گزارشی درباره جاده ای که ازابتدا تا انتهایش حادثه در کمین است

سبزوار – بردسکن جاده ای روستایی با کاربری ترانزیتی

میلاد کلاته / روزنامه خراسان رضوی
 
تبدیل شدن مسیر سبزوار - بردسکن به محور ترانزیتی ، یک بانده وکم عرض بودن این جاده و پیچ های خطرناک سبب شده است  سالانه تعدادی از هموطنان مان دراین جاده کشته و مصدوم شوند. فقط درایام  نوروز امسال 42 حادثه جاده ای در این محور رخ داد که منجر به جان باختن هفت نفر و مجروح شدن  47 نفر از هموطنان مان شد. این محور که طبق اظهارات رئیس پلیس راه سبزوار از ابتدا تا انتهایش حادثه خیزاست درگذشته محوری روستایی بوده که حالا به محوری ترانزیتی تبدیل شده است.
 
به گزارش خراسان رضوی، سبزوار  در مسیر شاهراه اصلی غرب به شرق کشورقرار دارد و جاده های این شهرستان علاوه بر رفت و آمد خودروهای ترانزیتی از کشورهای آسیانه میانه و بنادر جنوبی کشور به عنوان ورودی خراسان رضوی از سمت غرب و مرکز ایران سالانه محل عبور میلیون ها زائر و مسافر است.
 
جاده سبزوار - بردسکن یکی از محورهای مهم شهرستان سبزوار و راه ارتباطی استان های جنوبی و شرقی کشور به خراسان رضوی و غرب کشور است. این جاده به سبب تردد تریلی های بنادر جنوبی به آسیای میانه مسیری ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب می شود. بر مبنای آمار پلیس راه و راهداری روزانه چهار هزار خودرو، 650 دستگاه تریلی و 75 دستگاه اتوبوس از محور سبزوار - بردسکن تردد می کنند که کم عرض بودن جاده و آسفالت نامناسب مشکلات فراوانی برای رانندگان و مسافران ایجاد کرده است.
 
در سال های گذشته شاهد افزایش حوادث ترافیکی در این مسیر بوده ایم چنان که در تعطیلات نوروزی امسال 42حادثه جاده ای در این محور رخ داد و منجر به جان باختن هفت هموطن و جراحت 47 نفر شد. تبدیل شدن محور سبزوار- بردسکن به محور ترانزیتی ، یک بانده بودن این جاده و پیچ های خطرناک سبب شده سالانه تعدادی از هموطنان مان به دلیل بی‌توجهی به نکات ایمنی و بی احتیاطی دراین جاده کشته یا مصدوم شوند.
 
 محور سبزوار – بردسکن باید چهار خطه و مجهز به دو مسیر مجزا شود
 
نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس  در خصوص وضعیت محور سبزوار – بردسکن در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که این محور یکی از محورهای پر تردد و خطرناک است، اظهارکرد: این محور مسیر اتصال جنوب به شمال کشور است و روزانه خودروهای سنگین زیادی از این محور عبور می کنند.
 
علی سبحانی فر افزود: محور سبزوار – بردسکن باید چهار خطه و مجهز به دو مسیر مجزا شود و در سال گذشته تلاش کرده ایم ردیف اعتباری برای محور سبزوار – بردسکن بگیریم.
 
وی با بیان این که محور سبزوار – خوشاب هم مسیر ترانزیت است که باید ردیف اختصاصی برای آن گرفته می شد بنابراین توانستیم محور سبزوار – بردسکن را به ادامه محور سبزوار – خوشاب در یک ردیف اختصاصی قرار دهیم، تصریح کرد: ردیف اختصاصی در بودجه سال 98 در مجلس مصوب شده و با تلاش هایی که داشته ایم توانستیم مسیر باجگیران – قوچان، خوشاب – سبزوار به مسیر سبزوار – بردسکن ادامه یابد و این مسیر هم در آینده با این ردیف اختصاصی چهار خطه می شود.
 
وی  ادامه داد: عملیات دو بانده شدن مسیر سبزوار – خوشاب چندی پیش با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. سبحانی فر تصریح کرد: چهار بانده شدن محور سبزوار – اسفراین یکی از مهم ترین مطالبات مردم دیار سربداران بود که مناقصه عملیات اجرایی آن به دلیل تکمیل نشدن مدارک مورد نیاز مسیر همانندمشکلات  زیست محیطی با تاخیر در حال اجراست.
 
از ابتدا تا انتهای محور سبزوار – بردسکن حادثه خیز است
 
رئیس پلیس راه سبزوار نیز با بیان این که از ابتدا تا انتهای محور سبزوار – بردسکن حادثه خیز است، افزود: این محور برای ارتباط بین استانی نیست و  درگذشته در حد روستایی بوده که فقط در آن زمان برای ارتباط دو شهر سبزوار به بردسکن ایجاد شده است.
 
سرهنگ علی فتحی افزود: اکنون این محور به بجستان و  بنادر جنوبی و استان های شرقی کشور متصل شده و تردد خودرو های سواری سبک و سنگین نسبت به گذشته در این محور افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: این محور مسیر بین راهی و قابل دسترسی شده که از پایه و اساس پاسخ گو ی این حجم از تردد نیست چراکه ارتباط بنادر جنوبی با آسیای  میانه برقرار شده است.
 
رئیس پلیس راه سبزوار با بیان این که روزانه 60 تا 70 دستگاه اتوبوس و 700 دستگاه تریلی و کامیون در مسیر محور سبزوار – برسکن تردد می کنند که می تواند حوادث ناگواری را به وجود بیاورد، تصریح کرد: بخش زیادی از تردد های اتوبوس های مسافربری از سمت استان سیستان و بلوچسستان به سمت گرگان و گنبد است.
 
فتحی بیان کرد: محور سبزوار – بردسکن ورودی پنج استان به سمت شهرستان است.
 
وی با بیان این که تمامی محور سبزوار – بردسکن حادثه خیز است و جان هموطنان ما را به خطر می اندازد، افزود: مسیر شهرسوخته به سمت سبزوار خطرناک ترین نقطه حادثه خیز در محور سبزوار – بردسکن است و باید مسئولان برای حوادث رانندگی در این مسیر چاره اندیشی کنند.
 
رئیس پلیس راه سبزوار انحراف به چپ را مهم ترین علت وقوع حوادث رانندگی در محور سبزوار – بردسکن اعلام کرد و افزود: حوادث رانندگی در محور سبزوار – بردسکن با حضور پلیس راه و جریمه مهار نمی شود.
 
فتحی تاکید کرد: برای افزایش ایمنی این محور در دراز مدت باید باند مسیر رفت و برگشت خودروهای سواری سبک و سنگین ایجاد شود.
 
وی تصریح کرد: برای ایمنی کوتاه مدت نیز باید محور تعریض و پیچ های غیر استاندارد محور اصلاح شود و حفاظ و ایمنی پل ها در دستور کار قرار گیرد.
 
 2 حادثه خونین با 7 قربانی در محور سبزوار - بردسکن
 
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سبزوار نیز در خصوص وقوع حوادث رانندگی در محور سبزوار – بردسکن طی ایام نوروز، گفت: برای خدمات رسانی به تصادفات این محور پایگاه اورژانس سبزوار در محل های کمربندی سبزوار، البلاغ، ششتمد و کاشفی فعال شد و در مجموع سه پایگاه اصلی و یک پایگاه آزمایشی (پایلوت) در این مسیر وجود داشته است.
 
مسلم فائق نیا افزود: در پایگاه کمربندی سبزوار 97 فقره ماموریت تصادف و 76 فقره اعزام به بیمارستان انجام شده و این پایگاه حوادث رانندگی جاده زعفرانیه و ریوند را نیز پوشش می دهد.
 
وی بیان کرد: از پایگاه اورژانس البلاغ نیز 9 فقره حادثه رانندگی گزارش شد که پنج فقره به بیمارستان منتقل شدند. وی ادامه داد: همچنین هشت فقره حادثه رانندگی در مسیر محور سبزوار – بردسکن به پایگاه شهر ششتمد اطلاع داده شد که مصدومان هفت فقره حادثه رانندگی به بیمارستان انتقال یافتند.
 
فائق نیا تصریح کرد: نیروهای اورژانس سبزوار در پایگاه کاشفی به 15 فقره حادثه رانندگی اعزام شدند. وی با اشاره به حوادث خونین و ناگوار در این محور طی ایام نوروز امسال، گفت: در روز دوم فروردین ماه امسال در مسیر محور سبزوار - بردسکن تصادف خونین رخ داد و در این حادثه چهار نفر جان خود را از دست دادند.
 
وی افزود: در روز چهار دهم فروردین ماه نیز در حادثه ای سه نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. فائق نیا بیان کرد: در آمار طرح نوروزی از 25 اسفندماه سال گذشته تا 17 فروردین ماه تصادفات رانندگی در مسیر محور سبزوار – بردسکن هفت نفر جان خود را از دست دادند.
 
درس هایی که ازحوادث نوروز امسال دراین محور باید گرفت
 
حوادث خونین و دردناک نوروز امسال در محور سبزوار – بردسکن بیانگر این است که مسئولان استانی و شهرستان سبزوار باید نگاه ویژه ای به این محور داشته باشند و با جذب اعتبارات استانی و ملی زمینه های دو بانده شدن محور فراهم شود.
 
کد: 4553
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما