بارندگی های امسال سبزوار رکورد 30 سال گذشته را شکست / بردسکن و جغتای با بیش از 300 میلیمتر بارندگی چشم به راه بهار و تابستانی سیراب و پر نشاط

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
رئیس اداره هواشناسی سبزوار از رکوردشکنی بارندگی های امسال این شهرستان در طول 30 سال گذشته خبر داد.
 
محمد عطار سیاح در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه اظهار داشت: در سال زراعی جاری از ابتدای مهر 97 تا به این لحظه سبزوار 277 میلیمتر بارندگی داشته است که این رقم از بارندگی های 30 سال گذشته این شهرستان بیشتر بوده است.
 
وی افزود: قبل از سال زراعی جاری، بیشترین آمار بارندگی سالانه سبزوار در سی سال گذشته، متعلق به سال 1376 بوده است که سبزوار در آن سال طی همین بازه زمانی مشابه 256 میلیمتر بارندگی را تجربه کرده بود.
 
عطار سیاح همچنین گفت: کمترین میزان بارندگی نیز در 30 سال گذشته سبزوار مربوط به سال 92 با کمی بیش از 49 میلیمتر در همین مدت مشابه بوده است.
 
رئیس اداره هواشناسی سبزوار در ادامه بیان کرد: شهرستان جوین نیز در سال زراعی جاری تا کنون 235 میلیمتر بارندگی داشته است در حالیکه میانگین دوره آماری 14 ساله این شهرستان 143 میلیمتر بوده و بنابراین بارندگی های امسال جوین نیز نسبت به دوره بلند مدت آماری 64 درصد رشد را نشان می دهد.
 
وی همچنین گفت: بارندگی شهرستان خوشاب نیز از ابتدای مهر 97 تا 27 فروردین 98 به میزان 252 میلیمتر و بارندگی شهرستان داورزن نیز در سال زراعی جاری تا کنون 191 میلیمتر بوده است. اما به دلیل اینکه ایستگاه های هواشناسی شهرستان خوشاب و داورزن طی دو سه سال اخیر راه اندازی شده است، از میانگین بلندمدت بارش های این شهرستان ها اطلاعی در دست نیست.
 
وی با رد کردن ادعاهای مبنی بر پایان دوره خشکسالی و آغاز ترسالی در خراسان گفت: دلیل این افزایش بارندگی ها در سال زراعی جاری تغییر اقلیم است و پس از این نیز ممکن است شاهد چنین بارندگی ها و وضعیت آب و هوایی که غیر عادی است، باشیم. 
 
گفتنی است بر مبنای اطلاعات مندرج در پورتال هواشناسی خراسان رضوی شهرستان های بردسکن و جغتای نیز در غرب خراسان رضوی با ثبت بیش از 300 میلیمتر بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری، اگرچه این بارش ها متاسفانه خسارت هایی نیز در مناطق روستایی به همراه داشته است، اما به دلیل سیراب شدن زمین های گرفتار خشکسالی چند ساله، در انتظار بهار و تابستان پر نشاطی هستند که حداقل در یک دهه اخیر برایشان بی سابقه بوده است.
 
پورتال هواشناسی خراسان رضوی از ابتدای مهر 97 تا کنون رقم 334 میلیمتر باران را برای شهرستان بردسکن در غربی ترین مرز این استان و در مجاورت کویر مرکزی ایران ثبت کرده است، در حالی که این رقم در دوره بلندمدت آماری برای شهرستان بردسکن تنها 111 میلیمتر بوده است و بدین ترتیب این شهرستان گرم و خشک شمال شرق کشور، در سال زراعی جاری تا به این لحظه با افزایش سه برابری بارندگی ها مواجه بوده است.
 
همچنین برای جغتای نیز از ابتدای مهر 97 تا 27 فروردین 98 بارش 307 میلیمتری به ثبت رسیده است که در دوره بلندمدت آماری این رقم برای جغتای تنها 145میلیمتر بوده است و بدین ترتیب شهرستان جغتای شاهد رشد دو برابری بارندگی های خود بوده است.
 
در کل استان خراسان رضوی در سال زراعی جاری تا کنون 6 شهر ریوش، قوچان، کلات، بردسکن، جغتای و نیشابور بارش های بالای 300 میلیمتر داشته اند که در این بین شهرهای ریوش مرکز بخش کوهسرخ کاشمر با 370 میلیمتر، قوچان با 366 میلیمتر و کلات با 340 میلیمتر بیشترین بارندگی ها را داشته اند و تربت جام با 199 میلیمتر، رشتخوار با 203 میلیمتر و گناباد با 208 میلیمتر کمترین میزان بارندگی را داشته اند.
 
میانگین بارندگی های استان خراسان رضوی در سال زراعی جاری تا به این لحظه 272 میلیمتر گزارش شده، در حالی که میانگین بلند مدت آماری این استان در بازه زمانی مشابه 155میلیمتر بوده است.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما