به هوش باشید توسعه سبزوار دچار اما و اگرها نشود

محسن تدینی ثانی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
این روزها نخبگان سبزوار در معرض آزمونی قرار گرفته اند که باید پاسخگوی آیندگان باشند. پروژه های تعریف شده که می تواند محرک توسعه سبزوار باشد گاها دچار روزمرگی شده است.
 
نخست کوتاه ترین پروژه ریلی کشور که سبزواری ها از دهه هفتاد در تدارک اجرایی شدن آن هستند.
 
بگذریم که منافع شخصی باعث شد تا مردمان این خطه از نعمت راه آهن محروم شوند اما قرار است اتصال سبزوار به راه آهن سلطان آباد و اتصال آن به راه آهن سراسری شمال به جنوب مرهمی باشد برایشان که تاکنون اجرایی نشده است!
 
فرودگاه سبزوار که مطالعات آن قبل از انقلاب انجام شده بود در دهه هفتاد دوباره مطالعات آن انجام شد اما در دهه هشتاد افتتاح ولی توسعه آن نسبت به فرودگاه های همجاور با اما و اگرها مواجه شده است.
 
منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به دلیل مشکلات زیست محیطی در هاله ای از ابهام است.
 
پالایشگاه و پتروشیمی ستاره خراسان که در کسکن کلنگ زنی شد خبری از آن نیست.
 
سایت خودرو سازی کلاس c که قرار بود مشارکت گروه بهمن و سرمایه گذار ایتالیایی آغاز به کار کند با خروج آمریکا از برجام بلاتکلیف است.
 
ورزشگاه ۱۵ هزار نفری سبزوار پس از سال ها همچنان به بهره برداری نرسیده است.
 
و اما نیروگاه!
 
در دهه فجر ۱۳۹۷ کلنگ زنی شد و قرار شد این بار اجرایی شود. همزمان با نیروگاه سبزوار، نیروگاه تربت حیدریه نیز  در دهه فجرکلنگ زنی شد.
 
شنیده ها حاکی از آن است که نیروگاه تربت حیدریه عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است اما نیروگاه سبزوار هنوز عملیات اجرایی آن شروع نشده است.
 
اختلافات و اعتبارات قطره چکانی گاها توسعه سبزوار را به خطر انداخته است.
 
آیا وقت آن نرسیده است که برای سبزوار چاره ای اندیشید و با همدلی بر شدت اعتبارات قطرچکانی شهرستان افزود.
 
سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ تلنگری بود تا به خود بیاییم چرا که سبزوار بعد از مشهد و نیشابور سومین شهر پرجمعیت خراسان رضوی شد، این نزول یک پله ای در شرایطی است که روزی سبزوار به دلیل شرایط مساعد پذیرای مهاجرانی از شهرهای آذربایجان،یزد،اصفهان و حتی ارامنه بوده است.
 
اگرچه آمار رسمی از سبزواری ها مقیم تهران، مشهد،نیشابور،گرگان و حتی بردسکن و... نیست اما بی شک اگر شرایط مهیا باشد این عزیزان به زادگاه خود برخواهند گشت.
 
این تلخی را باید پذیرفت چرا که تعریف و تایید کردن شیرین است اما حقیقت تلخ!
 
به جای متهم کردن دیگران و دنبال مقصر گشتن باید فکری کرد.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما