هواپیماهای ATR رمز اقتصادی شدن فعالیت تنها فرودگاه غرب خراسان / 60 مسافر سهم هر پرواز فرودگاه سبزوار در اردیبهشت 98

امید برومندی  / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
آمار جابه جایی 1554 نفر مسافر در اردیبهشت 98 از طریق 26 پرواز فرودگاه سبزوار که به تازگی در صد و چهاردهمین ماهنامه آماری شرکت فرودگاه های کشور منتشر شده است، نشان می دهد که به طور متوسط از هر پرواز تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی در دومین ماه از سال جاری، 60 نفر مسافر استفاده کرده اند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این آمار ها علاوه بر اینکه، عملکرد فرودگاه سبزوار را در اردیبهشت ماه گذشته از عملکرد فرودگاه های 5 مرکز استان کشور در شهرهای شهرکرد، بجنورد، یاسوج، همدان و اراک در جایگاه بالاتری قرار می دهد، به معنای آن است که در صورتی که هواپیماهای ATR که نهایت ظرفیتشان کمتر از 80 نفر است، برای فرودگاه سبزوار در نظر  گرفته شوند، در هر پرواز سه چهارم ظرفیت هواپیما پر شده و بنابراین پروازهای دومین فرودگاه بزرگ شمال شرق کشور نیز اقتصادی تر می شوند.
 
از آنجایی که به تازگی شرکت ایران ایر (هما) پروازهای خود را از فرودگاه سبزوار آغاز کرده است،  و این شرکت چند فروند هواپیمای ATR برجامی را که طی دو سال گذشته به ایران وارد شدند، در اختیار دارد، می توان انتظار داشت، در پروازهای فرودگاه سبزوار از این هواپیماهای تازه نفس که به شاپرک های ایران ایر معروفند، استفاده شود تا انجام پروازها برای خود شرکت نیز مقرون به صرفه باشد.
 
گفتنی است  600-72ATR هواپیما کوچکی است که بسته به نوع چینش صندلی‌های آن ظرفیت حمل ۶۸ تا ۷۸ مسافر را دارد و در ایران بعد از توافق برجام و برداشته شدن تدریجی تحریم ها قرار شد که 200 فروند از این هواپیماها وارد کشور شوند که تنها 13 فرورند موفق به ورود شدند و همه در اختیار شرکت ایران ایر قرار گرفتند. به همین خاطر این هواپیماها به شاپرک های ایران ایر یا شاپرک های هما نیز شهرت یافته اند.
 
طبق اطلاعات مندرج در پایگاه خبری راه و شهرسازی این هواپیماها با سرعت ۵۱۰ کیلومتر در ساعت در محدوده مسافتی ۱۵۲۸ کیلومتر حرکت می کنند و یکی از علت‌هایی که خرید ATR۷۲ را منطقی می‌کند، صرفه اقتصادی این هواپیما است. برد پروازی  شاپرک های ایران ایر، برای پوشش اکثر مسیرهای درون ایران کفایت می‌کند و حتی می‌تواند فرودگاه‌های مرزی را به شهرهای واقع در کشورهای همسایه متصل کند. از همین رو ای‌تی‌آر ها می‌توانند رونق بخش مسیرهای منطقه‌ای ایران باشند. (منبع)
 
گفتنی است در حال حاضر شرکت های ماهان و ایران ایر (هما) در فرودگاه سبزوار فعالیت دارند که هر دو از برندهای مطرح ایران  در حوزه حمل و نقل هوایی هستند. 
 
البته به جز عامل نوع هواپیما و شرکت برگزار کننده پروازها، یک عامل موثر دیگر در استقبال مسافران از فرودگاه سبزوار روز و ساعت برقراری پروازهاست. به طوری که اگر پروازها در روزهای  پر تردد کاری هفته و ساعاتی تنظیم شود که مسافرانی که برای انجام امور اداری بین تهران و سبزوار تردد می کنند، بتوانند با انجام پرواز در ساعات ابتدایی صبح یا ساعات انتهایی شب یک روز کامل اداری را در تهران یا سبزوار بگذرانند، قطعا بیشتر از این پروازها استقبال  خواهند کرد. 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما