بُرد بُرد، مردم و شورا در حال خوش شورا

رویکرد صادقانه با مردم دیار سربداران

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

شهروند سبزواری صفحه اینستاگرام خود را باز می کند؛ اگر حال خوشی داشته باشد و درگیر صنار شاهی اینترنت نباشد می تواند شگفت زده شود. خیلی مهم است دیدن دعوت نامه رسمی اعضای شورا و دستور کار جلسه و مهمتر آن است که می تواند بعد از دقایقی به تماشای جلسات علنی شورای شهرش  بنشیند.

طبق تصور ما، مردم همیشه از نامحرم فراتر هستند. فراتر از تصور، آنهم هنگامی که هیچ مسئولی در این دیار از فرماندار شهر تا شهردار همیشه پنهان در چشم مردم نیست. طی اقدام اخیر شورای اسلامی شهر سبزوار، خوشبختانه میتوانیم در اینستا جلسات را زنده ببینیم، میتوانیم همانجا اعتراض نماییم، میتوانیم شوخ طبعی گل کرده یمان را که اجیر شده بجنبانیم و حتی میتوانیم هر حرکت سرزده از اعضا را سوژه کنیم و قس علی هذه...

اما هر چه هست حتی اگر محدود به برخی جلسات باشد، همینکه شورا مداران ما پذیرفته اند حتی به قیمت برخی سخره های تعدادی از شهروندان، باز هم گفت و گو خود را به میان مردم بیاورند، غنیمتی است بس ارزشمند، آنهم در میان خیل مسئولین شهری خموش و عافیت طلب.

یکی از اقدامات اخیر شورای اسلامی شهر سبزوار که به خوبی دیده شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت، پخش زنده جلسات علنی شورا است که ضرورت علنی بودن جلسات شورای شهر و رویکرد صادقانه با مردم  را نشان می دهد.

بازتاب پخش زنده  جلسات علنی شورای شهر سبزوار در صفحه اینستاگرامی «سبزوار شورا» در میان مردم بسیار ارزشمند تلقی می شود، که نشان دهنده این است که شورای شهر سبزوار به تحقق شعار شفاف سازی امور نزدیک شده اند.

طبق قانون، جلسات علنی شورای اسلامی شهر باید به گونه ای باشد که مردم نسبت به تصمیم گیری هایی که در شورا انجام می شود آگاه باشند. بی گمان این آگاهی نه تنها تهدیدی برای اعضا نیست بلکه فرصتی است تا اعضای شورا با دقت بیشتری تصمیم بگیرند، آگاهانه تر در جلسات حضور یابند، حتی از اظهار نظرهای نابه جا جلوگیری کنند و در نهایت همه تصمیمات و مصوبات شورا را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهند.

شورای شهر، نهادی مردمی است و از آنجایی که به استناد مفاد اصل یکصدم قانون اساسی، اعضای شوراهای اسلامی شهر با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند، پس جلسات باید آشکار باشد تا شهروندان از مذاکرات و مصوبات نمایندگان خود در پارلمان شهری آگاه شوند.  بنابراین حق مردم است که بدانند در جلسات نمایندگان آنها چه می گذرد، لذا امر معقول آن است که مردم را نامحرم نپنداشته و مشکلات و معضلات شهر و عقب ماندگی در توسعه شهری را صادقانه اطلاع رسانی کنند تا شهروندان بتوانند عملکرد شورای شهر خود را ارزیابی و نقد و بررسی نمایند و حتی در مواردی نظرات و پیشنهادات خود را در اختیار شورا بگذارند تا اعضای شورا بهره ببرند.

 اخیراً با اقدام مثبت و پسندیده شورای شهر سبزوار، علاوه بر اینکه تعداد جلسات غیرعلنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر به حداقل رسید، بلکه جلسات علنی ضمن اطلاع رسانی به تمام شهروندان، از دی ماه سال جاری به صورت زنده پخش می گردد که امتیازی برای شهرستان محسوب خواهد شد.

 اگر فعالیت و اقدامات مسئولان شفاف شود به طور حتم اقدامات اجرایی عاری از فساد خواهد شد و به تبع آن، شوراییان همواره سربلند خواهند بود و بدین ترتیب نباید به مخالفت برخی توجه کنند. 

قطعا مدیریت و نحوه برگزاری جلسات زنده باتوجه به مخالفین و موافقین حاضر درجلسه بسیار مشکل است که در صورت استمرار، امکان مدیریت مطلوب فراهم خواهد شد و خوشبختانه تاکنون نیز این موضوع به همت دکتر علی اصغر محمدی به خوبی مدیریت شده است و نه تنها رسانه ها و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی، بلکه مردم می توانند به راحتی در جریان امور شورای شهر و شهرداری قرار گیرند که جا دارد از شورای شهر سبزوار به خاطر رویکرد صادقانه فعلیش با مردم تقدیر و تشکر کرد.

یادکرد: امیدواریم شهردار و معاونین و روئسای سازمانهای تابعه این رویکرد را سرلوحه خود قرار دهند.

منابع عکس ذیل: صفحه اینستاگرامی شورای شهر سبزوار و سبزوار دوربین


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما