مدیر عامل شرکت:

توسعه صادارت سیمان سبزوار مستلزم کاهش هزینه های حمل و نقل است/توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مدیر عامل سیمان سبزوار گفت: توسعه صادارت مستلزم کاهش هزینه های حمل و نقل است یکی از دلایلی که سبب شده تا سیمان سبزوار به سودآوری نرسد موقعیت جغرافیایی این کارخانه است که تاکنون برنامه ای برای آن  اندیشیده نشده است.
 
 علیرضا امیر فراهانی بعد از چهار ماه از پذیرفتن مسئولیت شرکت سیمان سبزوار در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سودآوری شرکت در گرو توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در منطقه است اظهار کرد: توسعه ریلی تاثیر ویژه ای در سودآوری و کاهش هزینه های این واحد صنعتی دارد و شرکت برای صادارت پیگیر انعقاد تفاهم نامه ای با راه آهن شمال شرق کشور است تا علاوه بر دسترسی  آسان و استفاده واگن، از تخفیفات قانونی که در حمایت از تولید کننده است بهره مند شود.
 
وی افزود: همچنین برای توسعه صادارت  پیگیر برقراری ارتباطاتی با تجار به نام ترکمنستان، افغانستان و ازبکستان به عنوان بازارهای هدف هستیم که اگر موانع و تعرفه صادرات برداشته شود همه تولیدکنندگان سیمان می توانند با سود بهترمحصول خود را بفروشند.
 
فراهانی  در پاسخ به سوال خبرنگار اسرارنامه مبنی بر گلایه مندی سهامداران از عدم پرداخت سود، گفت: تا زمانی که شرکت سود ده نباشد نمی تواند سودی به سهامدار پرداخت کند، متاسفانه بیش از نیمی از سرمایه شرکت زیان انباشته است حتی اگر در سال مالی شرکت به 50 میلیارد تومان سود هم برسد  به لحاظ عملیاتی باز هم قابلیت پرداخت سود را ندارد، چون زیان انباشته از سنوات قبل زیاد است.
 
مدیر عامل سیمان سبزوار به ظرفیت مهم این طرح صنعتی در سبزوار اشاره کرد و ادامه داد: راه اندازی چنین طرح صنعتی عظیمی در این منطقه آن هم بدون پشتوانه دولتی که فقط با سرمایه  مردم  در مدت زمان چهار سال، کار بی نظیری در سبزوار بود در حالیکه کارخانه های هم ردیف با سبزوار هنوز بعد از یک دهه نتوانسته اند به بهره برداری برسند اما بعد از بهره برداری شرکت روند عادی خود را طی نکرده چرا که با گذشت یک دهه از فعالیت خود هنوز نتوانسته سود 40 هزار نفر سهامدار خود را پرداخت کند.
 
وی افزود: تلاش بر این است تا شرکت  با وضعیت موجود و با تعداد 355 نفر نیرو ادامه کار داشته باشد و با برنامه ریزی منطقی که بین تولید و فروش برقرار می شود سود سهامداران پرداخت شود.
 
فراهانی افزود: متاسفانه یکی از عوامل عدم پرداخت سود سهامداران ظرفیت مازاد نیرو در این شرکت است. کارخانه  نه تنها نسبت به استانداردهای اشتغال بلکه نسبت به میانگین صنعت سیمان در ایران از نظر پرسنلی مازداد نیرو دارد که به اسم اشتغال یا روابط و ضوابط وارد این چرخه شده اند و پرداخت حقوق این تعداد نیرو سبب شده تا شرکت نتواند سود سهامداران را پرداخت کند.
 
مدیر عامل سیمان سبزوار گفت: شرکت قصد تعدیل نیرو ندارد بلکه قرار است با احیاء شرکت های زیر مجموعه خود از جمله بتن آماده،  پاکت زنی، پکینگ و .. از نیروهای مازاد در این مجموعه ها استفاده کند تا هم شرکت به افزایش تولید برسد و هم  در بحث نیرو به استاندارد نزدیک شود.
 
 وی اضافه کرد: ساخت و راه اندازی یک کارخانه در برهه کنونی مستلزم صرف هزینه  100 میلیون یورو است با 150 میلیارد تومان در بورس می توان مجموع این کارخانه را خریداری کرد، قانون قیمت گذاری بورس اعلام می کند که شرکت باید به سود دهی برسد تا قیمت آن افزایش پیدا کند. شرکت سیمان سبزوار 10 برابر قیمت واقعی خود ارزش دارد، اما باید به سودهی برسد که در ده سال گذشته متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.
 
فراهانی گفت: زمانی که مسئولیت این شرکت را عهده دار شدم سرمایه کارخانه 60 میلیارد تومان و  ضرر انباشته آن 34 میلیارد تومان بود که در عملکرد شش ماهه مبلغ 6 میلیارد به ضرر آن اضافه شده و در مجموع زیان انباشته به 40 میلیارد تومان رسید که در تلاش هستیم تا این ضرر در شش ماه پیش رو جبران شود.
 
وی افزود: با توجه به مشکلاتی که پیش روی شرکت بود شرایط فروش محصول باید متفاوت از گذشته می شد که در یک مقطع دو ماهه با فشارها و اعمال سیاست جدید روند فروش را متوقف کردیم بطوریکه در دی و بهمن ماه  کاهش فروش مدیریتی داشتیم  در حال حاضر روند فروش  شرکت اصلاح شده با سیاست های اعمال شده بویژه اجرای آیین نامه فروش علاوه بر تغییر نرخ های فروش، میزان تولید را نیز افزایش یافته است.
 
فراهانی میزان فروش شرکت سیمان در شش ماه دوم سال گذشته را مبلغ 23 میلیارد و 250 میلیون تومان بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه فروش صادارتی  درگیر قوانین و مقررات یومیه مملکت است.  شرکت سیمان سبزوار صادارتی که دلار دریافت کرده باشد تاکنون نداشته است. سیمان صادارت می شد اما به دلیل محدودیتی که در ایران حاکم است و تاجران خارجی هم به این محدودیت ها اشراف دارند محصول درب کارخانه به صورت ریالی به فروش می رسد و بنابراین، فروش داخلی محسوب می شد چون اگر فروش، صادارتی اعلام می شد باید تعهد ارزی به دولت پرداخت می شد با اینکه هیچ سودی عاید شرکت نشده بود.
 
وی گفت: متاسفانه تعرفه روی برخی کالاهای صادراتی بویژه سیمان اعمال می شود دولت افغانستان روزی 10 دلار از ما  تعرفه می گیرد. سیمان در مرز ایران به دلار 10 هزار تومان به فروش نمی رسد  در حالیکه  دولت افغانسان به راحتی این تعرفه را از ما می گیرد، روزانه 2 میلیون تن سیمان به مبلغ 34 میلیون دلار وارد افغانستان می شود که این پول باید در خود استان خراسان هزینه شود.
 
مدیر عامل سیمان سبزوار در بخش دیگری از این جلسه و در پاسخ به سوال خبرنگار اسرارنامه مبنی بر اینکه، آیا سیمان سبزوار به مباحث  فرهنگی و ورزشی نیز ورود پیدا کرده یا خیر؟ اظهار کرد: بنا به مشکلات  مالی که شرکت با آن مواجه هست فعلا قولی برای حمایت مالی از بخش ورزش ندارد اما در مباحث عام المنفعه از جمله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بودجه ای در مجمع تصویب شد و دیگر اینکه استاندار خراسان رضوی صحبت هایی را در راستای اجرای مثلث اقتصادی بیان کردند که شرکت سیمان به عنوان معین اقتصادی منطقه روداب پیشقدم شد تا حمایت هایی را در بحث اشتغالزایی و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در منطقه داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بهبود وضعیت راه های ارتباطی منطقه روداب و اتصال آن به جاده اصلی تهران،   اجرای شبکه ریلی در قالب مثلث اقتصادی ، ساخت مجموعه ورزشی، تجهیز واحد آموزشی برای اشتغالزایی جوانان روداب و .. از جمله اقداماتی است که در ظاهر ممکن است  به صورت ریالی هزینه چشمگیری نباشد اما در حقیقت تاثیر میلیاردی در توسعه و بافت منطقه به مرور زمان خواهد گذاشت.
یکی از اقداماتی که شرکت سیمان باید  انجام دهد منسجم کردن «طب صنعتی» پرسنل سیمان است. 
 
شرکت برای استفاده از خدمات درمانی طی انعقاد قرارداد از نیروی پزشک مرکز بهداشت استفاده می کرد. در طب صنعتی، مهم ترین بخش پیگیری است که متاسفانه پزشک بعد از اتمام قرارداد یا پیگیر بحث درمان بیماران خود نبود و یا تخصص لازم را نداشت.
 
فراهانی افزود: با توجه به مثلت اقتصادی که برای منطقه روداب طراحی شد دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اگر این هماهنگی را داشته باشد شرکت سیمان یکسری امکانات از جمله آزمایشگاه  و دیگر خدمات لازم را در اختیار شبکه بهداشت و درمان روداب قرار می دهد، اولویت با پزشک خانواده است که یک دوره طب کار را داشته باشد. برای استخدام این پزشک به نوعی علاوه بر اینکه نیروهای شرکت سیمان از پزشک خدمات درمانی می گیرند مردم منطقه روداب نیز از این خدمات دهی  بهداشتی و درمانی استفاده خواهند کرد.
 
وی در بخش دیگر صحبت هایش در مورد دریافت تسهیلات از بانک صنعت و معدن نیز گفت: شرکت برای توسعه، افزایش سرمایه در گردش  و تامین مواد اولیه نیاز به نقدینگی دارد که بخشی از آن به واسطه دریافت وام از بانک های عامل امکانپذیر است. سال گذشته برخی از صنایع سبزوار از جمله کابل خودرو، جمکو، آهک هیدارت و داروسازی طاها و شرکت سیمان  برای سرمایه در گردش درخواست وام داشتند که از این صنایع فقط کابل خودرو و داروسازی طاها موفق به دریافت این وام شدند. اما شرکت  سیمان هنور درگیر در بروکراسی اداری شهرستان است با اینکه دستور پرداخت از استان صادر شده است.
 
فراهانی ادامه داد: در بخش تسهیلات اتفاق مهمی که در مدیریت قبلی شرکت رخ داد بحث تبدیل وام ارزی به ریالی بود. شرکت مبلغ 25 میلیون  یورو وام ارزی در سنوات قبل اخذ کرده این مبلغ با جرایم به 30 میلیون یورو  افزایش رسیده بود. شرکت با استفاده از  ماده 20 قانون رفع موانع تولید، هیأت مدیره را توجیه کرد که این وام باید پرداخت شود. با توجه به ارزیابی صورت گرفته در شهریور ماه سال 97 ، شرکت حدود 28 میلیارد تومان بدون  دریافت یک ریال وام، معوقات قبلی را به صورت یک جا پرداخت کرد.
 
 وی گفت: هر چند پرداخت این مبلغ از نظر سرمایه در گردش و نقدینگی به شرکت فشار زیادی وارد کرد اما اگر این اتفاق رخ نمی داد باید شرکت در صورت های مالی خود میزان بدهی به بانک ها را 90 میلیارد تومان اعلام می کرد که این مبلغ می بایست  تبدیل به یورو می شد که 30 میلیون یورو هر یورو 15 هزار تومان در مجموع به  450 میلیارد می رسید.
 
فراهانی ادامه داد: پرداخت به موقع معوقات اتفاق مثبت و خاصی بود که با همبستگی بین سهامداران و مدیریت قبلی رخ داد در غیر اینصورت شرکت منحل می شد و باید اعلام ورشکستگی می کرد چون از عهده پرداخت اقساط بر نمی آمد.
 
مدیر عامل سیمان سبزوار در پایان میزان بدهی های شرکت را 137 میلیارد  تومان برشمرد و گفت: شرکت تا پایان شهریور ماه مبلغ 38 میلیارد مطالبات  داشته که این رقم در پایان سال گذشته به 28 میلیارد تومان افزایش رسیده است و به نوعی شرکت سیمان در اسفندماه سال 98 ده برابر وصول مطالبات داشته است.
 
فراهانی افزود: عمده برنامه شرکت برای وصول مطالبات  با توجه به شرایط اقتصادی کشور کوتاه کردن دوره وصول است، عرف بازار 8 ماه است که شرکت این دوره را به کمتر از شش ماه خواهد رساند. 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما