دکتر علی شریفان : در زمینه تامین و تجهیز آمبولانس ما هنوز وابسته ایم

براتعلی رجبی / مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار گفت: عمر مفید ناوگان آمبولانس در سطح جهان و کشورهای پیشرفته که خودشان تولید کننده هستند هفت سال است، اما در کشور ما این عمر مفید 12 سال در نظر گرفته شده است. در زمینه تجهیز و تامین آمبولانس ما هنوز خود کفا نشده ایم و وابسته به واردات هستیم. مقام محترم وزارت بهداشت که جدیدا تشریف آورده اند رویکردی بر این مبنا داشته اند که ما آمبولانس هایی را خریداری کنیم که متناسب با کشورهای جهان سوم باشد تا اینگونه از وابستگی کمپانی های بنز و تویوتا خارج شویم.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه روز شنبه 18 اسفندماه 1397 دکتر علی شریفان در نشست خبری با اصحاب رسانه دیار سربداران افزود: سال 1396 در سبزوار ما کل آمبولانس های جاده تهران- مشهد را به پیشرفته ترین ناوگان زمینی اورژانس نوسازی کردیم. البته در سبزوار ما آمبولانس های فرسوده هم داریم اما این ماشین های فرسوده را در جاهایی که کمتر ماموریت داریم به کار می بریم. در زمینه تعمیر و حفظ آمبولانس ها توانمندی خوبی داریم و به گونه ای نیست که بگوئیم این ماشین ها از رده خارج شده اند.

وی درباره زمان  رسیدن بر بالین بیمار در سبزوار گفت : ماده 3 آئین نامه سامان دهی پوشش فراگیر فوریت های پزشکی پیش بیمارستان های کشور مصوب هیات وزیران، زمان استاندارد در خصوص رسیدن بر بالین بیمار در کمتر از 80 درصد موارد داخل شهر را کمتر از 8دقیقه  در نظر گرفته است و در جاده ها این زمان در 80 درصد موارد کمتر از 15 دقیقه می باشد. در سبزوار آمار رسیدن بر بالین بیمار در داخل شهر کمتر از 5 دقیقه است و در جاده هم این زمان کمتر از 9دقیقه می باشد البته در حالت بدبینانه این زمان بین 9 تا 11دقیقه متغییراست.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار ادامه داد: وقتی کسی با اورژانس 115تماس میگیرد فقط درخواست آمبولانس نداشته باشد و از همکاران ما که در مرکز ارتباط تلفنی فعال هستند و مدرک پرستاری دارند مشاوره پزشکی هم بگیرند. به عنوان مثال فردی دچار ایست قلبی شده است زمان مناسب برای احیای قلب فردی که دچار ایست قلبی شده 3 دقیقه است، این زمان طلایی را نباید از دست داد و از وقتی که تماس گیرنده  با مرکز ارتباط برقرار می کند با مشاوره عملیات احیا را آغاز کند.

دکتر علی شریفان تصریح کرد: متاسفانه در سبزوار در خواست های غیر اورژانسی هم داریم که برای اندازه گیری قند خون یا فشار خون از مرکز آمبولانس می خواهند و گاها این درخواست را به طور حاد بیان می کنند  که ما به ناچار آمبولانس  به محل اعزام می کنیم. اگر تعداد ماموریت های ما زیاد است بیشتر به  خاطر این تماس های غیر ضروری است.

وی اظهار داشت: در طول 24 ساعت حدود 150تماس در مرکز ارتباطات سبزوار داریم که از این 150 تماس متاسفانه  20تماس مزاحمت تلفنی است. اورژانس سازمانی است  که دقایق و ثانیه ها برایش اهمیت دارد و همیشه با سناریوهای پیش بینی نشده ای هم روبرو است. طی هر تماس هر بیمار و مصدومی برای ما یک مورد جدید است. صحنه عملکرد ما ثابت و مشخص نیست و همیشه فضا، زمان، مکان وافراد با ماموریتهای قبلی متفاوت هستند به همین خاطر از رسانه ها می خواهیم کمک کنند تا این فرهنگ سازی شکل بگیرد تا مردم به خاطر موارد غیر اورژانسی و مزاحمت تلفنی با ما تماس نگیرند.

دکتر شریفان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید پرسنل مرکز فوریتهای پزشکی سبزوار از به موقع پرداخت نشدن مزایای شان گلایه مند هستند، گفت: پرسنل اورژانس قشر جوان و زحمت کشی هستند که درگیردو شیفت کاری اند و نمی توانند در جای دیگر شغل دومی داشته باشند و به لحاظ معیشت به شدت تحت فشارهستند. همکاران ما حقوق واضافه کاری شان را به موقع دریافت می کنند  ولی مزایایی مثل حق تغذیه، حق ماموریت، حق مسکن و کارانه جزء مواردی است که با تاخیر پرداخت می شود. خود بنده به عنوان یک پزشک کارانه مربوط به ده ماه گذشته ام را هنوز دریافت نکرده ام. ایده آل من این است که بتوانم به شکلی اعتبار جذب کنم که پرسنل اورژانس مقداری ویژه تراز پرسنل دیگر دیده شوند اما ما باید صبر کنیم  تا سازمانهای بیمه گر مبلغی را واریز کنند تا از این طریق  اعتباراتی دست دانشگاه بیاید تا بتواند مزایای کارکنان را بپردازد. بیمه سلامت همکاری لازم را دارد اما بیمه تامین اجتماعی متاسفانه کوتاهی می کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوارتصریح کرد: با توجه به اینکه شهر ما در حاشیه جاده پر تردد تهران - مشهد است. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از محل اعتباراتش و با تکیه بر منابع داخلی خود دو پایگاه، افزون بر  چهار پایگاه مصوب در آئین نامه، در داخل شهر ایجاد کرده است و به تناسب فصل و موقعیت این تعداد بیشتر یا کمتر می شود. در شهریورماه و ایام نوروز که اوج مسافرتهاست و تردد در جاده ها بیشتر می شود آئین نامه ایی به ما ابلاغ می شود که تعداد آمبولانسها را افزایش دهید.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار درباره اورژانس هوایی گفت: ناوگان هوایی از آذر1394 افتتاح شد و از آن زمان تا امروز کلا 421 مصدوم را به مراکز درمانی انتقال داده است. دربحث فرسودگی، هر بالگرد به ازای هر 100ساعت پرواز می رود تا قطعه تعویض کند ودر عوض بالگرد اور هال)باز آمد) شده ای جایگزین می شود. درباره قرار داد اورژانس هوایی باید بگویم یکی از بهترین و ارزان قیمت ترین قرار دادها با هوا ناجا است. مبلغ قرارداد عدد قابل استنادی نیست و براساس تعداد پروازها این عدد تغییر می کند. در ماموریتهایی که تاکنون با اورژانس هوایی انجام گرفته است 6مورد بیمار قلبی و 9مورد سکته مغزی توسط بالگرد به بیمارستان انتقال داده شده اند و از همه جالب تر اینکه  3 مورد تولد داخل بالگرد نیز داشته ایم.

 دکتر شریفان درباره طرح 247 و  724 که توسط معاونت درمان ایجاد شده است نیز گفت: این طرحها این امکان را ایجاد کرده اند که در طول 24 ساعت فرد مصدوم مستقیما به دست متخصص برسد. طرح  247 مربوط به بیماران قلبی و طرح 724 برای مصدومانی است که دچار سکته های مغزی می شوند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما