نیز برخلاف برخی شبهاتی که در فضای مجازی مطرح می شود، نه دولت عراق و نه دولت ایران، هیچ هزینه ای نمی کنند و دولت عراق فقط روند اداری آزادسازی زمین ها برای ساخت حرم ها را انجام می دهد و هزینه های ساخت را تماما از محل کمک های مردمی تأمین می کنیم. برخلاف شبهاتی که در فضای مجازی ایجاد می کنند، اصلا اینطور نیست.
 
 
  برای مطالعه مطالب مشابه هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما