عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری:

تصفیه فاضلاب سبزوار استانداردهای کامل محیط زیستی را ندارد/ خطر آلودگی آب های زیرزمینی سبزوار به نیترات

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: تصفیه فاضلاب شهر سبزوار از نظر فاکتورهای زیست محیطی مشکل دارد و استانداردهای کامل محیط زیستی در آن لحاظ نشده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه مجتبی هادوی فر در دومین میزگرد پژوهشی با موضوع هوای پاک و آلودگی محیط زیست که در کافه ویرگول سبزوار برگزار شد، افزود: فاضلاب شهر سبزوار بدون این که تصفیه کاملی بر روی آن صورت گیرد برای آبیاری گندم، جو و یا علوفه دام ها مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین فلزات سنگین و مقدار زیاد فسفات و نیتراتی که در فاضلاب هست وارد چرخه زیستی می شود و می تواند به افراد جامعه آسیب بزند.
 
وی با بیان این که نیترات در دراز مدت می تواند نسل انسان ها را در معرض تهدید قرار دهد، ادامه داد: کودکان نسبت به میزان نیترات آب بسیار حساس هستند و متاسفانه یکی از معضلات آب های زیرزمینی سبزوار بحث آلودگی به نیترات است.
 
هادوی فر یکی از مشکلات عمده در مورد خاک سبزوار را مصرف بی رویه کود و سموم عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سبزوار هیچ گونه کنترلی برای مصرف کودها و سموم کشاورزی وجود ندارد و اداره جهاد کشاورزی و ادارات زیربط بایستی این وضعیت را سازماندهی کنند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به این که پسماند می تواند آب، خاک و هوا را آلوده کند، افزود: خوشبختانه با فعالیت ها و مدیریتی که برای بحث پسماند در شهرداری سبزوار صورت گرفته در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد چرا که برای این موضوع آینده نگری صورت گرفته و چه خوب است که سایر موارد نیز به همین صورت مدیریت شود.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر در بحث آلودگی هوا سبزوار مشکل خاصی ندارد اما ما نباید منتظر باشیم تا معضلی ایجاد شده و بعد به فکر راه حل باشیم. در مورد آلودگی هوا بحث تردد خودروها، مصرف و ارائه سوخت ناپاک از نظر فاکتورهایی مثل بنزن، آروماتیک و بقیه موارد ممکن است در آینده مشکل ساز شود که از الان باید کنترل صورت گیرد.
 
هادوی فر ادامه داد: اداره محیط زیست و دستگاه های زیربط بایستی نمونه برداری کنند تا مشخص شود بنزینی که در سطح شهر استفاده می شود حداقل استانداردها را دارد یا خیر.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: چند سال پیش سعی کردیم با رایزنی هایی که با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم بودجه ای را مشخص کنیم که بخشی از آن را دانشگاه حکیم سبزواری و بخش دیگری را دانشگاه علوم پزشکی متقبل شود و بیلبورد پایش آلودگی هوا را در چهار راه دادگستری یا چهار راه بیهق نصب کنیم که متاسفانه با مشکلاتی که بوجود آمد این کار منتفی شد.
 
وی تصریح کرد: برای کنترل آلودگی احتمالی هوا یکی از کارهایی که می شود انجام داد این است که شورای شهر خیابان هایی که پتانسیل دوچرخه سواری دارند را برای این منظور مشخص کند.
 
هادوی فر با اشاره به این که 80 درصد مردم اروپا و آمریکا از هوا و محیط پاک بهره می برند و این رقم برای کشورهای  آسیا و خاورمیانه رو به صفر است، افزود: اولویت کشورهای توسعه یافته حفظ انرژی است و مثلا در کشوری همچون استرالیا دپارتمان سبز ایجاد کرده اند که با انرژی خورشیدی کار می کند و آن ها برای جلوگیری از هدر رفت انرژی سرمایه گذاری های بسیاری می کنند. 
 
وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که قوانین سفت و محکمی دارد اما هیچ گاه عمل نمی شود، تصریح کرد: به عنوان مثال جریمه انداختن زباله از ماشین 30 هزار تومان است اما کدام یک از ما بابت این موضوع جریمه شده ایم در صورتی که این اتفاق به کرات در جامعه می افتد و ما به راحتی این کار را انجام می دهیم. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در پایان اظهار داشت: چندی قبل در استرالیا یک تیم دانش آموزی توانستند جلوی یک مورد معدن کاوی را بگیرند، در کشور ما نیز چنانچه سمن ها و ان جی او ها قدرت پیدا کنند می توانند سیاست گذاری های کلان دولتی را تغییر دهند و جلوی سیاست های نادرست محیط زیستی که به محیط آسیب وارد می کند را بگیرند.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما