عبدالحسین وهاب زاده، بوم شناس و بنیانگذار مدرسه طبیعت در ایران

 
عبدالحسین وهابزاده، بوم شناس و مترجم و از صاحب‌نظران برجسته محیط ‌زیست در ایران به شمار می رود و دیدگاهی بوم شناختی – فرهنگی دارد. او محیط زیست و دگرگونی های آن را تنها پدیده‌ای بوم شناختی نمی‌داند و به کنش‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به آن نیز توجه دارد. وهابزاده متولد سال ۱۳۲۶ در سبزوار و ساکن مشهد است.
 
وی لیسانس خود را در رشته کشاورزی از دانشگاه جندی شاپور اهواز و فوق لیسانس خود را در رشتهٔ علوم زیستی از دانشگاه آیووا آمریکا دریافت کرد و تحت تأثیر مطالعه آثار دیوید لک بوم‌شناس و پرنده‌شناس مشهور انگلیسی برای تحصیل در مقطع دکتری رهسپار دانشگاه آبردین (اسکاتلند) شد و رساله‌ای تحت عنوان بوم‌شناسی قمری خانگی در محیط‌ های شهری را برای تز دکترایش انتخاب کرد. او برای انجام کارهای عملی مربوط به پایان‌نامه به ایران بازگشت ولی به علت تغییر و تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ و وقوع انقلاب فرهنگی و همچنین مرگ استاد راهنما نتوانست به تحصیل در این مقطع ادامه دهد و مقطع دکتری او نیمه تمام ماند.
 
وهابزاده بیش از ۴۰ سال در دانشگاه‌های مختلف ایران، بوم‌شناسی و علوم محیط‌زیست تدریس کرد و هم‌اکنون در سمت مدیر مسئول یک مؤسسهٔ پژوهشی خصوصی در زمینهٔ علوم زیستی مشغول به کار است. وهاب‌زاده در کمیتهٔ آموزشی اتحادیهٔ بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) نیز عضویت دارد و مقالات او در نشریات معتبر به چاپ رسیده است. 
 
جوایز و افتخارات
جایزه ملی محیط زیست ایران - ۱۳۸۴
جایزه مهرگان علم - ۱۳۸۵
یکی از سی خادم محیط زیست ایران به انتخاب شهرداری تهران - ۱۳۸۷
جایزه یازدهمین دوره کتاب فصل - پاییز ۱۳۸۸
جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران - ۱۳۸۹
جایزه ترویج علم - ۱۳۹۴
 
مدرسه طبیعت
وهاب‌زاده ایده پرداز شکل گیری مدرسه طبیعت در ایران است، ایده‌ای که در نقاط زیادی از دنیا در حال اجرا است.  ایده مدرسه طبیعت حاصل سال‌های طولانی تدریس و تجربیات وی برای یافتن نقطه اثرگذاری و ایفای نقش اجتماعی‌اش و از منظر وی گره‌گشای آموزش‌های ناکارآمد محیط زیست است. عبدالحسین وهاب‌زاده در حال ترویج ایده مدرسه طبیعت در سرتاسر ایران است؛ بذرهایی که این فعال محیط زیست ایران در حال کاشتن است، برخی میوه داده‌اند و برخی تازه جوانه زده‌اند. این ایده در مدرسه طبیعت «کاوی‌کنج» مشهد، مدرسه «گلستان»، همجوار با پارک ملی گلستان، مدارس چالوس، کیاشهر، بیرجند، اصفهان، تهران، عباس‌آباد مازندران، کرمانشاه، قشم، ساری، همدان، دماوند و کرج (چهارباغ)… با تلاش دوستداران کودک و طبیعت در حال پا گرفتن است. تا کنون بیش از ۷۰ مدرسه طبیعت در سرتاسر ایران آغاز به کار کرده‌اند.
 
 
 
آثار
وهاب‌زاده تاکنون بیش از ده هزار صفحه تألیف و ترجمه را با ممارست و حساسیت ویژه در اختیار علاقه‌مندان محیط زیست قرار داده که به شرح ذیل می‌باشد: 
بهار خاموش - یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های قرن بیستم
طراحی با طبیعت 
ا بوم‌شناسی علم عصیانگر، مجموعه مقالات کلاسیک در بوم‌شناسی
وضعیت جهان ۱۹۹۴
وضعیت جهان ۱۹۹۸
مراقبت از زمین، راهبردی برای زندگی پایدار
آخرین واحه، آب مایهٔ حیات
مایهٔ حیات
چقدر کافیست؟ جامعهٔ مصرفی و آیندهٔ زمین
تنوع حیات
اخلاق محیط زیست، مقدمات و مقالات
بوم‌شناسی، مطالعهٔ تجربی توزیع و فراوانی (برندهٔ جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران۱۳۸۹ و جایزه یازدهمین دوره کتاب فصل ۱۳۸۸ )
مقدمه‌ای بر اکولوژی رفتار (شایسته تقدیر جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران۱۳۷۴)
سوسیوبیولوژی: تلفیق نوین (شایسته تقدیر جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران۱۳۸۶)
مبانی محیط زیست
مقدمه‌ای بر رفتارشناسی
تکامل 
شناخت محیط زیست
دیدگاه‌هایی از نظریهٔ بوم‌شناسی
اژدهای بهشتی، کنکاشی پیرامون تکامل هوش در آدمی
تئاتر اکولوژی و بازی تکامل
رفتارشناسی تماس 
کودک و طبیعت - درسنامه مدرسه طبیعت، پژوهش‌های روانی، اجتماعی، فرهنگی و تکاملی(کتاب برگزیده آموزش محیط زیست از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ۱۳۹۳)
در سایه انسان
 
 
کد:4553
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما