روزهای خزان یک تیم یک شهر

براتعلی رجبی / مجله اینترنتی اسرارنامه

هندبال قلب تپنده ی ورزش سبزواراین روزها حال خوشی ندارد و همانند بیماری است که در بستر به سر می برد. جای شکرش باقی است که دکتر جوابش نکرده و می توان با رسیدگی این بیمار را از بستر بلند کرد و دوباره به آن بالید و افتخار کرد اما برای درمان این بیمار باید مسئولین سبزوار کمر همت را ببندند و چاره ای بیندیشند.

در این ناخوش احوالی هندبال مردم سبزوار هر هفته سنگ تمام گذاشته اند و به دیدارش آمده اند. روزهای اول این تیم که سرحال و جنگنده و قبراق بود مسئولین شهر برای عکس یادگاری در صف اول بودند کمی که گذشت این ورزش که با گوشت وخون مردم سبزوار عجین است مورد بی مهری مسئولین این شهر قرار گرفت و باعث شد که هر هفته در لیگ تضعیف شود و در این هفته های آخر بازی ها، قعر نشین جدول لیگ کشور شود. شهری که روزی مهد هندبال ایران بود و نامش لرزه بر تن تمام تیم ها می انداخت امروز به خاطرمشکلات مالی می شنویم که به شهر میزبان برای بازی نمی رود و کمیته انظباتی علاوه بر جریمه نقدی تیم سبزوار، نتیجه 10 برصفر به نفع تیم حریف اعلام می کند.

چرا هندبال ما به این روز دچار شده است؟ چرا قلب تپنده ورزش سبزوار باید بدون حامی مالی باشد؟ برای پاسخ دادن به این پرسش ها لازم است که گوشه ای از گذشته ورزشی سبزوار را یادآورشویم تا اینگونه هم خاطرات ورزشی این شهر زنده شود و هم اینکه به مسئولین فعلی که در راس برخی ارگان ها و سازمانها در این شهر هستند یادآوری کنیم که در گذشته کسانی در جای شما بوده اند که کارهای موثری را هم به نفع ورزش سبزوار و هم به نفع مردم این شهر انجام داده اند واگر شما مسئولین ارجمند فعلی هم تلاش بکنید خواهید توانست، مانند آنها برای خودتان نام و یاد نیکی در این شهر برجای بگذارید.

در گذشته سبزوار، نام برخی ارگانها و سازمانهای دولتی برتارک بعضی تیم های ورزشی این شهر می درخشید. در زمانی که فوتبال سبزوار از ارج و قربی برخوردار بود و در این شهر لیگ دسته یک، دسته دو ولیگ جوانانش فعال بود وتیم های فوتبال سبزواردر لیگ برتر استان حرفی برای گفتن داشتند؛ تا جایی که یکی از تیم های مطرح کشور «استقلال تهران» برای مسابقه دوستانه به سبزوار آمد و با تیم بانک سپه که منتخبی از بهترین های فوتبال آن زمان سبزوار از جمله مهدی آزادمنجیری، احمد اکبری، حسین علی آبادی، حاج ابراهیم دارینی و...مسابقه داد  که نتیجه 2 بر1 به نفع تیم استقلال تهران تمام شد. در همین لیگ فوتبال یکی از سازمانهای سبزوار حضور فعال داشت و بهترین بازیکنان آن زمان فوتبال دیار سربداران در این تیم بازی می کردند. تیم شهرداری سبزوار جزءتیم هایی بود که در لیگ برتر استان خراسان بزرگ (قبل از تقسیمات کشوری) همیشه در رده های بالای جدول بود.

نیروی مقاومت سپاه هم در لیگ فوتبال سبزوار تیم پرقدرتی داشت و در این مسابقات با نام تیپ 47 سلمان حضور داشت که آن زمان بهترین بازیکنانِ جوانانِ سبزوار را که موقع به خدمت رفتنشان بود را به عنوان سرباز جذب می کرد و در لیگ همیشه با قدرت ظاهر می شد.

در این رقابت ها علاوه بر سازما نها و ارگا نهای دولتی، بخش خصوصی سبزوارهم در حمایت از تیم های ورزشی فعال بود. آن زمان مثل امروز حرفی از  قرارداد بازیکنان نبود. ولی برخی از تیم ها تمهیدات خاصی را برای جذب بهترین بازیکنان در سبزوار را به کار می بستند. نمونه اش کارخانه جمکو که نماینده سبزوار در لیگ برتراستان بود، بهترین فوتبالیستها را به عنوان پرسنل کارخانه جذب می کرد و اینگونه بازیکنان با فراغ بال و بدون دغدغه غم نان در زمین حاضر می شدند و همیشه هم بهترین بازی شان را در زمین ارائه می دادند. علاوه بر جمکو تیم ارژنگ چوب هم در یک برهه حامی مالی تیم فوتبال بزرگسالان و جوانان شهید اکبری بود که روی پیراهنهای بازیکنان صنایع چوب محمدیان درج شده بود.

زمانی کابل خودرو سبزوار برای حمایت از تیم های ورزشی با قدرت به میدان آمد که هم حامی تیم هندبال بود و هم حامی تیم فوتبال و در رده های بزرگسالان وجوانان در هردو رشته تیم داشت. از همه مهمتر کار با ارزشی که آن زمان انجام داد این بود که در این دو رشته ورزشی استعداد یابی کرد وامروز بهترین های این دو رشته حاصل استعداد یابی آن موقع هستند.

از این نامها که بگذریم در سبزواربه نامی همچون ثامن الحجج می رسیم که حامی تیم های ورزشی هندبال، کشتی، والیبال نشسته، ورزش های زورخانه ای و...بود که حمایت های موثرش باعث شد، آوازه نام سبزوار در تمام ایران و حتی در مجامع بین المللی شنیده شود.

از سبزوار که خارج شویم و به لیگ های ورزشی حال حاضر کشور نگاهی بیاندازیم تیم دانشگاه آزاد در لیگ های ورزشی  نامش درواترپلو، کاراته، بسکتبال، تنیس روی میزو غریق نجات به چشم می خورد. چرا باید یک دانشگاه در این سطح از این تیم ها حمایت کند؟ در دانشگاه باید هم علم در نظر گرفته شود هم عمل، هم پژوهش در آن صورت گیرد و هم ورزش. مسئولین دانشگاه آزاد اگر در این رشته ها و زمینه ها ورود پیدا کرده اند به این دلیل است که رشته تربیت بدنی یکی از دروس دانشگاهی است که با ورود به عرصه های قهرمانی، دانشجویان را تشویق می کنند که در رقابت های ملی و بین المللی حضور داشته باشند تا نام دانشگاه آزاد ونام ایران برتارک مجامع بین المللی بدرخشد.

ما در سبزوار دانشگاهی به نام حکیم سبزواری داریم که اتفاقا در رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی در سطح عالی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجودارد. پس چرا نباید دانشگاه حکیم سبزواری در حد واندازه دانشگاه آزاد با وجود رشته تربیت بدنی در مقاطع عالی، درورزش اول این شهرکه هندبال است  سرمایه گذاری کند؟

اگر به تیم موفق ورزشی همچون فولاد مبارکه اصفهان نگاهی بیندازیم تا حدودی می شود به این پرسش پاسخ داد. باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه اصفهان رشته های ورزشی چون فوتبال، هندبال و ... را در رده های سنی مختلف و حتی بانوان را تحت پوشش خود دارد. چرا این باشگاه همیشه نامش برده می شود و چرا نباید کارخانه فولاد سبزوار از هم صنف خود فولاد اصفهان پیروی کند و برندی نشود که نامش در ورزش هم شنیده شود؟

باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه اصفهان از یک برنامه بلند مدتی پیروی می کند و تغییر مدیریت در سطح کلان این باشگاه هیچ وقت شاکله اصلی را بهم نمی زند. شاید تغییرات جزئی و مواردی محسوس باشد.

اصولا در لیگ های ورزشی دو نوع باشگاه وجود دارد، باشگاه هایی که می توانند برای رسیدن به خواسته های خود هر مبلغی را خرج کنند و بازیکنان دلخواه خود را به خدمت بگیرند و با سرمایه گذاری در تیم های پایه می توانند به مثابه تولید کننده عمل کنند وبا تولید بازیکنان جوان و فروش آنها به باشگاههای دیگر به حیات خود ادامه دهند و این چرخه تولید را ادامه دهند. یکی از بهترین کارهایی که باشگاه اصفهانی در طول این همه سال انجام داده است سرمایه گذاری در تیمهای پایه است. به عنوان مثال در هندبال که زمینه بحث ماست این باشگاه توانست با استعدادیابی که انجام داد بازیکنانی چون «الله کرم و سجاد استکی» را کشف کند که امروز هردوی آنها درتیم« چی ام اس رومانی» در «چلج کاپ اروپا» بازی می کنند و در کنار این دو برادر هم می توان به سید علیرضا موسوی اشاره کرد که در «دینامو بخارست رومانی» بازی می کند. همه این نامها حاصل کشف باشگاههای اصفهان هستند. تیم های اصفهان در سالهای دور روی این جوانان و نوجوانان  سرمایه گذاری کرد و امروز هم نتیجه اش را گرفته است. وقتی قرار است، این بازیکنان به باشگاه های خارجی منتقل شوند باید باشگاهی که می خواهد این بازیکنان را به خدمت بگیرد، مبلغی را به باشگاهشان بپردازد تا این بازیکنان را واگذار کنند یعنی اول از همه باید رضایت تیم شان را جلب کنند بعداز آن است که  با بازیکن وارد بستن قرارداد می شوند.

 پس باشگاه با سرمایه گذاری روی این بازیکنان سرمایه اش را نه تنها از دست نداده است بلکه این بازیکنان باعث برگشت سرمایه هم می شوند. این یکی از روشهای برگشت سرمایه بود که از طریق نقل و انتقالات بازیکن نصیب تیم و سرمایه گذار می شود. موارد دیگری هم وجود دارد که باعث برگشت سرمایه می شوند که در این مجال کم تیتر وار به آنها اشاره می شود. از جمله این درآمدها می شود به درآمد حاصل از تبلیغات دور زمین هندبال در روز مسابقه، درآمد حاصل از برندینگ باشگاه بر روی پیراهن بازکنان به گونه ای که می شود هر هفته بازیکنان هندبال با یک پیراهن با برند تبلیغی خاص در زمین حاضر شوند و متاسفانه مثل بازی سربداران سبزوار و ذوب آهن اصفهان نباشد که پیراهن بازیکن سربداران سبزوار «حجت راه شناس» در طول بازی پاره شد و به خاطر اینکه پیراهن جایگزین نبود مجبور شدند در زمین با چسب پیراهنش را وصله کنند تا داور بازی گیر ندهد. در بحث برگشت سرمایه باز می توان به درآمد حاصل از فروشگاه لوازم ورزشی و درنهایت درآمد حاصل از فروش بلیط مسابقات اشاره کرد.

یکی دیگر از مواردی که در برگشت سرمایه برای تیم های ورزشی وجود دارد ایجاد مدرسه ورزشی است به طوری که در سراسر دنیا این مدارس باعث برگشت سرمایه هستند به شرطی که با ورزشمان برندی را ایجاد کنیم که خانواده ها مشتاق باشند فرزنداشان را در این مدارس ثبت نام کنند. وقتی ما در سبزوار برند ورزشی همچون هندبال داریم   واقعا آیا در این شهر جای مدرسه هندبال خالی نیست؟ برای استعداد یابی می شود مدرسه هندبالی را راه اندازی کرد تا این مدرسه خود نوعی درآمد برای باشگاه ایجاد کند و شاید روزی برسد از همین مدارس هندبال بازیکنانی سربرآورند که همچون برادران استکی در لیگ های اروپای بازی کنند. بازی کردن در لیگ قهرمانی هندبال اروپا رویایی است که می تواند برای بازیکنان سبزوارهم رقم بخورد. وقتی بازیکنی لژیونر می شود ودر کشور دیگری بازی می کند حضورش باعث تبادل فرهنگ دو کشور و حتی دو شهر می شود. این رویا دستیافتنی است به شرطی که مدیران سبزوار امروزبه میدان بیاییند و برای تیم هندبال سبزوار و ورزش های دیگرمان که حرفی برای گفتن در ایران وخارج ازمرزها دارند حامی مالی قوی شوند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما