درگذشت دکتر پوران شریعت رضوی و طرح مجدد یک تناقض و معمای چهل ساله!

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
درگذشت دکتر پوران شریعت رضوی، همسر دکتر علی شریعتی که مراسم تشییع او روز گذشته با حضور عده زیادی از علاقه مندان و نیز با حضور برخی چهره های برجسته سیاسی و فرهنگی کشور در تهران برگزار شد، بار دیگر باعث شد حرف و حدیث زندگی او و همسر اندیشمند و برادر شهیدش و به طور کل همه امور مربوط به خانواده های سرشناس و موثر شریعتی و شریعت رضوی بر سر زبان ها بیافتد و خاطرات آنان در بین مردم و نیز در رسانه های کشور مرور شود.
 
 شاید بی راه نباشد،اگر خانم شریعت رضوی را که اصالتاً  مشهدی است، عروس سبزوار و سبزواری ها بدانیم. چرا که همسرش دکتر علی شریعتی از فرزندان شایسته دیار سربداران بود و همه مزینانی ها، کاهکی ها، داورزنی ها و سبزواری ها شریعتی را به عنوان یکی از بزرگترین مشاهیر معاصر خود می شناسند و خود دکتر شریعتی هم اتفاقا تعلق خاطرش به این مرز و بوم را بارها و به شکل های مختلف نشان داده بود، به طوری که در برخی کتاب هایش نام های مستعار علی سبزواری، سبزوارزاده و سربداری را برای خود بر می گزید. با این حال متاسفانه در این مورد نیز مثل بسیاری از موارد دیگر انگار عزم و توجهی در مسئولان و برنامه ریزان فرهنگی دیار سربداران وجود ندارد تا با برنامه ریزی هوشمندانه و اجرایی صحیح از چنین شخصیت هایی بهره فرهنگی لازم را ببرند.
 
به هرحال پوران خانم که سالها قبل با نوشتن کتابی تحت عنوان«طرحی از یک زندگی»، به تشریح و توضیح زندگی همسرش علی پرداخته بود، اینک در ایستگاه پایانی زندگی پر سرگذشت خود، پس از تشییع بر دستان شمار زیادی از مردم، در امام زاده عبدالله شهر ری در کنار برادر شهیدش به خاک سپرده شد و البته روحش رهسپار دیدار همسرش از پس 41 سال دوری شد.
 
پوران شریعت رضوی برخلاف علی شریعتی سعی کرده بود زندگی بی حاشیه و به دور از سیاستی داشته باشد، اما به هرحال سایه همسر شریعتی بودن همیشه بر  سر او و فرزندانش باقی بود، تا آنجا که وقتی قرار بود روز یکشنبه 28 بهمن ماه، مراسم نماز و تشییع پیکر او در حسینیه ارشاد تهران برگزار شود، به دلایلی نامعلوم و ناموجه درهای حسینیه بر پیکر آن مرحوم باز نشد و تشییع کنندگان، مجبور شدند پشت درهای بسته و در خیابان نماز میت را اقامه کنند.
 
این ماجرا یک مرتبه دیگر نشان داد که شریعتی به قول مقام معظم رهبری «همچنان چهره ای مظلوم است »(منبع) و برخوردهای عجیب و متناقضی با او و خانواده اش صورت می گیرد، به طوری که اگرچه در جای جای کشور نام شریعتی را بر خیابان ها، کتابخانه ها، پارک ها، مدارس و بسیاری از اماکن عمومی دیگر می گذارند و کتاب هایش برای چندین و چندمین بار به چاپ می رسد، اما درهای حسینیه ای که بیش از هر چیز با یاد سخنرانی های پر شور و پرمخاطب او شهرت یافته است، برای مراسم تشییع پیکر همسرش پوران باز نمی شود. این رفتار یادآور یک تناقض و معمای چهل ساله در ارتباط با مردی است که او را معلم انقلاب لقب داده اند، اما در این کشور همواره سایه ای از پرهیز و تردید و احتیاطی وسواس گونه بر سر او و خانواده اش و هر چیز مرتبط با او قرار داشته است.
 
البته در توضیحاتی که بعد از آن ماجرا توسط برخی مقامات مربوطه داده شد، عنوان گردید که صاحبان مراسم هماهنگی های لازم را با متولیان حسینیه ارشاد انجام نداده اند (منبع)، اما این توجیه چندان باور پذیر به نظر نمی آید، زیرا از روز جمعه 26 بهمن که خانم شریعت رضوی فوت شد تا یکشنبه 28 بهمن ماه زمان اجرای مراسم تشییع او، دو روز مهلت بود تا متولیان حسینیه ارشاد این خبر را بشنوند و حتی خودشان پیش قدم شوند تا همه آنچه را که لازم است برای میزبانی از این مراسم انجام دهند.
 
به هرحال تشییع پیکر پوران شریعت رضوی می توانست تشییعی نمادین برای دکتر شریعتی محسوب شود که هرگز در کشور خودش تشییع نشد و در زینبیه دمشق به خاک سپرده شد. اتفاقا در همین راستا روزنامه آرمان روز دوشنبه 29 بهمن در صفحه اصلی خود با انتشار عکسی بزرگ از جمعیت حاضر در مقابل حسینیه ارشاد نوشت: «تشییع نیمه دیگر شریعتی»
 
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفته است: شنیدیم که امروز عده‌ای کج سلیقه و تنگ نظر درب حسینیه ارشاد پایگاه معلم شهید دکتر علی شریعتی را به روی همسر مرحوم‌شان خانم پوران شریعت رضوی بستند.
وی سپس از مسئولین ذی‌ربط خواست که این موضوع را پیگیری کنند.(منبع)
 
اما به راستی چهل سال بعد از انقلاب و چهل و یک سال بعد از فوت دکتر علی شریعتی، معلوم نیست که چرا هنوز عده ای که اتفاقا دستی نیز در ساختارهای قدرت دارند، هنوز نتوانسته اند به یک دیدگاه یک پارچه درباره این روشنفکر برجسته و تأثیرگذار انقلابی برسند و هنوز در نوعی ترس و واهمه درباره او به سر می برند؟ سئوالی که اگر اکنون نیز کسی نتواند یا نخواهد به آن پاسخ دهد، تاریخ حتما پاسخ روشنی به آن خواهد داد.
 
اسرارنامه ضمن آرزوی آمرزش و مغفرت برای مرحوم پوران شریعت رضوی و عرض تسلیت و طلب صبر برای بازماندگان ایشان از درگاه باریتعالی در ادامه به انعکاس خبر فوت و تشییع پیکر آن مرحوم در صفحه اول تعدادی از روزنامه های کشور در روزهای شنبه و دوشنبه می پردازد:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما