آرمان گرایی واقع بینانه در سبزوار

محسن تدینی ثانی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

این روزها در شرایطی در چله دوم انقلاب قرار داریم که آزادی کنونی ایران اسلامی، خون آورد صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است.

اگرچه برخی سعی کردند قطار انقلاب را از مسیرش منحرف کنند، اما اکنون ایران اسلامی وارد دوران جدیدی به نام تمدن سازی شده است. اگرچه شتاب رشد علمی کشور ۱۱ برابر متوسط جهانی است اما این مقدار برای عقب ماندگی هاکافی نیست.

آرمان گرایی واقع بینانه جمهوری اسلامی چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد. دشمنان نظام بر این مهم تاکید می کنند و باور دارند اما برخی در داخل بر طبل وابستگی می کوبند. نشدن و نمی شود را سر لوحه ی کارشان قرار می دهند در حالی که با امید صادق و تکیه بر واقعیتهای عینی می توان در مسیر تمدن نوین اسلامی گام برداشت.

آنچنان که در هفت قرن پیش مردمان خطه دیارسربداران در زمانی که عباسیان و اسماعیلیان شرایط بسیار سختی برای شیعیان در ایران ایجاد کرده بودند؛ سنگ بنای نخستین حکومت اثنا عشری را در ایران نهادند تا مقدمات تمدن نوین اسلامی را فراهم نمایند.

حکومت سربداران پنجاه سال بیشتر دوام نیاورد و مهم ترین دلیل نابودی این سلسله اپیدمی خودزنی شکل گرفته میان حاکمان بود. اگر موتور پیشران حکومت سربداران متوقف شد باید درنگ کرد و اندیشید، چرایی آن را کشف کرد و برای آیندگان بازخوانی کرد.

از سربداران سخن گفتیم و اما سبزوار!

نامی که بزرگی اش را وام دار سربداران است و تنها یک شهرستان در خراسان بزرگ است. سرزمینی که سرشار از کانی های فلزی و غیرفلزی از جمله مس(وجود ۱۱ معدن مس در سبزوار بزرگ)، کرومیت (باعث برند سبزوار در کشور شده است) منگنز، کروم، کائولین، بوکسیت، منیزیم، منیزیت، سنگ لاشه آهگی، مرمر، مرمریت، گرانیت، گچ سفید، گچ خاکی، تراورتن و در مجموع شامل ۷۰ معدن فعال است که بعد از سنگان خواف که به عسلویه خراسان معروف است، دومین ذخایر معدنی را در استان خراسان رضوی دارا است.

دانشگاه حکیم سبزواری، دیگر ظرفیت سبزوار است که به عنوان دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق کشور می تواند باعث پویایی اقتصاد دانش بنیان در منطقه شود. قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب، جاده ابریشم، عبور سالیانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر از دیگر پتانسیل های سبزوار است که مغفول مانده و حداکثر بهروری از آن انجام نشده است. راه آهن، فرودگاه، خط ۴۸ اینچ گاز،بخش خصوصی و معتمدین دلسوز، نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی و از همه مهم تر نیروی مستعد و کارآمد که با هیچ اندوخته مادی قابل مقایسه نیست، می توانند موتور پیشران سبزوار را به جلو ببرند و به آرمان گرایی واقع بینانه آنگونه که شایسته ی نام بزرگ این منطقه است برسیم.

در این مسیر باید دلهای مسئولان به طور دائم برای رفع محرومیت ها بتپد و از شکاف های عمیق طبقاتی به شدت بیمناک باشند.

کد:6430

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما