درس هایی از پروازهای نوروزی سبزوار – کیش/ رنج های فرودگاه غرب خراسان رضوی؛ امکانات هست، مدیریت نیست

هدهد سبزوار

فرودگاه سبزوار در نوروز ۹۸ برای اولین بار تجربه برقراری پروازهای رفت و برگشت به یک مقصد داخلی جدید را به دست آورد و طی چند پرواز چارتری،  مسیر هوایی مستقیمی از دیار سربداران در غرب خراسان رضوی، به جزیره تفریحی و تجاری کیش در استان هرمزگان واقع در جنوب کشور گشوده شد.

برقراری پرواز مستقیم از سبزوار به کیش با قیمتی پایین که در عین حال به گواه مسافران با هواپیماهایی مناسب و استاندارد انجام شده است، فرصتی مغتنم محسوب می شد که جای تشکر ویژه از بانیان برقراری این پروازها و تخفیف های در نظر گرفته شده را دارد.
 
گفته می شود زحمات مهندس مهری، فرزند شایسته دیار سربداران در برقراری پروازهای کیش و پایین تر محاسبه شدن قیمت سفر بسیار موثر بوده است که جای تقدیر دارد.
 
مسلماً برقراری پروازهای سبزوار – کیش اگرچه در میان حجم انبوهی از انفعال و کم کاری که طی چند سال اخیر بر فضای عملکردی فرودگاه سبزوار حاکم بوده است، خبر امیدوارکننده ای محسوب می شد، اما آنچه می توانست این امید را تکمیل کرده و به نقطه قوتی برای شهرستان و منطقه تبدیل کند، مدیریت صحیحی بر برقراری این پرواز ها بود.
 
این بحث باید از سوی شرکتی که پروازهای سبزوار – کیش را چارتر کرده بود، و هم از سوی مسئولان فرودگاه سبزوار و مسئولان شهرستانی، اعمال می شد. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، نشان دهنده برخی بی تدبیری و بی مدیریتی ها بود. تا حدی که نتوانست رضایت کامل مسافران را به دست آورد.
 
هر چند شاید بتوان بخشی از ضعف های موجود را به کم تجربگی شرکت مسافرتی متولی این سفرها ربط داد، اما نمی توان از بی تدبیری و سهل انگاری های مدیریت فرودگاه و نیز مسئولان شهرستان در حق این اتفاق ویژه روا داشته شده است، چشم پوشی کرد.
 
اصولا وقتی یک ارگان یا آژانس مسافرتی مانند یکی از آژانسهای مسافرتی سبزوار، مسیر پروازی یک شرکت هواپیمایی را به طور کامل چارتر می کند، بدین معناست که تمام بلیط های هواپیمای آن شرکت برای تاریخ مقرر خریداری شده است و در نتیجه این بهترین حالت برای شرکت هواپیمایی انجام دهنده پرواز است که حتی اگر هواپیما خالی هم پرواز کند، سود خود را برده است.
 
در چنین شرایطی آژانس های مسافرتی یا ارگان های چارتر کننده حق دارند و باید بتوانند بهترین ساعت پروازها را برای خود انتخاب کنند.
 
چیزی که در عمل در شماری از پروازهای مسیر سبزوار – کیش و بالعکس اتفاق نیفتاد و مثلاً در پرواز نهم فروردین ماه سبزوار – کیش، مسافران بعد از اینکه تا آخرین ساعات از زمان پرواز خود خبر نداشتند، ناچاراً مجبور شدند، حدود ساعت ۱۲ شب و البته با دو سه ساعت تأخیر در اولین ساعات بامداد دهم فروردین عازم سفر تفریحی خود بشوند که معمولا هیچ مسافری آن ساعت را برای سفرهای تفریحی خود انتخاب نمی کند. در واقع انگار آژانس مسافرتی چارترکننده، زمان پِرتی و کم بازدهی پروازهای شرکت هواپیمایی آتا را خریداری کرده بود.
 
گذشته از اینکه آژانس مسافرتی متولی این تورها، در ترانسفر کردن مسافران در داخل جزیره کیش و نیز رزرو اقامتگاه مناسب و در خور شأن نیز بسیار ضعیف عمل کرده بود، هنگام بازگشت یکی از این پروازها در بعد از ظهر روز ۱۳ فروردین نیز، حدود ۱۵۰ مسافری که از کیش به سبزوار آمده بودند، ناگهان پی بردند که هیچ تاکسی و وسیله نقلیه دیگری در محوطه فرودگاه برای رسانیدن آنان به مقاصد خود در داخل شهر وجود ندارد و نه شرکت برگزار کننده تور و نه مدیریت فرودگاه سبزوار پیش بینی لازم را برای اطلاع رسانی به ناوگان تاکسی رانی شهرستان نکرده اند.
 
مسافران برای دقایق طولانی معطل شدند تا بالاخره با تماس های مختلفی که برقرار شد، تعدادی از تاکسی داران سبزوار خود را به فرودگاه برسانند و نکته ناراحت کننده تر اینجا بود که همه این تاکسی داران در داخل شهر حضور داشته و اگر فقط از پروازهای آن روز فرودگاه سبزوار اطلاع می داشتند حتما خیلی زودتر از این برای جابه جایی مسافران خود را به فرودگاه می رساندند.
 
حالا اینکه خود فرودگاه سبزوار به لطف ضعف های مدیریتی، از فضای مناسبی برای تکریم مسافران و سپری شدن دقایق انتظار آنان برخوردار نبود.
 
این بحثی فقط مربوط به پروازهای مسیر کیش نیست؛ بلکه این ایراد همیشه در فرودگاه سبزوار به چشم می آید که نه از نظافت کافی برخوردار است، نه فروشگاه آن دایر است تا مسافران یا مستقبلین و بدرقه کنندگانشان با خرید آبجوش برای نوشیدن چای یا تنقلات سرگرم کننده، دقایق و شاید ساعات انتظار خود را سپری کنند.
 
این در حالی است که نیمی از مسافرانی که از پرواز های این فرودگاه استفاده می کنند، از شهرستانهای مجاور نظیر نیشابور، کاشمر، جغتای، بردسکن، جوین، اسفراین و… راهی سبزوار می شوند.بنابراین بسیار ضروری است که فرودگاه از امکانات پذیرایی مناسبی برای این میهمانان عزیز خود برخوردار باشد.
 
تبلیغات بسیار ضعیف و عدم بهره برداری از امکانات تبلیغات محیطی در سطح شهر سبزوار و شهرهای همجوار، از دیگر مشکلات مدیریتی بود که بر سر پروازهای نوروزی سبزوار – کیش سایه انداخت؛ به طوری که بسیاری از مردم سبزوار هنوز هم از این اتفاق ویژه در شهرشان خبر ندارند.
 
در حالی که مدیریت شهری سبزوار یا آژانس برگزار کننده تورها، حداقل می توانستند در سطح چهارراه ها و خیابان های مهم و پر رفت و آمد شهر بنرهای اطلاع رسانی بزرگی را برای این پروازها نصب کنند، که متاسفانه این مهم نیز دریغ شده بود.
 
اگر عده بیشتری از مردم با خبر می شدند، قطعاً در افزایش تعداد مسافران موثر واقع می شد. پر واضح است که تقریباً هیچیک از ایرادات مطرح شده در این مطلب، ربطی به اصل ساختار و پتانسیل های بالای فرودگاه سبزوار ندارد، بلکه از کم تجربگی یا بی مدیریتی و عدم دلسوزی مسئولانی است که در خود فرودگاه، در سطح شهرستان و چه در اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی، فرودگاه سبزوار را انگار از چرخه مدیریتی خود خارج می بینند و نگاه رفع تکلیفی به آن دارند.
 
آنچه مسلم است این است که فرودگاه غرب خراسان رضوی با جمعیتی حدود ۱/۵ تا ۲ میلیون نفر در شهرستان های همجوار خود، نه تنها استعداد برقراری پروازهای دائمی و بیشتر از این را در مسیرهای کیش و تهران دارد، بلکه باید به فکر برقراری مسیرهای پرطرفدار دیگری نظیر عتبات عالیات، حج، قشم، شیراز و اصفهان و برخی مسیرهای داخلی و خارجی دیگر نیز باشد؛ به شرط آنکه تدبیر مدیران شهرستانی و استانی پشت آن باشد.
 
فرودگاه ها پل های ارزشمند برقراری ارتباط از شهرهای محل حضور خود با هر نقطه دور و نزدیک دیگری در جهان هستند.
 
این امتیاز مواصلاتی ویژه برای شهرستان های غرب خراسان رضوی به راحتی به دست نیامده است، بلکه سالها هزینه های مادی و تلاش و همت مردم دیار سربداران، صرف ایجاد چنین امکانات زیربنایی مهمی در این منطقه شده است.
 
بنابراین انتظار می رود اکنون که دولتمردان جمهوری اسلامی ایران مسئولیت بهره برداری از این فرودگاه مردمی را برعهده دارند، به درستی دلسوز این سرمایه عظیم ملی و حافظ منافع مردم سبزوار و دیگر شهرهای غرب خراسان رضوی باشند.
 
برقراری مسیر هوایی سبزوار – کیش و بالعکس در ایام نوروز ۹۸ اگرچه دستاوردی موقتی بود، اما برای نمایش ظرفیت های توسعه منطقه بسیار حائز اهمیت محسوب می شد و اکنون نیز یقیناً انتظار می رود مسئولان مربوطه با درس گرفتن از ایرادات عملکردی خود در این پروازها، ضمن دلجویی از آن دسته از مسافران گلایه مند و جبران اذیت و خسارات احتمالی وارد آمده به آنان، زمینه استمرار این پروازها را البته با کیفیتی در خور شأن مردم فهیم شهرستان های سبزوار، نیشابور، کاشمر، بردسکن، جوین، جغتای، خلیل آباد، داورزن، فیروزه ، خوشاب و… فراهم آورند.
 
وقتی که در استان سمنان، همسایه غربی ما، فرودگاه شاهرود، شهری که اتفاقاً جمعیت بسیار کمتری از غرب خراسان رضوی دارد، توانسته است الگوی کم اشکال و مستمری از برقراری پرواز در مسیر هوایی کیش را به اجرا بگذارد، در فرودگاه سبزوار نیز به شرط داشتن مدیریت صحیح، چنین چیزی امکان پذیر و البته ضروری است.
 
منبع: عصر سبزوار
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما