نامه سرگشاده به استاندار جدید خراسان رضوی؛ بیداد تمرکزگرایی در مشهد

امید برومندی :
 
سخنی با استاندار جدید خراسان رضوی؛
تمرکزگرایی مدیران استانی بر مشهد منشأ بی عدالتی های گسترده و توسعه نامتوازن در خراسان رضوی است
 
جناب آقای رزم حسینی استاندار محترم خراسان رضوی؛
ضمن اهدای سلام و  عرض تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در نخستین هفته های آغاز کار جنابعالی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان خراسان رضوی، به عنوان یک خبرنگار سبزواری لازم می دانم نکاتی را با شما در میان بگذارم که شاید آینه ای از توقعات و انتظارات مردم شریف و متدین شهرستان های غرب خراسان از جنابعالی باشد.
 
همانطور که همه می دانیم اگرچه وقوع انقلاب اسلامی منشأ برکات فراوانی در سرتاسر کشورعزیزمان شده است، که باید قدردان همه آن ها باشیم، اما در عین حال امروز شاهد مشکلات متعددی نیز هستیم که عمدتا ریشه در مدیریت ناصحیحی دارد که توسط برخی مسئولان کم آگاه یا کم تخصص و کم تعهد اعمال شده است و نتیجه آن بروز وضعیتی شده است که در برخی زمینه ها نه تنها در راستای آرمان های بلند امام راحل و شهدای عزیز انقلاب و دفاع مقدس نیست، بلکه حتی نقطه مقابل آن است و بنابراین در جهت حفظ و صیانت از آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی برطرف کردن این اشکالات ضروری است.
 
یکی از مهمترین مشکلاتی که در همه کشور خصوصا در استان خراسان رضوی همواره با آن مواجه بوده ایم و باعث رنجش مردم این استان و عقب ماندن  بسیاری از مناطق پر استعداد از مسیر واقعی توسعه خود شده است، بحث تمرکزگرایی است که شاید استان خراسان رضوی عمده ترین نماد این معضل در سرتاسر کشور باشد. 
 
استانی پهناور با بیش از 6 میلیون نفر جمعیت و 28 شهرستان که از ظرفیت های متعددی در زمینه های فرهنگی، تاریخی، گردشگری، اقتصادی، کشاورزی، علمی، اجتماعی و ... برخوردار است،  اما تقریبا همه توجهات و بخش اعظم اعتبارات ملی و دولتی صرف کلانشهر مشهد و برخی نواحی و شهرستان های اطراف آن می شود و تقریبا بقیه مناطق استان چه از لحاظ دریافت بودجه و چه از لحاظ دریافت توجهات و پیگیری های مدیریتی تقریبا به حال خود رها شده اند و سهم ناچیزی دریافت می کنند.
 
هر چند شاید برای استانی با این وسعت و جمعیت و این تعداد شهرستان بهترین راه مدیریت صحیح و متوازن، تشکیل استان های جدید در نقاط مستعد دورتر از مشهد باشد و این از آرزوها و نیازهای دیرینه مردم برخی مناطق غربی و جنوبی و مرکزی استان است، اما اینک که بحث تشکیل استان های جدید به دلایل مختلف در دستور کار دولت محترم نیست، توزیع عادلانه امکانات و توجهات در همه مناطق استان حداقل انتظاری است که مردم فهمیم، متدین و انقلابی این استان دارند.
 
البته جایگاه ویژه مشهدمقدس به عنوان یکی از بزرگترین کلانشهرهای مذهبی جهان اسلام بر کسی پوشیده نیست و مسلماً به یُمن وجود بارگاه ملکوتی ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در این شهر، می طلبد که توجهات ویژه ای نسبت به مشهد وجود داشته باشد. اما مسئله مهم اینجاست که نباید نیازهای ضروری و استعدادهای مهم دیگر شهرهای این استان را نیز زیر سایه عظمت مشهد نادیده گرفت. شهرها و مناطق با عظمتی نظیر سبزوار پایتخت سربداران نخستین حکومت شیعه  12 امامی ایران و شهر دیرینه های پایدار، نیشابور شهر قلمدان های مرصع و سلسله الذهب رضوی، تربت حیدریه قطب مهم تولید زعفران ایران و شهرهای دیگری نظیر گناباد، کاشمر و ... همه نام های با عظمتی هستند که در تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، طبیعت، علم و هنر خراسان و ایران از جایگاه والایی برخوردارند. 
اما آیا به راستی حق همه این مناطق ادا شده است؟
 
وجود آمار بالای بیکاری و بسیاری از معضلات اجتماعی ناشی از آن و مهاجرت جوانان تحصیلکرده از این شهرها به کلانشهرهایی نظیر مشهد و تهران به خوبی بیانگر این است که در همه این سالها مدیریت تمرکزگرایانه ای در خراسان رضوی حاکم بوده که امکانات، ظرفیت ها و نیازمندی های موجود در دیگر نواحی استان را تقریبا به طور کامل نادیده گرفته و تمام همت خود را تنها برای رونق کلانشهر مشهد صرف کرده است.
 
هر چه قدر که از وضعیت تمرکزگرایی آزاردهنده در خراسان رضوی بگوییم کم است. به طوری که اگر یک تحلیلگر خبره از مرزهای ورودی غرب یا جنوب یا جنوب غرب این استان وارد شود و به سمت مرکز استان در شمال شرق خراسان رضوی پیش برود متوجه می شود که همه امکانات توسعه ای نظیر صنایع مادر، امکانات حمل و نقل هوایی، ریلی، آزادراهی و بزرگراهی، مراکز مهم دانشگاهی و فرهنگی، صدا و سیما، ورزشگاه ها، نمایشگاه ها و ... در مشهد و برخی نواحی اطراف آن متمرکز شده اند.
 
در این بین اگر پیشرفتی نیز در دیگر شهرهای این استان پهناور به دست آمده حاصل خون دل خوردن ها و تلاش ها و پیگیری های مستمر برخی دلسوزان محلی بوده است که در مقابل همه سنگ اندازی هایی که بعضا از ناحیه خود مدیران مشهدی اعمال می شده است، تاب آورده اند و بالاخره توانسته اند با سماجت های خود پروژه ای را برای  عمران و آبادانی شهر و دیارشان بگیرند. 
 
نمونه های چنین پروژه هایی حتما در سرتاسر استان زیاد است، اما بنده به واسطه تسلط و آگاهی ام از مسائل غرب خراسان رضوی می توانم به پروژه عظیم فرودگاه سبزوار، ایجاد دانشگاه های حکیم سبزواری، علوم پزشکی، فناوریهای نوین، علوم قرآنی، تشکیل تیم های قدرتمند و افتخار آفرین ورزشی نظیر هندبال، تشکیل موسسات موفق مالی نظیر موسسه قرض الحسنه جاویدان که نمونه ای کامل از بانکداری اسلامی را به نمایش گذاشته است و پروژه های در دست احداثی نظیر راه آهن و منطقه ویژه اقتصادی را اشاره کنم که اکثرا با توان و همت مردمی پیگیری و ایجاد شده و بعضا در مرحله بهره برداری به دولت واگذار شده است که متاسفانه در اثر کم کاری و کم توجهی مدیران مشهدی و نگاه تمرکزگرایانه آنان، در روند پیشرفت این پروژه ها نظیر راه آهن و منطقه ویژه اقتصادی بسیار وقفه ایجاد شده است و حتی در مرحله بهره برداری نیز پس از صرف میلیاردها تومان هزینه مردمی یا دولتی، بسیاری از این پروژه ها مانند فرودگاه سبزوار تقریبا به حال خود رها شده و حتی با کمترین میزان بهره برداری به حالت تعطیلی در آمده اند.
 
فقط کافی است به یک نکته اشاره کنیم که پروژه راه آهن سبزوار به طول 48 کیلومتر به عنوان کوتاه ترین پروژه ریلی کشور محسوب می شود، اما همین پروژه کوتاه از سال 90 در این شهر آغاز شده و تا کنون چند مرتبه بازدید و وعده های مساعدت وزرا و مقامات عالی رتبه کشوری و استانی را به خود دیده است، حتی رئیس جمهور روحانی در سفر اردیبهشت 97 خود به سبزوار قول اختصاص بودجه ای مخصوص این پروژه را داد، اما هنوز کار این پروژه مهم زیرساختی در غرب خراسان رضوی از پیش نرفته و میزان پیشرفت آن مشخص نیست و بدتر آنکه استاندار سابق خراسان رضوی وقتی به سبزوار سفر کرد در مقابل سئوال خبرنگاران پیرامون پیشرفت های راه آهن سبزوار هیچ پاسخی نداشت و پاسخ های کلی گویانه ای توسط او و دیگر مسئولان حاضر در آن محفل داده شد. 
 
نمونه واضحی دیگر از تمرکزگرایی را می توان در ساخت و تکمیل زیرساخت های ورزشی در استان مثال زد. سبزوار به عنوان مهد هندبال ایران شناخته می شود که تا به حال قهرمانی های متعددی در دوره های مختلف خود کسب کرده است، اما آیا تا کنونی قدمی برای ارتقاء زیرساخت های ورزش هندبال در این شهرستان برداشته شده است؟ و یا در مقابل ایجاد ورزشگاه های متعدد در مشهد، برای استادیوم فوتبال 15هزارنفری سبزوار که قول و نظر مساعد چند رئیس جمهور و وزیر و استاندار را با خود دارد و حق همه جوانان غرب خراسان رضوی است، چه اقدامی شده است؟ چرا این ورزشگاه هنوز بعد از چندین سال نیمه تمام رها شده و اسکلت آن در خطر فرسایش باد و باران قرار گرفته است؟
 
در نمونه ای دیگر می توان فرودگاه سبزوار را مثال زد که در اصل بعد از فرودگاه مشهد، به عنوان تنها فرودگاه فعال در استان خراسان رضوی، متعلق به مردم همه شهرستان های غرب این استان پهناور است و با همت مردمی بین سال های 1376 تا 82 ساخته شده و پس از افتتاح برای بهره برداری به دولت سپرده شده است. اما این فرودگاه که در سالهای اوج فعالیتش تقریبا پروازهای روزانه به تهران و نیز پروازهای خارجی به عراق و سوریه را تجربه کرده است، اکنون با تنها به سه پرواز در هفته در یک مسیر هوایی به حالت تعطیلی در آمده است در حالی که در همین سالها در برخی فرودگاه های شهرهای غیرمرکز استان و حتی کوچکتر از سبزوار پیشرفت های خوبی حاصل شده است.
 
از آنجایی که شما پیش از خراسان رضوی، استاندار کرمان بوده اید، فقط با بیان همین مثال فرودگاهی می توانید به خوبی متوجه تفاوت دو استان از نظر تمرکزگرایی بشوید.
 
استان کرمان، کم جمعیت تر و کم شهرستان تر از خراسان رضوی است اما دارای 5 فرودگاه فعال در شهرستان های کرمان، سیرجان، جیرفت، بم و رفسنجان است. فقط فرودگاه سیرجان به عنوان دومین فرودگاه استان کرمان که مقامی مشابه فرودگاه سبزوار دارد، در سال 96 عملکردی تقریبا دو برابری را در انجام پروازها داشته است و بقیه فرودگاه های استان کرمان هم فعالیت خوبی داشته اند. اما جز سبزوار بقیه شهرهای خراسان رضوی کلا فاقد فرودگاه فعال هستند.
 
همه آنچه گفته شد، تنها بخش هایی از عملکرد به شدت تمرکزگرایانه مدیران خراسان رضوی در طول چند دهه اخیر بود که تشریح و توضیح موارد بیشتر در این مجال نمی گنجد اما عملا منجر به ایجاد کلانشهری پر آسیب و پر مشکل نظیر مشهد با انباشت همه امکانات و معضلات و در نقطه مقابل شهرهای کوچکتر و روستاهایی که دائما به خاطر کمبود امکانات، با مشکل مهاجرت جوانان و روند کند توسعه و یا حتی توقف و درجا زدن مواجهند.
 
 لذا اینجانب به عنوان یکی از خبرنگاران دیار سربداران  خطه ادب خیز و شهر فرهنگ پرور سبزوار مهمترین قطب دانشگاهی و اقتصادی غرب خراسان رضوی از شما درخواست دارم در مدت حضور خود در این سمت، با بهره گیری از سیره ائمه معصومین به ویژه علی ابن موسی الرضا (ع) که همواره وجودشان چه در زمان حیات و چه در زمان ممات منبع فیض و منشأ سخاوت و کرامت نسبت به سایرین بوده است، شما نیز در شیوه مدیریتی تان نگاه متوازن و متعادلی به همه نقاط استان را مد نظر قرار داده و طوری عمل کنید که لطف همجواری با بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) در خراسان، فقط محدود به کلانشهر مشهد نشده و شامل حال همه مردم این استان در نقاط دور و نزدیک بشود. 
 
به یاد داشته باشید که از همان روز نخست آغاز به کار، عملکرد شما در این سمت به طور دقیق و نکته سنجانه ای مورد ر صد و توجه اصحاب رسانه دیار سربداران که در کنار مشهد از مهمترین مراکز فعالیت های رسانه ای خراسان رضوی هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت است، قرار گرفته و می گیرد و انشاالله در پایان دوره فعالیتتان، کارنامه ای که مورد رضایت و خشنودی خورشید خراسان امام رضا(ع) و مردم و رسانه های این استان باشد، از خود به یادگار بگذارید.
 
با سپاس و احترام مجدد خدمت حضرتعالی و عرض تبریک پیشاپیش سال جدید، امیدوارم سال 98 برای تمام ملت ایران به ویژه اهالی خراسان رضوی تحت مدیریت عدالت محورانه شما و با عنایات خاصه حضرت ثامن الحجج (ع) سرشار از خیر و برکت و امیدواری باشد.
 
امید برومندی  6/12/97
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما