رئیس اداره محیط زیست سبزوار:

محیط زیست متعلق به همه و حفاظت از آن وظیفه تمامی ماست / دانشگاه حکیم سبزواری حضور فعالی در امور محیط زیستی دارد

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس اداره محیط زیست سبزوار گفت: طبق اصل 50 قانون اساسی، محیط زیست متعلق به همه و حفاظت از آن وظیفه همه است و اگر اتفاق ناگواری برای آن بیافتد همه افراد در معرض تهدید خواهند بود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حمیدرضا صادقی در دومین میزگرد پژوهشی با موضوع هوای پاک و آلودگی محیط زیست که در کافه ویرگول سبزوار برگزار شد، افزود: برای بهبود وضعیت محیط زیست و پیشگیری از مشکلات احتمالی همه نهادها بایستی با هم متحد شوند.
 
وی  ادامه داد: البته تا حدودی این اتحاد بین برخی نهادها شکل گرفته و دانشگاه حکیم سبزواری، شهرداری، آموزش و پروروش، برخی سمن ها از جمله سمن سرزمین بادغوث بسیار به ما کمک کرده اند.
 
صادقی با اشاره به این که سیاستگذاری دانشگاه حکیم سبزواری به سمت مدیریت سبز حرکت می کند افزود: متاسفانه دانشگاه هایی همچون پیام نور، آزاد و... کمتر به سمت فعالیت های محیط زیستی حرکت کرده اند که امیدواریم در آینده آن ها نیز حضور فعال تری داشته باشند.
 
وی با اشاره به این که در سال گذشته درسی با عنوان انسان و محیط زیست برای پایه دهم گذاشته شد، ادامه داد: در این درس مسائل محیط زیستی به دانش آموزان آموزش داده می شود. علاوه بر آن سال گذشته فعالیت هایی همچون اجرای طرح " ساعتی با محیط بان در مدرسه" ، برگزاری کلاس ضمن خدمت برای مربیان مهدکودک ها،  آموزش در مهدها و پیش دبستانی ها و مدارس و ... با همکاری اداره آموزش و پرورش سبزوار داشتیم که اعضای سمن سرزمین بادغوث در زمینه آموزش بسیار به ما کمک کردند.
 
رئیس اداره محیط زیست سبزوار اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی دولتی است که امور مربوط به حفظ محیط زیست ایران را برعهده دارد و فعالیت های آن در سه بخش محیط طبیعی، محیط انسانی و آموزش و مشارکت مردم طبقه بندی می شود.
 
وی ادامه داد: در بخش محیط طبیعی بیشتر به حفاظت تنوع زیستی کشور می پردازیم و در قسمت محیط زیست انسانی پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست را بر عهده داریم و بخش آموزش و مشارکت های مردمی نیز تحقق اصل 50 قانون اساسی  به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره مندی درست و مستمر و  همسو با توسعه پایدار را شامل می شود.
 
صادقی درباره بعضی چالشی که در مناطق طبیعی حفاظتی سبزوار وجود دارد نیز اظهار داشت: اساسی ترین مشکلی که در پناهگاه حیات وحش شیراحمد با آن روبرو هستیم وجود 15 روستا در اطراف پناهگاه است ومتاسفانه آهوها وارد زمین های کشاورزی می شوند و شکارچی ها به راحتی آن ها را در مزارع شکار می کنند و مشکلات دیگری که با آموزش و مشارکت مردم سعی می کنیم این مسائل کمتر شود.
 
وی با بیان این که محیط بانان حافظان طبیعت در مناطق چهارگانه و سایر مناطق هستند ادامه داد:  محیط بانان در خط مقدم جبهه محیط زیست خدمت می کنند و به حفاظت و کنترل عرصه های طبیعی و حیات وحش می پردازند. آن ها از نظر قوانین استخدامی کارمند دولت محسوب می شوند و شبه نظامی هستند. متاسفانه از بین 2700 محیط بان 123 نفر شهید داشته ایم که به خاطر حفاظت از تنوع زیستی جانشان را فدا کرده اند.
 
رئیس اداره محیط زیست سبزوار تصریح کرد: دولت اتریش در مناطق حفاظتی کشورش مسیرهایی را مشخص کرده تا مردم با رعایت اصول وارد مناطق شوند و از آن جهت که پیش از این ها فرهنگ سازی در بین مردم صورت گرفته لذا بازدیدکنندگان نیز تمام نکات را رعایت می کنند اما متاسفانه در کشور ما نه تنها فرهنگ سازی صورت نگرفته بلکه دولت هیچ گونه پیش زمینه ای را فراهم نکرده است.
 
وی ادامه داد: دولت بایستی یکسری پتانسیل هایی را برای ورود مردم به مناطق حفاظتی آماده کند تا مردم بدانند از کجا و با چه وسایلی وارد منطقه شوند و من این تلنگر را به مجموعه دولت که ما نیز بخشی از آن هستیم، می زنم. متاسفانه  ما در زمینه فرهنگ سازی مخصوصا در مناطق حفاظتی مان خیلی کم کاری کرده ایم به عنوان مثال پناهگاه حیات وحش شیراحمد پس از موته اصفهان دومین زیستگاه «آهوی گواتردار ایرانی» در کل کشور است که این موضوع را بسیاری از سبزواری ها نمی دانند.
 
صادقی در مورد برنامه های فرهنگی اداره محیط زیست سبزوار اظهار داشت: از زمان ورودم به این اداره کارگروهی را به نام کارگروه محیط زیست تشکیل دادیم  و وارد مسائل آموزشی و فرهنگ سازی شدیم و دانشگاه حکیم سبزواری، سمن سرزمین بادغوث و ... در بحث آموزش و مشارکت های مردمی خیلی به ما کمک کردند.
 
وی با اشاره به این که در سبزوار هیچ گونه ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود ندارد، ادامه داد: برای مشخص شدن جایگاه سبزوار در بحث آلودگی هوا در کشور یا استان، وجود ایستگاه سنجش آلودگی هوا ضروری است لذا پیگیر این موضوع شدیم و جلسه ای در شهرداری تشکیل شد اما در نهایت این شهرداری است که باید دستگاه ها را خریداری کند و این موضوع بر عهده اداره محیط زیست نیست.
 
صادقی اظهار داشت: مشکلات آلودگی هوا که کلان شهرها با آن مواجه هستند در سبزوار وجود ندارد و مهمترین موضوع در این مورد بیشتر به بحث گرد و غبار و ریزگردها بر می گردد و برای حل این مشکل بایستی حفاظت از تاغزارها را سرلوحه کارمان قرار دهیم. متاسفانه در حال حاضر تاغ ها به راحتی مورد تخریب قرار می گیرند و اداره منابع طبیعی باید فکری به حال این وضعیت کند تا معضلی به نام گرد و غبار را کمتر در شهرمان داشته باشیم.
 
صادقی در مورد تفاوت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران اظهار داشت: سازمان محیط زیست وابسته به ریاست جمهوری است و رئیس سازمان (معاون رئیس جمهور) در رأس آن است اما  سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بوده و شخص وزیر در راس آن قرار دارد.
 
وی ادامه داد: ما در اداره محیط زیست حفاظت گونه های جانوری را در مناطق چهارگانه برعهده داریم اما اداره منابع طبیعی که زیرمجموعه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است، حفاظت گونه های گیاهی، زمین و خاک را به عهده دارد و چنانچه در مناطق چهارگانه تخریب گیاهان یا چرای غیر مجاز صورت گیرد، مواجهه اولیه با محیط زیست است اما برای برخورد قضایی به اداره منابع طبیعی معرفی می شوند.
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما