مسئول امور عشایری سبزوار:

سیلاب 250کیلومتر از راههای مناطق عشایری سبزوار را تخریب کرد.

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
مسئول امور عشایری سبزوار گفت: سیلاب 250کیلومتر از راههای مناطق عشایری سبزوار را تخریب کرد که برای مرمت و اصلاح این راه ها حدود 3 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
 
حمید کیانی در گفتگوی تلفنی با  گزارشگر اسرارنامه تعداد مناطق عشایری واقع در بخش روداب را 6 منطقه اعلام کرد و افزود: بارش باران در منطقه عشایری سبب ریزش 60 خانه مسکونی شده که در محله عشایری گراب صد در صد خانه ها غیر قابل سکونت است.
 
 وی اظهار کرد: آن تعداد از عشایری که خانه هایشان غیر قابل سکونت است فعلا در مساجد و حسینه ها زندگی می کنند و به لحاظ اینکه عشایر از توان مالی محدود برخوردارند که بایستی دولت خسارت های وارده به عشایر را تامین اعتبار کند، بازسازی هر خانه ای حدود 50 میلیون تومان هزینه در بر دارد و در مجموع بازسازی خانه های عشایری اعتباری  30 میلیارد ریالی را نیاز دارد.
 
کیانی ادامه داد: همچنین شدت باران و سیلاب ناشی از بارندگی سبب تلف شدن 60 راس گوسفند در مناطق عشایری شده است که بخشی از دام ها در زیر آوار مانده و بخشی را نیز سیلاب با خود برده است. از این محل نیز یک میلیارد ریال خسارت به عشایران تحمیل شده است.
 
مسئول امور عشایری سبزوار همچنین به تخریب 60 بند خاکی در مناطق عشایری اشاره کرد و گفت: عشایر منطقه  با آب ذخیره شده در پشت این بندها اقدام به کشت محصولات دیم از جمله گندم، جو، خربزه می کردند که سیلاب با از بین بردن این بندهای خاکی 2 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی عشایر وارد کرده است.
 
کیانی گفت: خسارات وارد شده به عشایر برآورد هزینه شده و در مدیریت بحران شهرستان اعلام شده است تا دولت اعتباری را برای جبران خسارات وارده به عشایر  در نظر گیرد.
 
گفتنی است در 6 منطقه عشایری و 3 محله عشایری تعداد 450 عشایر زندگی می کنند معیشت اصلی مردم عشایر دامداری است که در حال حاضر 30 هزار  دام سبک و سنگین در منطقه وجود دارد که از این تعداد 2500 نفر شتر را شامل می شود.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما