در نشست خبری رئیس کمیته امداد سبزوار مطرح شد:

اجرای طرح 20-20 با هدف اشاعه فرهنگ انفاق و نیکوکاری در کشور

امید برومندی، ریحانه ریاحی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
رئیس کمیته امداد سبزوار گفت: نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) امسال طرح 20-20  را با هدف اشاعه فرهنگ انفاق و نیکوکاری برای اولین بار در کشور اجرا خواهد کرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، محمد داورزنی در نشست خبری با اصحاب رسانه سبزوار، درباره طرح 20-20 در شهرستان توضیح داد: پایگاه های مربوط به این طرح با عنوان «احسان، خیر و نیکوکاری» از  20  اسفند 97 تا 20 فروردین 98 در مکان هایی که مسافران و زائران نوروزی معمولا برای استراحت اتراق می کنند، همچون پارک جنگلی شهید فرومندی استیر، پارک بهمن، تیر پارک زعفرانیه و همچنین پیرحاجات کلاته سیفر و پیرخسروجرد (ابورعافه) برپا می شود. 
 
وی اظهار داشت: در این پایگاه ها شناسنامه های ایتام و محسنین گذاشته می شود و مردم با آگاهی و مطالعه مشکلات مددجویان، کمک های نقدی و غیرنقدی خود را در اختیار پایگاه ها می گذارند و کمیته امداد نیز به شکرانه حمایت های مردمی در این چند سال، برای سلامتی مسافران قربانی می کند و گوشت قربانی را در اختیار نیازمندان و مستمندان قرار می دهد.
 
وی با اشاره به اینکه طرح 20-20 به صورت جاده ای اجرا می شود، گفت: اجرای این طرح امسال سراسری نیست و در حال حاضر در استان خراسان رضوی شهرستان های داورزن، سبزوار، قوچان، چناران، تربیت حیدریه، گناباد، تایباد، فریمان و باخزر در این طرح حضور دارند که، امیدواریم مورد استقبال مردم قرار گیرد تا در سال های آتی، سایر مناطق توریستی و مذهبی کشور نیز این طرح را اجرا نمایند.
 
 داورزنی در ادامه جلسه به بیان عملکرد 11 ماهه کمیته امداد سبزوار پرداخت و گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار خانواده در شهرستان سبزوار ( بخش مرکزی و روداب) تحت پوشش خدمات این کمیته هستند که  60 درصد این جمعیت را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهد. از این تعداد، ۸ هزار خانواده کمک معیشت بگیر هستند (تحت پوشش تمام خدمات) و ۳ هزار خانواده به صورت موردی یا چند خدمتی، کمک هایی را دریافت می کنند. 
 
وی افزود: مجموع افرادی که مورد حمایت کمیته امداد سبزوار چه به صورت کمک معیشت بگیر و چه به صورت تک خدمتی یا چند خدمتی  قرار گرفته اند، 23 هزار نفر می باشد، که این رقم نشان دهنده این است که 10 درصد  از جمعیت خانوار و 7 درصد از جمعیت نفری شهرستان تحت پوشش کمیته هستند.
 
وی به بیان علل حمایت از 8 هزار  خانواده کمک معیشت بگیر در سبزوار پرداخت و گفت:  50 درصد از این جمعیت به علت فوت سرپرست،11 درصد طلاق، 31 درصد از کارافتادگی، 4 درصد بیماری های سرپرست ،1 درصد خانواده زندانیان و 3 درصد علل دیگر تحت پوشش هستند که امسال تاکنون این جمعیت 143 میلیارد ریال کمک مستمری و کمک معیشتی گرفته اند که مستلزم هزینه سنگینی بوده است.
 
رئیس کمیته امداد سبزوار با اشاره به عملکرد این نهاد در حوزه عمران، تصریح کرد: یکی از پرهزینه ترین دغدغه و مشکلات تمام مردم هزینه خرید، رهن و اجاره مسکن است که خوشبختانه در سال گذشته، ما توانستیم برای 731 خانوار اجاره مسکن به مبلغ 2 میلیارد ریال و همچنین برای 120 خانوار نیز ودیعه مسکن به مبلغ  8 میلیارد ریال پرداخت نماییم.
 
وی همچنین  ادامه داد: کمیته امداد شهرستان سبزوار همچنین در 11 ماهه نخست امسال، خرید و یا احداث مجموعاً69 باب مسکن را داشته است که از این تعداد 23 باب در شهر و  46  باب در روستاها بوده است که نحوه خرید مسکن شهری همراه با وام بلاعوض به مبلغ 30 میلیون تومان و در حوزه روستایی نیز با اعطای وام به مبلغ 25 میلیون تومان با بهره 3 الی 4 درصدی بوده است که در روستاها این وام ها با ضمانت زنجیره ای به شکلی که روستاییان خودشان یک به یک ضامن یکدیگر شده اند.
 
وی در بحث تعمیرات منازل مددجویان نیز اظهار داشت: در مناطق شهری، 70 مورد و در مناطق روستایی 45 مورد تعمیرات مسکن، همچون ایزوگام، گچکاری و... داشته ایم و در مجموع هزینه هایی که امسال درحوزه مسکن برای مددجویان انجام شده، بدون در نظر گرفتن هم افزایی و تسهیلات 14 میلیارد ریال بوده است.
 
داورزنی گفت: در باب مسکن، 450 خانوار در نوبت وام احداث خرید مسکن شهری و روستایی و همچنین تعمیرات هستند، ولی متاسفانه اعتباری موجود نیست؛ به همین خاطر دستمان را به سوی خیرین دراز می کنیم تا گام خیری برای رفع این معضل مددجویان برداشته شود.
 
وی در رابطه با حمایت های کمیته امداد در حوزه اشتغال مددجویان افزود: هم اکنون 2500 طرح اشتغال جاری داریم که مددجوها در حال فعالیت هستند. از ابتدای امسال، 183 فقره تسهیلات اشتغال به مبلغ  43 میلیارد و 250 میلیون ریال از محل منابع مالی پرداخت شده است و همچنین 41 فقره نیز تسهیلات اشتغال به مبلغ 7میلیارد ریال از محل صندوق ولایت خود کمیته امداد پرداخت کرده ایم. 
 
وی ادامه داد : 25 فقره تسهیلات از سامانه کارا به مبلغ 8 میلیارد ریال و همچنین مبلغ 3میلیارد و 900 میلیون ریال تسهیلات به صورت تلفیقی در اختیار مددجویان قرار گرفت.
 
رئیس کمیته امداد سبزوار به تورم پیش آمده جامعه کنونی اشاره کرد و گفت: امسال اعتباری مازاد به مبلغ  7 میلیارد و 950 میلیون ریال از بانک مهر برای طرح های اشتغالی که با توجه به تورم جامعه راه اندازی نشده بودند برای ایجاد اشتغال پایدار مددجو پرداخت گردید که با جذب این مبالغ در 11 ماهه گذشته، برای 295 نفر اشتغال مستقیم و 125 نفر نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد شد.
 
وی به تاثیر آموزش فنی و حرفه ای در اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال به 495 نفر آموزش فنی و حرفه ای و مهارت آموزی داده ایم که 50 درصد این جمعیت با آموزش های لازم و تسهیلات، مشغول به کار شده اند.
 
وی بیان کرد: کارفرمایانی که نیروهای کار خود را از بین مددجویان کمیته امداد استخدام کنند، تا ۲ سال حق بیمه نیروهایشان توسط دولت پرداخت می شود که این امر جهت تشویق کارفرمایان برای به کارگیری مددجویان کمیته امداد است.
 
داورزنی به برگزاری دوره آموزشی استارت آپ اشاره کرد و افزود: استارت و آغاز این کار با همت مهندس آسوده در خراسان رضوی زده شد که سبزوار ششمین شهر در برگزاری این دوره بود. 
 
وی گفت: وام کارفرمایی طرحی دیگر است که برای اولین بار در سبزوار آن را اجرا کرده ایم. وام کارفرمایی به این صورت است که کسی که توانایی کار بزرگ و کارگاهی را دارد، حتی اگر وضعیت مالی قابل قبولی داشته باشد، کمیته امداد تا تا سقف 5 نفر، به ازای هر نفر 20 میلیون تومان وام در اختیار شخص کارفرما قرار می دهد، اما به شرط اینکه کارفرما مددجویان این نهاد را به کار گیرد و حقوق و بیمه قانون کار را به آنها پرداخت نماید.
 
وی اظهار داشت: مددجویان کمیته امداد سبزوار در ۱۱ ماهه امسال از طریق ۴۸ مورد دار قالی، ۱۶۸ متر فرش تحت ضوابط سازمان فرش ایران، تولید کرده اند که فرش های تولید شده به تهران فرستاده می شود و برای صادرات به خارج از کشور نیز مناسب است. ضمن اینکه تمام خدمات آموزش، نظارت و ارسال به تهران برای مددجویان رایگان است.
 
رئیس کمیته امداد سبزوار ادامه داد: باتوجه به اموری که از ابتدای سال 97 تا کنون در حوزه اشتغال انجام داده ایم، 253 خانوار از سطح پوشش کمیته امداد منفک شده اند و اما 300 خانوار دیگر با توجه به وضعیت بد اقتصادی زیرپوشش این نهاد قرار گرفتند.
 
وی در رابطه با عملکرد کمیته امداد در حوزه  درمان گفت: امسال برای 259 بیمار خاص صعب العلاج مانند بیماران دیالیزی، پیوند کلیه، هموفیلی، تالاسمی و... پرونده تشکیل شد و خدمات خاص ازجمله تشک مواج، دستگاه اکسیژن ساز، پوشک، آزمایش قند خون و سایر موارد با تایید پزشک متخصص به این افراد ارائه می شود.
 
داورزنی افزود: از 8 هزار خانوار کمک معیشت بگیر سبزواری، 7531 خانوار در حوزه درمان از خدمات کمیته امداد استفاده می کنند که البته درمان  مددجو شهری با بیمه کمیته امداد شهری است و مددجویان روستایی نیز از بیمه روستائیان استفاده می کنند. همچنین کمیته امداد سبزوار با 76 مرکز درمانی از جمله آزمایشگاه، بیمارستان، مطب دکتر، فیزیوتراپی و... برای خدمات به این افراد، قرارداد بسته است.
 
وی به طرح سوء تغذیه کودکان زیر6 سال اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری وزارت بهداشت و درمان اجرا می شود و به این صورت است که مراکز بهداشتی کودکان زیر 6 سالی را که سوء تغذیه دارند را چه خانواده های آنان تحت پوشش کمیته امداد باشند و چه نباشند به ما معرفی می کنند و  در کمیته برای آنها پرونده تشکیل می شود تا به مدت 6 ماه سبد پروتئینی در اختیار آنها قرار گیرد. اگر بعد از گذشت 6 ماه سوء تذیه رفع نشده باشد ، مجدد یک دوره دیگر6 ماهه به آنها خدمات داده می شود.
 
وی با اشاره به اینکه مجموعا در حوزه درمان از ابتدای سال 97 تا کنون 15 میلیارد ریال هزینه شده است، اظهار داشت: از دیگر خدمات درمانی کمیته امداد، پرداخت بیمه تامین اجتماعی برای 796 زن سرپرست خانوار است تا در آینده بتوانند از حقوق بازنشستگی بهرمند شوند.
 
رئیس کمیته امداد سبزوار به عملکرد کمیته در حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: در سبزوار و بخش مرکزی روداب به 1219 دانش آموز خدمات تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه پوشاک، مشاوره تحصیلی داده می شود و همچنین این نهاد هزینه شهریه دانشگاه 241 دانشجوی  نیازمند را پرداخت می کند.
 
وی ادامه داد: آموزشهایی نظیر آموزش  خانواده، آموزش های گروهی، آموزش چهره به چهره، آموزش همسران جوان، آموزش در راستای ازدواج و همچنین دختران بازمانده از ازدواج را داریم. همچنین برای خانواده هایی که در معرض آسیب هستند مانند خانواده معتادان، نحوه برخورد با همسر معتاد و  فرزندان آموزش های نیز داریم که از ابتدای سال به 6000 نفردر این زمینه خدمات داده شده است.
 
وی با شعار فقر فرهنگی است که باعث می شود فقر اقتصادی رو به دنبال داشته باشد، افزود: کمیته در کانون شهید کرابی از ابتدای سال به 965 دانش آموز خدمات فرهنگی از جمله کلاس های تقویتی، کلاس های عقیدتی، کلاس های بصیرت، کلاس های سرگرمی، کلاس های مهارت آموزی داده است تا آنها را آماده به بازار کار کند.
 
محمد داورزنی همچنین گفت: خوابگاه امام سجاد در منطقه سجادشهر سبزوار از دیگر آورده های کمیته امداد این شهرستان است که در این خوابگاه به 60 نفر نیازمند که دغدغه تحصیل داشته اند، به صورت رایگان خدمات داده می شود.
 
وی با بیان اینکه کل هزینه های فرهنگی کمیته امداد سبزوار در 11 ماهه نخست سال جاری 7 میلیارد و 612 میلیون ریال بوده ، تصریح کرد: از دیگر برنامه های فرهنگی کمیته امداد سبزوار اعزام مددجویان به اردوهای مشهد، قم، عتبات  عالیات و ... بوده است که در یازده ماهه نخست امسال، تا کنون یک هزار و 322 نفر به این اردوها اعزام شده اند.
 
وی به طرح های اکرام و محسنین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این طرح ها مورد استقبال مردم قرار گرفت. به طور مثال در کمیته امداد 280 فرزند یتیم داریم که 1068 نفر حامی دارند و از اول سال به صورت نقدی یا کالایی 8 میلیارد و 615 میلیون ریال به این فرزندان کمک شده است. مددجویان طرح محسنین نیز کسانی هستند که پدرشان بیمار یا از کارافتاده است و هزینه های کمرشکن بیماری به آنها تحمیل می شود که تا کنون برای 220  نفر در طرح محسنین، دارای حامی شده اند و برای 1500 نفر دیگر در این طرح به دنبال حامی هستیم.
 
رئیس کمیته امداد سبزوار با بیان اینکه در طرح محسنین این شهرستان 336 نفر حامی، اعلام آمادگی کرده اند گفت:  60  درصد از حامیان محسنین در سبزوار از دیگر شهرها هستند.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات کمیته امداد، پرداخت جهزیه است که از ابتدای امسال، 270 مورد پرداخت جهزیه داشته ایم و 60 مورد از این کمک هزینه ها به عوان هدیه ازدواج به نودامادان پرداخت شد و 210 مورد نیز بابت جهزیه به نوعروسان داده شد.
 
وی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون به 460 مددجو وام ضروری و یا وام کارگشایی با سرانه 1 میلیون تا سقف 5 میلیون تومان پرداخت گردیده که کل پرداختی تاکنون 14 میلیارد ریال از صندوق ولایت کمیته امداد بوده است. 
 
سرفصل های درآمدی کمیته امداد سبزوار
رئیس کمیته امداد سبزوار با بیان اینکه از ابتدای  سال 97 تاکنون 27 میلیارد ریال درآمد داشته ایم، گفت: یکی از سرفصل های درآمدی ما زکات است و زکات جمع آوری شده که معمولا بیشتر در روستاها بخاطر وجود گندم و جو جمع آوری می شود، در همان روستا هزینه می گردد.
 
وی افزود:، در 11 ماهه اول سال گذشته، 5/16 میلیارد ریال زکات داشتیم، اما خوشبختانه امسال 5/17 میلیارد ریال زکات جمع آوری شده است که حکایت از رشد 9 درصدی دارد. 
 
وی همچنین در ارتباط با صدقاتی که از ابتدای سال جاری از صندوق ها و از طریق مراکز نیکوکاری جمع آوری شده است، رقم 16 میلیارد ریال را مطرح کرد و گفت: رشد صدقات ما در مقایسه با سالهای قبل یک درصد بوده که چندان رشد قابل توجهی نیست و دلیل آن هم این است که کمیته امداد ششتمد در مرداد ماه سال 97 از کمیته امداد سبزوار مستقل شده و همچنین وضعیت کنونی  اقتصادی کشور نیز در میزان جمع آوری صدقات مردمی موثر بوده است.
 
وی در رابطه با جشن نیکوکاری و جشن عاطفه ها توضیح داد: تا کنون حدود 9 میلیارد و 700 میلیون ریال از طریق جشن نیکوکاری و جشن عاطفه ها مبلغ 15 میلیارد ریال، حوزه انتخاباتی 17 میلیارد ریال و در اطعام نیز 12 میلیارد ریال در ماه رمضان درآمد داشته ایم که بر همین اساس سبد کالا بین خانواده ها توزیع نمودیم.
 
رئیس کمیته امداد اظهار داشت: درآمدهای صندوق های صدقات کمیته امداد در هر شهرستانی فقط برای نیازمندان همان شهرستان صرف می شود و به دیگر مناطق ارسال نمی گردد و کمک هایی که برای فلسطین یا دیگر نقاط ارسال می شود، از صندوق هایی است که رسماً روی آن ها نوشته شده است و خیرین با آگاهی کامل مبالغی را به آن صندوق ها اهداء می کنند.  
 
داورزنی افزود: با بعضی موسسات خیریه فعال در شهرستان از جمله موسسه آل طاها و موسسه ایتام تفاهم نامه هایی برای خدمت به محرومان بسته ایم.
 
وی با اشاره به روش جمع آوری مکانیزه صندوق های صدقات گفت: اگر کسی بخواهداطلاع پیدا کند که مبلغ صندوق صدقه منزلش در 5 سال گذشته چقدر بوده و چگونه هزینه شده است، همکاران ما در واحد مشارکت های مردمی دروازه عراق، پرینت اطلاعاتشان را در اختیارشان می گذارند.
 
وی با بیان اینکه شعار امسال جشن نیکوکاری «عیدی برای همه» است، اظهار داشت: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و چهلمین سال تاسیس کمیته امداد امام خمینی و مهمتر از آن وضعیت اقتصادی کنونی، مراسم جشن نیکوکاری پرشورتر از قبل برگزار می شود.
 
رئیس کمیته امداد سبزوار به خدمات الکترونیکی این نهاد اشاره کرد و گفت: به صورت الکترونیک  کد USSD  تعریف کردیم که دیگر نیاز به صندوق صدقات و... نیست و مردم می توانند کمک های نقدی خود را به درگاه پرداخت #0519*8877* واریز نمایند که با این اقدام نو، درهزینه های رنگ آمیزی صندوق ها، هزینه تخلیه وشمارش صرفه جویی می شود.
 
وی افزود: برای اولین بار خدمات اینترنتی کمیته امداد به مناسبت 14 اسفند سالگرد تأسیس کمیته امداد در راستای دولت الکترونیکی به صورت کشوری فعال شده است که این نهاد از تاریخ ذکر شده 10 مورد ازخدماتش را به صورت اینترنتی به مددجویان ارائه می دهد.
 
داورزنی ادامه داد: مددجویان از طریق آدرس اینترنتی Emdad.ir با استفاده از رایانه ، گوشی و دفاتر اینترنتی می توانند با درج کد ملی و شناسنامه خود وارد سامانه شوند و از خدمات اینترنتی این نهاد بهره ببرند. خدماتی همچون تعمیرات و بازسازی مسکن، انشعابات، تسهیلات شهرداری ها، پوشش خدمات دانش آموزی، پوشش خدمات دانشجویی، جهزیه نوعروسان، جهزیه ازدواج مجدد بانوان، کمک هزینه نودامادان، خدمات نظام وظیفه و تسهیلات بازگشت به روستا به صورت هوشمند داده می شود.
 
وی در پایان گفت: هزینه های تشکیلاتی و حقوق نیروهای کمیته امداد به هیچ عنوان ازمحل صدقات یا کمک نیکوکاران پرداخت نمی شود و حقوق کارمندان این نهاد از محل اعتبارات دولت و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت می گردد، البته حقوق تمام نیروهای موسسات خیریه از محل درآمدها پرداخت می شود. 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما