چگونه سبزواری ها سین ناخوانده نوروز را مدیریت کردند؟

 
محسن تدینی ثانی/ مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
سالانه میلیون ها متر مکعب آب به صورت سیلاب با برجای گذاشتن خسارات فراوان از دسترس خارج می شوند.
 
آبی که می توانست مایه ی حیات باشد، ویرانی و نابودی مزارع، راهها، قنوات، روستا ها و مرگ و میر انسانها را در پی داشته است.
 
اما می توان با آبخوانداری (گسترش سیلاب در آبخوانها) باعث بهبود کیفیت مسائل زیست محیطی و افزایش درآمد ساکنان مناطق کم آب شد که در نتیجه باعث توسعه پایداری کشاورزی برای ساکنان منطقه و عدم مهاجرت به شهر و مانع از توسعه حاشیه نشینی در سبزوار خواهد شد.
 
استفاده از سیلاب و آبیاری سیلابی به ۳۴۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد.
 
اما در سبزوار بزرگ قدیمی ترین بندسار مربوط به روستای دارین از بخش روداب، روستای باشتین داورزن، یحیی آباد از بخش ششتمد، رباط جز و مشکان خوشاب، علی آباد شور و ثقیه از بخش حومه می شود.
 
از این رو عملیات پخش سیلاب بر آبخوان دشت سبزوار در سال ۱۳۷۶ بر روی رودخانه های بفره و کلاته سادات انجام شد تا علاوه بر مدیریت سیلاب های مخرب دشت سبزوار تغذیه و آب شرب ۲۲۰۰۰۰ نفر تامین شود.
 
در همان سال های ابتدایی اجرای طرح ارزش اقتصادی آب استحصالی بیش از ۵ میلیارد تومان تخمین زده می شد، این در حالی بود که کل هزینه اجرای طرح کمتر از ۰/۵ میلیارد تومان شده بود.
 
بازگشت سرمایه و آینده نگری سبزواری ها در حالی بود که اگر این مهم اتفاق نمی افتاد شاید خسارات تحمیلی سیل به مناطق اطراف این شهر که حدود ۲/۵ میلیارد تومان در آن سالها بود شامل حال این شهر نیز می شد.
 
اما چاره اندیشی سبزواری ها در نوروز ۹۸ بیشتر به چشم آمد، چرا که تدبیر سال های قبل نبود شاید این شهر نیز با بحران جدی مواجه می شد.
 
هر چند که اگر :
 
۱_ سرگردانی آب های روان حاصل از بارش باران که منجر به آبگرفتگی در سطح شهر می شود.
 
۲_ وضعیت قنوات سبزوار
 
۳_ کال های درون شهری سبزوار
 
۴_ کال شور سبزوار 
 
به مانند مسئله مهم آبخوانداری جدی گرفته شود با آمدن سین_ناخوانده نوروز ۹۸ دیگر غافلگیر نمی شویم، بلکه پروردگار را شکر می کنیم که بارش رحمتش شامل حال ما شده است.
 
کد:6430
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما